Gå til innhold

Centrino for desktop


Anbefalte innlegg

Tror de fleste her tolker artikkelen feil. (eller så gjør jeg det :mrgreen:)

 

Det handler ikke om at Intel lanserer Pentium M for desktop, men at de skal lage et nytt "Intel innside"/"Centrino" merkenavn som skal danne en hype om ytelse og stabilitet. Muligens dette blir kombinert sammen med det nye "VIIV" navnet. (6-4 i romertall)

 

For oss som ler av dell sine reklamer er dette ikke en nyhet som er verd å henge seg opp i, men dette kan ha "unforeseen consequences"...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mindre strømforbruk og mer stillegående PC'er er to ting som vil gjøre at Centrino vil selge bra, men for entusiaster som driver med overklokking og er ute etter rå ytelse (som meg), så vil nok ikke Centrino appelere fullt så bra.

 

En løsning (om man har råd til det) er å ha 2 PC'er. En stille Centrino PC til internett, musikk og film. Og en annen PC til spill og tyngre oppgaver. Centrino PC'n vil nok være den som brukes mest, og spill PC'n være slått av mesteparten av tiden. Iallefall etter mitt behov :cool:

Lenke til kommentar

hva er det egentlig centrino står for ?

 

Intel M cpu + trådløst nettverk ?

 

hva mer ?

 

Klart intel kan få bedre salg, da mange inkl meg kun vet akkurat det.

 

Dersom det ikke er mer ser jeg ikke helt argumentasjonen for at det vil gi oss mer støysvake desktops,. dersom vi ikke får mer støyfrie mid end +++ skjermkort ?

 

for mer stille enn den psu'en øyvind valte til sin htpc får vi vel iikke. og low end kan du da bygge enkelt uten å overstige 12-17 db.

 

og et trådløst nettverkskort koster ikke mange kronene.

Lenke til kommentar

Denne vifta

 

på f. eks en sempron 2600 spinner på 1200 -1500 som vifte på en kjøleribbe til socket A som tar 80x80 mm vifte og holder tempen under 50 grader. og slår selv mist silent twin på 19 db når det gjelder støy, silent twin montert på xp2000, jalla cpukjøler på sempron 2600

 

(ble lei av bråket til glacial silent, som bare hadde en 60x60 mm, måte bruke et kabinettvifte gitter for å få den til å passe på den siden den kun tok 60x60 mm)

 

Virker som offtopic, men har bare med støynivået til en cpuvifte å gjøre.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
hva er det egentlig centrino står for ?

 

Intel M cpu + trådløst nettverk ?

 

hva mer ?

  • Intel Pentium M CPU (ingen andre CPU'er kvalifiserer)
  • Et Centrino-sertifisert Intel brikkesett (ingen andre brikkesett kvalifiserer)
  • Intel's Centrino-sertifiserte trådløse nettverksløsning (ingen andre løsninger kvalifiserer)

Hvis en av punktene på denne lista mangler så kan ikke PC'n kalles en Centrino. Dvs. at ingen konkurrerende løsninger kan kalles Centrino samme hvor bra de måtte være. Centrino er altså bare et pakkenavn som Intel markedsfører hardt og som mange tror er et "must" for å ha en bra bærbar PC.

Lenke til kommentar
Intel forsøker å vri fokuset noe annerledes slik at fokuset ligger på hele "plattformer" og ikke enkeltprodukter. Prosessorserier, integrerte brikkesett og innbakt teknologi som trådløst nettverk og ekstra finesser skal sørge for at forhandlere selger mer enn tidligere samt får et bredere Intel-utvalg.

Dette stiller jeg store betenkeligheter ved, og hvis samme strategi blir brukt som på "Centrino"-plattformen så kan det bety kroken på døren for produsentene av brikkesett, trådløst nettverk, osv. Jeg ser ikke noe særlig positivt på en slik utvikling i det hele tatt :thumbdown:

 

Her er forresten noen skikkelige tester av Pentium M på desktopen:

 

The Pentium M on the desktop

 

Intel's Pentium M on the Desktop - A Viable Alternative?

