Gå til innhold

Doble grafikkprosessorer nok en gang


Anbefalte innlegg

men Samsung skal jo starte leveringen med 512MB GDDR3 nå til sommeren. 512MB minne-brikkene er allerede i produksjon.

Det er vel heller snakk om 512 megabit (Mb) brikker hvor du da trenger 8 slike for å få 512 megabyte (MB) på skjermkortet.

Evt. 4 stk for å få nok til 256MB, eller 2 stk for å få 128MB. (Det er 128 og 256MB jeg tror blir de vanligste konfigurasjonene disse brikkene vil brukes til)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lurer på hvorfor de ikke leverer med 2x 256MB. 256MB er greit nok det,

men Samsung skal jo starte leveringen med 512MB GDDR3 nå til sommeren. 512MB minne-brikkene er allerede i produksjon.

 

Edit : Noen som har det gøy med forumet ?  :!:  :p

hm...hva er det man skal med 512 mb skjermkort ? greit det er jo fett...hadde ikke sagt nei til å hatt et sånn kort med 512 mb ram...men når det gjelder ytelse så tjener man ikke noe på det

512 mb skjermkort vil jeg ikke ha, men 512MB derimot er noe helt annet ;) Du kan kjøre høyere, ukomprimerte textures. Med Unreal 3 derimot (skal lanseres i 2006) så har dem sagt at 512MB - 1GB skjermkort er å anbefale. Det er bare litt over ett år til :innocent:

joa. men de ambefaller 512 mb minne for ultra high i doom3 og. får kjørt det helt fint med mitt 128 mb kort....jeg tror det vil ta lang til før man får utnytta 512 mb minne på skjermkort noe særlig. er ikke verdt det å bruke masse penger på så mye minne for å få 2 fps til liksom.

Lenke til kommentar

Min høyst uvidenskapelige gjetning:

 

Produsentene vil ombord i SLI/multiGPU-toget før det er for sent så de kan cashe inn på noveltyeffekten. Og de begynner med det som er enklest. At 2x6600 ikke er bedre enn ett 6800, betyr ikke at det ikke er et marked for det. Spesielt hvis man kan presse prisen ned.

 

Jeg tror ikke det behøver å koste mer, snarere tvert om. Et komplett 6600 kort koster omtrent halvparten av et tilsvarende 6800 idag. Og selve brikken er bare en del av den kostnaden. Så om man tar et 6600 GT kort (til si 1700-2000 kroner idag) og legger på en GPU til men beholder samme mengde RAM etc, har man et kort som yter nesten som et 6800 GT for kanskje et sted mellom 500 og 1000 kroner mindre enn et 6800. (Det er selvsagt bare en gjetning.)

 

Jeg lurer ellers på om tiden ikke er modem for doble 6800 ennå, av en eller annen grunn. For eksempel er det ikke urimelig og tenke seg at doble 6800 vil "kreve" 512 MB RAM. Siden de to GPU'ene tar så stor plass, kanskje det ikke er plass til 16x256mbit, og at produsentene derfor venter til 512mbit minne er tilgjengelig i kvanta. Det kan også hende at kjøling er et problem.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Så om man tar et 6600 GT kort (til si 1700-2000 kroner idag) og legger på en GPU til men beholder samme mengde RAM etc, har man et kort som yter nesten som et 6800 GT for kanskje et sted mellom 500 og 1000 kroner mindre enn et 6800. (Det er selvsagt bare en gjetning.)

Ikke for å kverulere men de dobler samtidig mengden ram fra 128 til 256MB. Hver GPU får samme mengde minne som på enkeltstående kort: 128MB.

 

Jeg lurer ellers på om tiden ikke er modem for doble 6800 ennå, av en eller annen grunn. For eksempel er det ikke urimelig og tenke seg at doble 6800 vil "kreve" 512 MB RAM. Siden de to GPU'ene tar så stor plass, kanskje det ikke er plass til 16x256mbit, og at produsentene derfor venter til 512mbit minne er tilgjengelig i kvanta. Det kan også hende at kjøling er et problem.

Jeg tror det siste argumentet med kjøling er det som stopper produsentene mest. Enkeltstående 6800-kort har jo som regel ganske kraftige og voluminøse kjølere. Det by på plassproblemer om man skal ha en dobbelt så kraftig kjøler på ett (langt) skjermkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...