Gå til innhold

Norsk byråkrati må reformeres!


Anbefalte innlegg

Norsk byråkrati er noe man skulle tro var arvet fra østblokklandene. Hele greia er bare surr og rot. :blush: Her må det endringer til!

Er det bare meg som synes at alt går for tregt gjennom det norske statsapparatet?

Jeg mener, f.eks. skal lovforslagene skal ut på høring, noe som ser ut til å ta evigheter, i tillegg greier byråkratene å rote vekk ting til stadighet, de somler så til de grader, gjør de ikke det?

Synes det må bli lettere å gå fra sak til utføringer i politikken! :ermm:

Selvsagt, er det jo på den ene siden bra at saker for skikkelige utredninger osv, men likevel, trenger det virkelig å være så omfattende og komplisert?

 

Kan nevne to enkelte saker som sikkert bare er dråper i havet for å bevise mitt synspunkt (ikke ta disse så sentrale i denne debatten da, bare for å pynte litt):

 

1. Det er temmelig lenge siden (var vell i slutten av 03) det ble framlagt forslag om å la oss få handle Taxfree ved ankomst utland på norske flyplasser. Stortinget gikk visst enstemig inn for utredninger av denne saken, og den har visst flertall. Var meningen vi skulle få det i gang nå ved nyttår, men neida, det var ikke klart.

Har nesten ikke hørt noe som helst om denne saken på lang tid.

 

2. Kan nevne en maskinførerskole (videregående) som fylket ikke ville drive lengre. De søkte om lov til å drive friskole for lenge siden, de trodde ganske sikkert på svar, di måtte ha svar innen utgangen av 04, men næida, en statsadvokat i utdanningsdep. fortalte at søknaden ikke var behandlet, den hadde rett og slett bare forsvunnet ut av systemet. Noe slikt skjer jo bare ikke! :dribble: ... Joda, skolen måtte stenge dørene på nyåret (noen elever der, muligens alle, fikk vist et tilbud med fortsettelse gjennom aetat da, men...)

 

Er dere virkelig fornøyde med byråkratiet i Norge? :dontgetit: kom med synspunkter! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Familien søkte om omregulering av en tomt (huset skulle skilles ut fra den relativft store tomten), søkte men fikk ikke noe svar. Vi fikk ikke noe svar hos (Bodø) kommune(n), far min fant en kopi av papirene når han ryddet registret nylig.

Skal klage på prosessen naturlig nok.

 

ang. lovendringsforslag er det viktig at alle parter for uttalt seg, dog det tar noe lenger tid er det viktig del av det norske demokratiet.

 

Sitter i et brukerutvalg som elevrepresentant om utbyggingen av skolen jeg går på, vi har møtt mange problemer med byråkrater som ikke forstår hvilke behov skolen reelt har (og som vil pakke på oss "unødvendige" ting).

Lenke til kommentar

Problemet i Norge (et av de) er at det i de aller fleste tilfeller er for lav lønn i offentlige stillinger. Det betyr rett og slett at alle de flinke folka drar til godt lønna arbeid i næringslivet, mens staten og komuner blir sittende med folkevalgte idioter (fordi ingen dyktige folk stiller til valg, da de får mer penger andre steder.)

 

 

Når det bare sitter dumme folk for å behandle søknader tar det lengre tid. Selvfølgelig :yes: .

Endret av deSilverwhiteKnight tRc
Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke hatt noe imot 700.000++, hadde du?Og hvem er det som har laget systemene da? :hmm::p

 

 

Man kan uansett ikke tvinge ned lønningene i næringslivet, så da må man heve de i det offentlige. Alle er kanskje ikke idioter, men de som ikke er det, er ofte ideologer, og man ha flere eksempler på at idelogier ikke fungerer i praksis.

Endret av deSilverwhiteKnight tRc
Lenke til kommentar

Man kan fint tvinge ned lønningene om så er, men som eksempel: i Kuwait har man ikke skatt, der får man faktisk penger istedetfor(såvidt meg bekjent), og der har dem ikke bare olje... Og Norge er faktisk rikere en Kuwait.. så noe må være helskrudd et sted. Vi klarer jo ikke en gang og få på plass:

-skikkelig utdanning

-gratis utdanning

-barnehageplasser

-og enda mer

alle trenger jo tilskudd fra staten føler jeg til tider.

 

Og ikke minst skal man ta skatt av _ALT_, til og med avgift for å ha ansatte i en bedrift!...

 

 

er slike idiotiske ting som nevnt over som får meg politisk engasjert..

