Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

"Fildelingsforbud til Stortinget"


Anbefalte innlegg

[Tenk deg at du stod ulovlig parkert i 5 minutter på en gate i byen og et overvåkningskamera så deg, parkeringsselskapet finner ut at det er et overvåkningskamera der og ber etter 3 måneder om å få videofilmen der bilen din står så de kan sende deg regninga....

I tilfeller der de VET at jeg sto ulovlig parkert og jeg hardnakket nekter så er det selvfølgelig helt greit å bruke opptaket som bevis i en eventuell rettssak.

 

Å sitte å gjennomgå opptak for å finne syndere uten å ha noen konkret mistanke på forhånd derimot er jo noe helt annet.

 

Eller vil vi ha et samfunn der holdningen 'cheating ok as long as you don't get caught...'' opptrer i enda større grad enn den allerede gjør i Norge idag?

 

Fakta i eksemplet over er jo 1) Jeg sto ulovlig parkert 2) Dette kan dokumenteres.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Løsningen på "problemet" med fildeling for underholdningsindustrien er enkel:

 

Kutt utgifter som i dag brukes på å terrorisere fildelere. Gi advokatene sparken. Endre reklamen fra "dere er tyver!" til å heller forklare hvordan industrien trenger penger for å fortsette. Bruk reklamepengene på et positivt budskap: "Vi er her for å underholde dere, og for at vi skal kunne fortsette, er vi avhengige av deres støtte."

 

Faktum er at disse "gjerrige" fildelerne faktisk mer enn gjerne donerer penger til nettsteder som distribuerer piratkopiert materiale. Det er jo ganske utrolig! Tenk om de istedenfor å støtte ulovlige nettsteder heller brukte pengene sine på lovlige kopier - helt frivillig?

 

Et av industriens største problemer er at de i dag er "badguys". Hvem gidder å gi mye penger til onde mennesker som man vet vil kaste bort disse pengene på advokater og negativ reklame?

 

Kutt priser, slutt med å forfølge fildelere, bruk reklamepengene på å spre et positivt budskap, prøv å endre folks oppfatning av industrien til noe positivt istedenfor noe negativt (da er folk nemlig ekstra villige til å betale), tilby gode, billige nedlastingstjenester helt gratis. Appeller til folks følelser på en positiv måte istedenfor negativt.

 

Bygg en positiv merkevare basert på positive verdier!

 

Det betaler folk gladelig for!

 

Når man i dag ser at salget av både CD og DVD er økende, til tross for (eller kanskje på grunn av?) fildeling, så sier det meg at man kunne få enda større suksess ved å ha folket med seg istedenfor mot seg.

Lenke til kommentar
Løsningen på "problemet" med fildeling for underholdningsindustrien er enkel:

 

Kutt utgifter som i dag brukes på å terrorisere fildelere. Gi advokatene sparken. Endre reklamen fra "dere er tyver!" til å heller forklare hvordan industrien trenger penger for å fortsette. Bruk reklamepengene på et positivt budskap: "Vi er her for å underholde dere, og for at vi skal kunne fortsette, er vi avhengige av deres støtte."

 

Faktum er at disse "gjerrige" fildelerne faktisk mer enn gjerne donerer penger til nettsteder som distribuerer piratkopiert materiale. Det er jo ganske utrolig! Tenk om de istedenfor å støtte ulovlige nettsteder heller brukte pengene sine på lovlige kopier - helt frivillig?

 

Et av industriens største problemer er at de i dag er "badguys". Hvem gidder å gi mye penger til onde mennesker som man vet vil kaste bort disse pengene på advokater og negativ reklame?

 

Kutt priser, slutt med å forfølge fildelere, bruk reklamepengene på å spre et positivt budskap, prøv å endre folks oppfatning av industrien til noe positivt istedenfor noe negativt (da er folk nemlig ekstra villige til å betale), tilby gode, billige nedlastingstjenester helt gratis. Appeller til folks følelser på en positiv måte istedenfor negativt.

 

Bygg en positiv merkevare basert på positive verdier!

 

Det betaler folk gladelig for!

 

Når man i dag ser at salget av både CD og DVD er økende, til tross for (eller kanskje på grunn av?) fildeling, så sier det meg at man kunne få enda større suksess ved å ha folket med seg istedenfor mot seg.

Word. Meget godt innlegg. Bruker gjerne penger på gode artister, Pink Floyd, maiden, etc. Men selv om jeg selv liker metallica godt ville jeg aldri kjøpt en plate fra dem, det er de for griske til å fortjene.

