Gå til innhold

Mandrake = veldig ustabilt!?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mandrake 10.1 kan være stabilt som bare det, regner med at du har siste versjon i "offisiell" utgave. Regner også med at du har sjekka installasjonsmediene, md5-summer på ISO'er, brent evt CD'er/DVD på medium som både brenner og leser liker osv.

 

Det KAN skje feil under installasjon, som fører til ustabilt system. Ofte vil det hjelpe å kjøre alle de tilgjengelige oppdateringene. Egentlig synes jeg det er liten vits i å diskutere problemer før disse er kjørt, for Mandrake er ganske bra på å legge ut bugfix og sikkerhetsoppdateringer. Hvis ikke det hjelper, kan en ofte med fordel installere og oppdatere på nytt, da gjerne med andre medier, evt med begrensa pakkevalg osv.

Lenke til kommentar

bruker mandrake 10.1 den 3 cd versjonen som man kunne laste ned fra mandrakelinux. Har brent ut 3 helt vanlige cd plater. Under installasjonen så gikk det helt fint, ikke noen merkbare problemer. Men kan godt prøve og reinstallere enda en gang :ermm:

 

har også kjørt den updaten så man kan kjøre under installasjonen. Men lurer på en ting, er det en slags auto update funksjon i mandrake? isåfall hvor ligger den og hva heter den?

Lenke til kommentar

ok......så du har ikke oppdatert versjonen din da...?

 

dra opp et shell og su

 

"urpmi.addmedia plf-free ftp://ftp.free.fr/pub/Distributions_Linux...drake/free/10.1 with synthesis.hdlist.cz

urpmi.addmedia plf-nonfree ftp://ftp.free.fr/pub/Distributions_Linux...e/non-free/10.1 with synthesis.hdlist.cz

urpmi.addmedia --update updates ftp://ftp.uninett.no/pub/unix/Linux/Mandr....1/main_updates with media_info/synthesis.hdlist.cz

urpmi.addmedia main ftp://ftp.uio.no/linux/Mandrakelinux/offi...i586/media/main with media_info/synthesis.hdlist.cz

urpmi.addmedia contrib ftp://ftp.uio.no/linux/Mandrakelinux/offi...6/media/contrib with media_info/synthesis.hdlist.cz"

 

så går du til MCC /Mandrake Control Center/ og klikker på Software Management og der finner du updates.

 

Selv bruker jeg mdk 10.2 beta2/cooker, hvor det er få stabilitetsproblemer, så skjønner ikke helt hvorfor du skal ha stabilitetsproblemer med 10.1 dersom du har kjørt de oppdateringer som er :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde siste versjon av Mandrake installert på laptopen en kort periode i fjor høst.

Opplevde den som ustabil med at den rett og slett låste seg totalt ganske ofte.

La så inn Fedora, og den har vært dønn stabil. Et par enkeltprogrammer har dog låst seg 2-3 ganger, men det er det eneste.

Lenke til kommentar
Under installasjonen så gikk det helt fint, ikke noen merkbare problemer.

- dette kan være litt sleipt med installasjoner, og ikke bare Mandrake: En oppdager problemene først etter hvert. Tror Debian er det stødigste alternativet i forhold til dette.

 

Det forekommer jo hardware-kombinasjoner som gir problemer, men som oftest er det installasjons-kluss. Jeg har hatt færre problemer med sånt etter at jeg gikk over til CD/RW. Oppdatering bare MÅ du venne deg til, og det er enkelt, følg oppskrifta til TimeTwister! Hvis du har sein/usikker forbindelse, eller skal oppdatere flere maskiner, kan du laste ned pakkene til disk (jeg bruker en USB-harddisk), og så registrere denne som medium med urpmi.

 

For øvrig hender det nok distroene får skylda for ting som applikasjonene eller det grafiske brukergrensesnittet gjør.

Lenke til kommentar

Det kan være at X henger, prøv å trykke Ctrl-Alt-Backspace og se hva som skjer.

Har du prøvd å åpne et konsoll? Trykk Alt-Ctrl-F1 og se om det skjer noe da. (Alt-Ctrl-F7 for å komme tilbake til grafisk). Dersom du får opp en tekstskjerm, logg deg inn og skriv top, så kan du fortelle oss hva som står på de øverste par linjene under headeren. (Ctrl-C for å avslutte top)

 

Dersom ingen av de to overstående funker og du er i nettverk, logg deg inn fra en annen maskin, prøv å kjøre telnet, eller last ned en ssh-klient (fx putty fra http://openssh.org/windows.html, logg deg på og kjør top.

 

Dersom du får til dette, har du også tilgang på en rekke andre verktøy, som noen her sannsynligvis kan assistere med. Ser ut som om du har vært ekstremt uheldig med en eller annen kombinasjon.

 

Forresten, er det noe spesielt program du har oppe når maskinen henger seg, skjer det etter en viss tid?

 

M.

Lenke til kommentar

Når låser maskinen seg? Spesielle situasjoner? Har du sett på systemloggene i /var/log og /var/log/kernel?

 

Kernel-oppgradering er jo en mulighet, som TimeTwister sier, men jeg ville nok ha prøvd å fyre opp maskinen f.eks med siste Knoppix-CD. For å se om den får problemer med hardwaren din. Hvis den går bra, er det ikke så sannsynlig at problemet løses ved å gå over til 2.6.10.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...