Lenke til kommentar
Tjaaa ? Vi har ca. 2x flere stats-og kommuneansatte her på berget enn sverige

som snart har ca. 10 mil. blågule tobeinte..... ;)

Det kaller jeg for overadministrering i den offentlige sektoren.

Har du kilder på dette?

Er vel statens statistisk sentralbyrå her i Norge og ditto i Sverige som har tallene...

Har sett de men husker ikke hvor...

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Problemet med byråkratiet her til lands er mange:

- ingen er ansvarlige

- ingen kan identifiseres i prosessen ovenfor brukere (folket)

- rekrutering skjer ikke akkurat fra toppnivået...

- endel lederstillinger er rett og slett politiske bein gitt til lojale partimedlemmer eller deres ektefeller/samboere (ref. f.eks. Frydenlund jr. og hans kometkarriere i utenrikstjenesten)

- samrøre, VG (av alle aviser) hadde en undersøkelse der de kartla hvem som satt i styre og stell, og det viste seg det var vel mye familieforbindelser ute å gikk

 

Se bare på UD og deres fantastisk dårlige håndtering av tsunamikatastrofen. Her bør det meste av ledelsen sparkes ut sammen med store deler av mellomledelsen.

 

Ellers vil jeg vise til Rød Larsen-affæren, der dokumenter var fjernet fra arkiver. Når en vet hvor glade byråjkratene er i triplikater og kopier opp og i mente, må jeg si det var en enorm jobb å fjerne all dokumentasjon. Da er de flinke.

 

Det er ikke bare udugelighet i styre og stell, men også loddrett korrupsjon.

Lenke til kommentar
vil heller si at de som er i privat sektor har overbetalt, folk trenger ikke 700k ++++ i lønn

I privat næringsliv får man betalt etter hva jobben man gjør, er verdt -- forutsatt en rasjonell arbeidsgiver, selvfølgelig.

Gjør man 700.000 kroner verdt av jobb, får man 700.000 kroner i betaling. En privat ansatt/næringsdrivende som tjener 700.000 trenger kanskje ikke lønnen, men han fortjener den.

Lenke til kommentar
vil heller si at de som er i privat sektor har overbetalt, folk trenger ikke 700k ++++ i lønn

I privat næringsliv får man betalt etter hva jobben man gjør, er verdt -- forutsatt en rasjonell arbeidsgiver, selvfølgelig.

Gjør man 700.000 kroner verdt av jobb, får man 700.000 kroner i betaling. En privat ansatt/næringsdrivende som tjener 700.000 trenger kanskje ikke lønnen, men han fortjener den.

God sagt.

Lenke til kommentar
Når det bare sitter dumme folk for å behandle søknader tar det lengre tid.

Når staten blander seg inn i alt mulig rart, tar det lengre tid. Dersom man ønsker å starte en bedrift i Hong Kong, starter man opp, og det er det. I Norge må man skrive bok til staten, betale endel avgifter, etc. Det samme gjelder mange andre ting; man kan jo knapt stå opp om morgenen uten løyve fra staten. Løsningen på problemet er følgelig ganske enkelt å la folk gjøre som de vil.

Lenke til kommentar

Utrolig som det enn kan virke , norsk byråkrati er i verdenstoppen på rankinglistene.

 

En av årsakene til at vi har det så godt her i landet er at vi har et velfungerende og effektivt byråkrati. For de fleste av oss er kontakten med byråkratiet en sann plage, men det kommer noe godt utav det også, i form av beskyttelse av rettigheter slik som eiendom, betaling, osv. Dette er basisen i tilliten som gjør at kapitalmarkedet kan fungere.

 

Når det gjelder bedriftsetablering er faktisk Norge det landet i verden der det er enklest og raskest.

 

Verdensbankens rapport Doing Business 2004 gir veldig interessante vinklinger på sammenhengen mellom tilstanden på byråkratiet og evnen til næringsutvikling.

 

 

Men hadde det vært opp til meg hadde vi gitt dem sparken alle mann.

Lenke til kommentar
sofokles: Det finnes forbedringsmuligheter _Overalt_ også mange steder i det offentlige.. Moderniseringsministeren var jo en bra start.

Selvfølgelig er det muligheter for forbedringer, men når folk sier at det norske systemet er det verste i verden og at staten har tatt alle pengene mine... Da er det noe galt.

 

Norge har et voldsomt varutvalg for å være et så lite land og i tillegg har folk mye penger.

 

Men men... mye vil ha mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...