Lenke til kommentar

Tenk om man kunne betalt en flat rate, eller en liten sum per film, eller en sum per måned/år, eller andre valg, for å laste ned filmer i formater som kan spilles av hvor som helst og når som helst, helt fritt for DRM. Billig. Tenk om man etter hvert som man laster ned filmer opparbeider seg bonuspoeng som kanskje kan brukes til å løse inn i div. bonusordninger. Tenk om man for å få ekstramateriell måtte kjøpe filmen på DVD, men da får man i tillegg både ekstramateriell og kanskje mer med på kjøpet. Kanskje kan man også kjøpe billigere DVDer hvis man betaler for et helt års medlemsskap på en slik lovlig nedlastingsside... Kanskje billigere inngang på kino?

 

Mulighetene er uendelige!

 

Noe sier meg at vi må kvitte oss med daukjøttet av noen gamlinger som sitter og styrer underholdningsindustrien. De har grodd fast i gamle dager, og gjør bare skade.

Endret av hkm
Lenke til kommentar

Du har et veldig bra innlegg der hkm, men jeg tror ikke at foretningsmodelen som følges i dag forsvinner før vi faktisk har raskere bredbånd og tryggere p2p så at de rett og slett blir nødt til å skifte taktikk.

 

Personlig så tror jeg at kun en ting kan ta knekken på dagens forretningsmodell og det er rett og slett p2p, går mange nok over til det så må industrien komme med gode løsninger for å kapre forbrukeren på nytt.

 

Personlig så hadde jeg sikkert kjøpt flere filmer om de for eksempel var merket :

*10% av fortjenesten går til Greenpeace/ Redd Barna etc (veldedlighet).

*20% av fortjenesten går til fattige land som u-hjelp.

 

Noen eksempler bare.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er veien å gå :)

 

Jeg, f.eks., er kritisk til u-hjelp. Jeg tror ikke på at å bare gi folk penger uten å få noe tilbake er en løsning. Å bygge opp næringslivet og gi folk en mulighet til å jobbe og tjene penger, ja. Men å bare dele ut? Da får man et sort hull som aldri blir tettet.

 

Vi trenger ikke å kreve at det går til veldedighet, men industrien må bli ærligere, og den må slutte å tro at det er mulig å kjempe mot fremskrittet og teknologien.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke det er veien å gå :)

 

Jeg, f.eks., er kritisk til u-hjelp. Jeg tror ikke på at å bare gi folk penger uten å få noe tilbake er en løsning. Å bygge opp næringslivet og gi folk en mulighet til å jobbe og tjene penger, ja. Men å bare dele ut? Da får man et sort hull som aldri blir tettet.

U-hjelpen er egentlig bare en symbolsk sak, da vi (i-landene) i praksis tjener grovt på u-landene. Siden vi tjener så bra på systemet som det er, er det egentlig ingen motivasjon til stede for å endre det, og dermed vil vi fortsette å gi dem symbolsk u-hjelp for å beholde vår gode samvittighet.

Lenke til kommentar

I tilfeller der de VET at jeg sto ulovlig parkert og jeg hardnakket nekter så er det selvfølgelig helt greit å bruke opptaket som bevis i en eventuell rettssak.

 

Å sitte å gjennomgå opptak for å finne syndere uten å ha noen konkret mistanke på forhånd derimot er jo noe helt annet.

 

Eller vil vi ha et samfunn der holdningen 'cheating ok as long as you don't get caught...'' opptrer i enda større grad enn den allerede gjør i Norge idag?

 

Fakta i eksemplet over er jo 1) Jeg sto ulovlig parkert 2) Dette kan dokumenteres.

Alt kan dokumenteres, men vi får et unødvendig overvåkningssamfun der man er ute etter å ta mennesker for den minste forseelse, mange mennesker som av ren nødvendighet står feilparkert i noen minutter, ikke fordi de kan men fordi de MÅ, og dermed så vil det jo føles som en ekstra belastning om man kunne bruke overvåkningskameraer i denne sammenhengen.

 

Og det fakta at man blir unødvendig overvåket er jo fryktelig irrirterende, bare tenk deg at noen faktisk ser hva du foretar deg til et enhver øyeblikk og får et innblikk i livet ditt. Ikke en hyggelig tanke akkurat.

 

HKM :

Enig med deg når det gjelder måten u-hjelpen brukes på , men det fjerner jo faktisk ikke behovet for penger, men som sagt dette er noe som bør gjøres noe med i fremtiden. Greenpeace er dog et godt formål og redd barna er også en bra organisasjon.

Lenke til kommentar
Jeg er skeptisk til Greenpeace og, så... ;)

Hva med at du og jeg starter p2p-peace? :!:

Kan sikkert ta på meg jobben med å frede p2p gjengen, vi risikerer jo å bli en utryddet rase etter hvert.

Jeg kan ta meg av debatter på TV, samt å sjelle ut representanter for plateindustrien bak kamera. Er litt flink til slikt. Hihi.

