Gå til innhold

innreise til us


Anbefalte innlegg

Hei, skal på ferie til us ,

men leser at om man noensinne har blitt arestert må man si fra til ambasaden Før man drar så man ikke blir bortvist når man kommer frem.

 

ikke noe alvorlig jeg har gjort og det er slik ungdomstull, for ca 15år siden.

Men er det noen som noen erfaringer med dette?

 

Har ikke lyst til å brette meg ut på ambasaden om det ikke er nødvendig, da det sikkert er lite som skal til Før man kansje kommer på svartlista dems..

 

Å er det ikke noe om at småforseelser forsvinner etter en stund fra rullebladet også?

 

;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hørt om slike regler selv også selv om jeg aldri har sjekket dem opp nærmere. Uansett høres det teit ut at man får bråk kun fordi man har vært arrestert - det kan jo være at man ikke engang har gjort noe galt men blitt feilaktig arrestert.

 

Jeg var i USA for ikke så lenge siden så selve rutinene for innreise kjenner jeg godt til. Nordmenn reiser normalt under noe som heter Visa Waiver Program, som innebærer at man ikke trenger Visa (kun nytt pass som oppfyller de sære kravene for innreise til USA) hvis man bare skal på kortere ferier. Skal man bo der over lengre tid eller jobbe må man søke om Visa. Det samme gjelder tydeligvis også for "kriminelle".

 

Ombord på flyet får man utdelt et skjema som man må fylle ut, en slags egenerklæring på at man er snill og grei, og ikke skal sprenge USA i fillebiter. Masse rare spørsmål der, blant annet om man har vært involvert i nazi-oppgjøret etter krigen. Det er også spørsmål om man har medbrakt ulike varer som da selvfølgelig er ulovlig til USA.

 

Ved ankomst har de litt spesielle rutiner, istedenfor vanlig passkontroll som jeg opplevd i alle andre land, må alle gjennom et lynraskt intervju så det blir derfor gjerne litt kø. Man blir spurt om formålet med oppholdet og hvor lenge man skal være i USA. Man kan få et annet spørsmål eller to også. Opplevde å bli spurt enten om jeg hadde blitt arrestert eller hadde vært i trøbbel med politiet. Jeg hadde ikke noe skjule, og sa bare høflig nei og fikk gå videre.

 

Det jeg dog ikke vet er hva slags opplysninger de evt måtte ha tilgang på. Men siden de tross alt spør folk tviler jeg på at de har direkte tilgang til noe norsk politiregister. Spørsmålet er vel heller om du har pokerfjes eller ikke :p

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Visa Waiver-programmet er under utvikling, sikkert derfor. Du må ha et maskinlesbart pass, og det må du ha per nå, hvis ikke trenger du visum. USA krever nemlig biometriske pass fra nordmenn nå, og det er det ingen som har.. Noe sånt, har ikke brydd meg med å sjekke det.

 

Når jeg reiser inn til US som utlending, må du gjennom dette kjappe intervjuet, og han ser igjennom egenerklæringen din. Hvis noen JA, så har du et problem...

 

Det kan nok være lurt å sjekke litt nærmere, kanskje noen andre her har noe på rullebladet, og vet hvordan det fungerer?

 

Eller kanskje du skal gå og be om uttømmende politiattest og se hva som står om deg der? ;)

 

 

EDIT: Ingen er interresert i min personlige status. Redigert vekk.

Endret av JoachimR
Lenke til kommentar

Jaja , jeg kan regla og alt om Waiver og link til us-ambasade..

det vi snakker om er om man trenger å si alt

M

en som du sier langbein så spørs det vel om de har tilgang til politiregistert vårt som helt uten videre.

 

biometriske pass trenger Nordmenn heller ikke om de får pass (maskinlesbart) før en spes. dato i 06

Det med uttømmende politiattest er kanjse ikke dumt.

Endret av magfa
Lenke til kommentar
Jaja , jeg kan regla og alt om Waiver og link til us-ambasade..

det vi snakker om er om man trenger å si alt

M

en som du sier langbein så spørs det vel om de har tilgang til politiregistert vårt som helt uten videre.

 

biometriske pass trenger Nordmenn heller ikke om de får pass (maskinlesbart) før en spes. dato i 06

Det med uttømmende politiattest er kanjse ikke dumt.

Ok, trodde den datoen med biometrisk/maskinlesbart pass var passert jeg. Men da er jo alt i skjønneste orden på det punktet. Men vær sikker på at de har tilgang til vårt politiregister, men du kan jo forhøre deg på din lokale politistasjon hva de har på deg, og hva de tror..