 

Ingen med respekt for seg selv tror på disse dårlige X86-Secret testene :no:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

takkfor svar simen, så centrino er egentlig bare et merkenavn på linje med alt annet, ikke noe særskilt spesielt med det. Iallefall dersom prisen på de ikke synker drastisk.

 

er jo på samme pris 2,1 ghz intel M, Intel P4 3,8 og 64 3800 +,

 

og hvis jeg leste riktig kan en intel m på 2,0 slåss mot intel P4 3,0 og 64 - 3000 +

 

og da har du tross alt omkring 2000 kr eksta på å gjøre pc din mer støysvak, med dagens prisnivå .....

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Ingen med respekt for seg selv tror på disse dårlige X86-Secret testene :no:

Sålenge de ikke lyger, så har jeg respekt for meg selv til å tro det som står der.. Tallene virker realistiske for meg iallefall.

X86-Secret har blitt tatt i juksing tidligere, bare legg merke til at de ikke oppgir spesifikasjoner på de andre systemene de sammenligner med f.eks. Jeg anbefaler heller at du ser på testene til The Tech Report og Anandtech jeg linket til over som tross alt har litt bedre rykte på seg mhp. troverdighet.

 

6238.png

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Lurer forresten på når bæbarprodusentene ser en ny nisje, de trenger jo bare å strippe en bærbar for skjerm og Tastatur, tuchpad, så har vi utmerkede støysvake stuemaskiner. I et mulig design som ikke ville stå tilbake for f.eks. macmini.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Poenget er at en kraftig pentium-m ikke er en dårlig cpu. Den biter fra seg som bare det. AMD 64 er bra det, jeg har hatt en FX-53 som absolutt beit fra seg. Men så kommer man til støynivået. De fleste som i dag kjøper seg PC vil ha kraft og stillhet. For å få en FX stille kreves vann, det er faktisk umulig med luft. Mulig en eller annen har lest om en geek i sibir som har fått denne til å fungere uten vifte og uten vann, men for den normale mann i gata er det faktisk plent umulig.

 

Når det gjelder spillytelsen om den ligger på 96,8 eller 87,8 er faktisk et fett. De fleste normale mennesker sitter i dag på LCD skjermer tilkoblet DVI og trenger ikke mer enn 60 fps.

 

Men her i forumet har vi brukere som krever helt spesielle ting, men for 99,999999% av resten av verden holder en slik CPU lenge.

 

Jeg eier ennå en gammel amd xp 2700+ , 9700 pro, Asus A7n8x deluxe, 1 gb noname ram, og en sliten harddisk p-ata 120 gb. Dette systemet drar lett spill som FarCry og andre krevende spill. Og her snakker vi om en pc som har verdi to japp og en hubbba bubba.

 

Min HTPC sparker utrolig godt fra seg. Og tar jeg min HTPC vs Super PC (to artikler jeg skrev for hw) er valget soleklart HTPC'n. Jeg leker daglig med super PC'er både på jobb og hos venner. Men jeg har noe ikke noen av disse har : Stillhet og ytelse i min HTPC. Noen av de har fx-55 og vannkjøling, men tilogmed vann støyer helt for jøvlig i forhold til viftefri PC.

 

Livet er herlig når det er støyfritt, og om jeg får 4 sek dårligere resultat i super pi, så smiler fortsatt livet til meg :fun:

Lenke til kommentar

Jo men Øivind er det da ikke den flotte psuen og det vifteløse skjermkortet du har som sørger for det :)

 

ei cpu vifte fra 15 - 20 DB er omtrent ikke hørbar - dvs p4 og amd 64 vifter som ikke egner seg for overklokking :) Og i det område har du mange gode kjølerer både til P4 og AMD

 

Syns bare det blir litt galt å gi en mobil cpu æren for en støyfri pc, det enten den heter pentium mobile, athlon mobile.

 

Eller kan du kjøre helt uten vifter i HTPC din ? - I såfall så skal jeg lese nok en gang gjennom oppsettet

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...