Lenke til kommentar
Det kunne jo vært interessant å starte en forening for å "undervise" industrien og vise dem veien til bedre tanker, og inntjening basert på respekt istedenfor terror og hat mot sine egne kunder.

Vel, industrien og deres lakeier er allerede fullt igang fra den andre siden: http://www.latimes.com/business/la-fi-pira...0,3250364.story

 

"Sitting through a one-hour, two-hour session may not be enough…. It takes awhile to educate people," he (attorney general, Alberto R. Gonzales) told reporters later."

:omg:

Lenke til kommentar

"Sitting through a one-hour, two-hour session may not be enough…. It takes awhile to educate people," he told reporters later. "And, unfortunately for some people, it will take an example by this department prosecuting people."

 

Er ikke så lett å overbevise folk uten gode argumenter, så de tyr tydligvis til å straffe folk for å overbevise de om at det er galt, en herlig taktikk.

 

AtW

Lenke til kommentar

... for many of the students, the response was to just say "why not?"...

 

...I don't feel I'm doing something wrong...

 

Her er jo selvfølgelig utfordringen; man kan ikke slå 'gratis' med noen som helst forretningsmodell.

 

Musikk- og filmbransjen har gått i baret ved å være altfor trege; de burde vært på banen med alternative løsninger og eventuelle 'holdningskampanjer' for 6-7 år siden, så hadde de hatt en mulighet til å unngå at en hel generasjon har blitt vant til at film og musikk er noe man ikke trenger å betale for.

Lenke til kommentar

"It's kind of the new business model and it's here to stay," he said, noting that he has about 200 song files on his computer. "Record companies are using the courts and law enforcement to try and protect their profit margins…. When I buy a CD I feel like I'm paying for corporate lawyers and corporate headquarters and, no offense, but I don't want to do that. And I don't have to."

 

Word.

Det gjør meg sint at statlige organer bruker ressurser på å ta forbrukerne for at søkkrike rettighetsorginisiasjoner og plateselskaper skal få en mrd eller to til.

Om et samfunn godtar det.. da er noe seriøst galt!

Lenke til kommentar

Noe som jeg meg sint er at mange later til å tro at mennesker og selskaper som jobber med film eller musikk vasser i penger alle mann.

 

For hvert plateselskap med milliardomsetning så er det hundrevis som knapt nok har til salt i maten og som i beste fall tjener inn det en produksjon koster.

 

Men jeg skjønner jo at det er enklere å agitere for at det er ok å stjele fra rikinger enn fra 'vanlige' folk; det er liksom ikke så alvorlig å stjele en tusenlapp fra Rimi-Hagen som om stjele en tusenlapp fra en student eller minstepensjonist selv om forbrytelsen er akkurat den samme...

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Noe som jeg meg sint er at mange later til å tro at mennesker og selskaper som jobber med film eller musikk vasser i penger alle mann.

 

For hvert plateselskap med milliardomsetning så er det hundrevis som knapt nok har til salt i maten og som i beste fall tjener inn det en produksjon koster.

 

Men jeg skjønner jo at det er enklere å agitere for at det er ok å stjele fra rikinger enn fra 'vanlige' folk; det er liksom ikke så alvorlig å stjele en tusenlapp fra Rimi-Hagen som om stjele en tusenlapp fra en student eller minstepensjonist selv om forbrytelsen er akkurat den samme...

Folk fleste "stjeler" fra de store lablene, de små virker som heller tjener penger på deling enn å tape på de. (i den grad bransjen som helhet taper noe nevneverdig på det)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Folk fleste "stjeler" fra de store lablene, de små virker som heller tjener penger på deling enn å tape på de.

Ja det sier man jo hele tiden. Men som sagt før så bør det jo være opp til artisten selv om ting skal flyte fritt.

 

Jeg kjenner flere som er på mindre selskaper (blant annet Big Dipper) og ikke en eneste av dem har noe som helst positivt å si om fildeling; tvert imot.

Lenke til kommentar
Noe som jeg meg sint er at mange later til å tro at mennesker og selskaper som jobber med film eller musikk vasser i penger alle mann.

 

For hvert plateselskap med milliardomsetning så er det hundrevis som knapt nok har til salt i maten og som i beste fall tjener inn det en produksjon koster.

 

Men jeg skjønner jo at det er enklere å agitere for at det er ok å stjele fra rikinger enn fra 'vanlige' folk; det er liksom ikke så alvorlig å stjele en tusenlapp fra Rimi-Hagen som om stjele en tusenlapp fra en student eller minstepensjonist selv om forbrytelsen er akkurat den samme...

Det irriterer meg at folk ikke innser at de flester artister, i serdeleshet de små, tjener rundt 70% av sine inntekter fra Live-opptredener.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...