Lenke til kommentar

De har nok ihvertfall ikke tilgang til norske politiregistre. De kan jo alltids sende forespørsel, så får vel våre myndigheter avgjøre om de er villig til å gi ut informasjonen.

 

Men egentlig burde Norge holde kjeft om slikt, ettersom USA er en av de værste/vanskeligste i klassen når det kommer til å gi ut info om egne borgere. Til og med russerne er lettere å ha med å gjøre i enkelte tilfeller.

Lenke til kommentar
De har nok ihvertfall ikke tilgang til norske politiregistre. De kan jo alltids sende forespørsel, så får vel våre myndigheter avgjøre om de er villig til å gi ut informasjonen.

 

Men egentlig burde Norge holde kjeft om slikt, ettersom USA er en av de værste/vanskeligste i klassen når det kommer til å gi ut info om egne borgere. Til og med russerne er lettere å ha med å gjøre i enkelte tilfeller.

Det bør du ikke være for sikker på, USA har gjentatte ganger krevd og også fått informasjon folk flest ikke trodde de skulle få, f.eks. info om passasjerlister, tidligere reiser og kredittverdighet.

 

Etter 911 er innreisen ikke helt lett, en reporter på NRK radio fortalte om loddrett trakassering, og kolleger på arbeid forteller også om ville tilstander. En opplevde at de konfronterte ham med en eldgammel parkeringsbot fra et tidligere opphold i USA.

 

Derfor: regn med de vet alt.

Lenke til kommentar

Hvem i alle dager er det som gidder reise til USA om dagen? Det er jo bare plunder og heft.

 

Har reist mye til USA, men det var før 11/9.... nå er det så mye mas at det nesten ikke er vits. Intervju før ombordstigning på fly, intervju ved ankomst, utfylling av skjemaer her og der.. i tillegg risikerer du å bli satt i forvaring i lengre tid, dersom de ønsker det, uten at du får kontakte noen...

 

Reiser heller andre steder :)

Lenke til kommentar
Hvem i alle dager er det som gidder reise til USA om dagen? Det er jo bare plunder og heft.

 

Har reist mye til USA, men det var før 11/9.... nå er det så mye mas at det nesten ikke er vits. Intervju før ombordstigning på fly, intervju ved ankomst, utfylling av skjemaer her og der.. i tillegg risikerer du å bli satt i forvaring i lengre tid, dersom de ønsker det, uten at du får kontakte noen...

 

Reiser heller andre steder :)

Da jeg reiste til USA i 2003 opplevde jeg ingen problemer. En diger neger tittet såvidt på passet mitt før han stemplet det med et smell. Ingen spørsmål ble stilt, faktisk ble ikke et eneste ord utvekslet mellom meg og passkontrolløren. Passkontrollen tok mye lenger tid da jeg besøkte Thailand i år 2000, altså før 11. sept. 01

Lenke til kommentar
Hvem i alle dager er det som gidder reise til USA om dagen? Det er jo bare plunder og heft.

Er ikke noe spesielt plunder og heft nå. Reiste dit ca. 3 måneder etter skyskraper episoden og det eneste plunderet og heftet var at det var lange køer og de at de sjekket håndbagasjen ved ombordstigning i flyet. Har vært i USA mange ganger både før og etter 11/9 og aldri opplevd noe som var vesentlig verre enn på feks. Europa flyvninger. Passkontrollørene har jevnt over i alle år vært grinete og sure i USA, men sist gang jeg var der borte for ca. 7mnd. siden var de jo faktisk rent greie og normalt blide/hjelpsomme.

Lenke til kommentar
Canada er heller ikke rett frem lengre, opplevde selv passkontroll ca. hver tiende meter og kroppsvisitering hver femtiende meter. Jeg tvilte jeg noensinne ville nå flyet.

Har bodd i Canada, og kan bekrefte det du sier. Canada har/hadde i hvertfall per 1999 (før ellevte september og fingeravtrykkslesere..) IDENTISK imigrasjonskontroll som USA. Du kunne like gjerne stått på flyplassen i Houston, som i Montreal. Akkurat det samme.

 

Passkontrollørene har jevnt over i alle år vært grinete og sure i USA, men sist gang jeg var der borte for ca. 7mnd. siden var de jo faktisk rent greie og normalt blide/hjelpsomme.
Mange er hyggelig også. Særlig ved kryssing av grensen i bil, kan du komme borti mange hyggelige kontrollører. Reiste engang over i gruppe, hvor noen måtte ha oppholdstillatelse, og traff på en særdeles hyggelig kontrollør. Vel så hadde han revolver på låret, men han kunne til og med grave frem innreiseskjemaer på NORSK! Og et eget på svensk, og et på dansk (reiste over sammen med bla. svensker og dansker..)

 

Så ikke skjær alle over en kam. Tipset er å ikke stille seg i en kø med en burkakledd eller lignende foran seg.. Da tar det både ekstra tid, og kontrolløren kan ha blitt sur og sliten..

 

Etter 911 er innreisen ikke helt lett, en reporter på NRK radio fortalte om loddrett trakassering, og kolleger på arbeid forteller også om ville tilstander. En opplevde at de konfronterte ham med en eldgammel parkeringsbot fra et tidligere opphold i USA.
Vet til og med om en pilot i Scandinavian som ¨ikke fikk innreise.. Seriøst.. Han pep i metalldetektoren, og de fant ikke ut hva det var.. Senere viste det seg at det var navnebrikken... Tydelig at detektoren var skrudd høyt.. Pointet var at han ihvertfall ikke fikk innreise, og selskapet han kom med, (han fløy altså flyet inn...) måtte selvsagt betale bot og sørge for utreise for ham...

 

nå er det så mye mas at det nesten ikke er vits. Intervju før ombordstigning på fly, intervju ved ankomst, utfylling av skjemaer her og der
Intervju FØR ombordstigning?? Vel så tar flyselskapene selv ofte en ekstra sjekk av pass og slikt før du går ombord, da de er ansvarlig for at du har tilatelse til å komme inn. Dersom passkontrolløren nekter deg innreise, må selskapet betale en bot på 10 000 dollar, pluss utreise for deg. Selv om det er mulig de kan kreve det av deg, ikke vet jeg.. Poenget er at selskapet får store problemer selv, dersom du ikek slipper inn..

 

i tillegg risikerer du å bli satt i forvaring i lengre tid, dersom de ønsker det, uten at du får kontakte noen...

Kan jeg ikke forstå.. En bekjent av meg fikk faren sin arrestert etter passkontrollen på JFK i NY... Jada, arrestert... Etter ganske nøyaktig to timer fikk han ringe sin kone, som fløy over og etter ett par dager var kausjon betalt.

Hører med at det ikke var noe straffbart forhold. :) Men så hvor du har det med forvaring fra, aner ikke jeg. Nå var sikkert ikke dette grensepolitiet, men likevel..

Lenke til kommentar

JoachimR: Og hva hvis familien ikke hadde hatt den finansielle muligheten til at en flyr over og betaler kausjon? Hvor lenge hadde han da måttet sittet, uten dom og uten at det var noe straffbart forhold?

(Og ja, jeg er fullstendig klar over at Norge er blant verstingene i vesten når det gjelder slikt).

Lenke til kommentar
JoachimR: Og hva hvis familien ikke hadde hatt den finansielle muligheten til at en flyr over og betaler kausjon? Hvor lenge hadde han da måttet sittet, uten dom og uten at det var noe straffbart forhold?

(Og ja, jeg er fullstendig klar over at Norge er blant verstingene i vesten når det gjelder slikt).

Det vet ikke jeg noe om, men etter en måned var det klart at faren ikke hadde gjort seg skyldig i noe straffbart, kun et noe kritikkverdig forhold.

 

Hvis du blir arrestert for mistanke om hvitvasking av penger, da har du sannsynligvis nok til å betale en kausjon..

 

Men dette var en avsporing fra tema.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Jeg skjønner meg ikke på folk som klager om å måtte svare et par spørsmål før de må ombord et fly. Hallo, hvis det hjelper å forhindre at det flyet blir brukt som en flyende bombe, er det egentlig noe stress?

 

Tenk på det. Jeg vil uansett gi opp noe av min tid for å forsikre meg om sikkerheten på min reise. Tror noen av dere lever i en litt naiv verden, selv om dette er typisk i Norge hvor man ikke opplever fare med nesten noe som helst.

 

PS. Etter 9/11 har jeg vært på en reise fra eller til USA totalt 8 ganger. Jeg har bare måttet bli "avhørt" 1 av de gangene....

Endret av medlem-23990
Lenke til kommentar

Seixon: Spørsmålene du snakker om er ikke FØR man går ombord på flyet, men ved passkontrollen ved ankomsthallen i USA.

 

Personlig ser jeg ikke det store poenger annet enn at det kan skape ubehag for enkelte personer som f.eks er dårlige i engelsk.

 

Er de bryske passkontrollørene virkelig i stand til å stoppe terrorister og andre farlige folk?

 

Syns jeg ser det for meg når en Al-Qaida terrorist ankommer:

- "What's the purpose of your visit?"

- "Blow up the president!! Then I'm going to Disneyland"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...