Gå til innhold

Diverse problemer på lan


Anbefalte innlegg

Skal arrangere et lan med 100-300 personer, alt avhengig av lokaler som er ledige.

Vil gjerne høre om ting som har gått skeis på deres LAN-

Mye man må passe på og når man organiserer noe stort og det er alltid noe problemer. Med å være forberedt på disse problemene vil dette unngåes evt bli raskere ordnet.

Andre ting jeg må huske på?

 

Takk for svar :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vi hadde mest problemer med sist jeg var med å arrangerte lan for 50+ personer, var strømbrudd. Før du skal arrangere bør du skaffe deg oversikt over strømkretser og sikringskap i lokalet. Husk altid på koble til evnt. prosjektor på en annen krets enn deltakerne. Hvis strømmen går ryker pæra i prosjektoren, og det kan jo bli litt dyrt..

Lenke til kommentar

Har da selvfølgelig crew. Compoer og sånt er ting som er fikset.

 

Takk for tipet med prosjektor, pærene koster jo fra 2000-10000.

 

Flere som kan dele sine Lan erfaringer?

 

Strøm er som regel alltid et problem på dårlig arrangerte lan, det skal ikke bli noe problem denne gangen. Har elektriker-bror og går selv vk1 ELektro. Får vel dessuten hjelp av NTE med å forsterke dette.

 

Det jeg trenger er problemer på LAN.. Evt småting som man ikke husker i farten.

 

Det som er ordnet:

Nettverk-

Compo-

Crew-

Kiosk-

 

Andre viktig ting?

 

Takk for alle svar :cool:

Lenke til kommentar

Tro det eller ei, men vi hadde sinsykt store problemer med virus... å ikke for å glemme at noen "n00bs" hadde skrevet inn en egen ip adresse! :hmm: Fikk masser av ip konflikter... off for et styr :thumbdown: Nok strømdelere er et must... 5 min før lanet sprang vi til det nærmeste huset for å få låne en :thumbup: Inettet var nede 35% av lanet da... men det var bare pga at netcrewe var VELDIG sløv å "orket" ikke å fikse nette :no: men ellers var vell lanet ganske bra :tease:

Lenke til kommentar

Be alle ha installert antivirus (selvfølgelig) og en software firewall er også fint.

Så slipper du alt virusmaset.

 

På pp13 var det maks med virustraffikk. Nettverket virket så og si ikke det siste døgnet mens internett tilkoblinga var maks fux0red.

Regner med at du har en DHCP server (eller så kan du evt. legge ut en IP på plassen til hver person + gateway og dns, men DHCP server er nok det beste.)

Strømforgrenere må alle ha med selv dog det må ligge nok der slik at alle kan ta sin forgrener inn i en ny forgrener som du selv har skaffet.

Er sinnsykt irriterende med drittunger som tar strømkabler rett inn i felles-forgrenerne fordi de ikke har en egen forgrener.

Lenke til kommentar
På pp13 var det maks med virustraffikk. Nettverket virket så og si ikke det siste døgnet mens internett tilkoblinga var maks fux0red.

Var ikke noe stort problem med virus på PP13. Det var litt, men ikke mye. Problemet der var at brannmuren det siste døgnet begynte å ete nettverkskort (bytta kort tre ganger). Endte med at jeg flytta DHCP over til ene arbeidsstasjona mi; da ble ting rimelig stabilt på brannmuren etterpå...

 

 

 

Men virustrafikk er uansett et stort problem. Få noen med litt linuxkunnskaper til å sette opp en deny any brannmur (nekt alt som ikke spesifikt er tillatt), og sitte å overvåke nettverket underveis ("tcpdump -i eth0 arp" gir utrolig mye bra info om hvem som har virus).

 

 

Annet enn nettverksfolk med kompetanse på firewalling, er vel strøm det viktigste slik jeg ser det.

 

Å skaffe crew kan ofte være et problem, i form av at mange tar med seg "vennegjengen", og ender opp med at folka er giddalause og lite blir gjort. Er en fordel å trekke til seg folk fra forskjellige grupper (så lenge du kjenner litt til dem; å ta til seg helt ukjente folk er også dumt), så tar de med seg vennegjengen sin som deltagere :)

Lenke til kommentar

Så du mener at det var "litt" virustrafikk det siste døgnet? Tja. Jeg personlig mener det var altfor mye virustrafikk dog bare 30 stykker ble skrivd opp på en tavle. De 30 var de eneste med virus. Dette ble kunngjort på starten av PP hvis jeg ikke husker helt feil. (Jeg husker at broren min var en av dem :p)

 

Hva mener du med at brannmuren begynte å ete nettverkskort?

Lenke til kommentar
Så du mener at det var "litt" virustrafikk det siste døgnet? Tja. Jeg personlig mener det var altfor mye virustrafikk dog bare 30 stykker ble skrivd opp på en tavle. De 30 var de eneste med virus. Dette ble kunngjort på starten av PP hvis jeg ikke husker helt feil. (Jeg husker at broren min var en av dem :p)

 

Hva mener du med at brannmuren begynte å ete nettverkskort?

I begynnelsen var det endel virustrafikk, men ikke på slutten. Da døde nettverkskortet på innsiden av brannmuren, og det ble byttet ut 2 eller 3 ganger tror jeg. Når jeg flyttet DHCP vekk fra firewallen begynte ting å stabilisere seg. Ellers så jeg jo hele tiden at linja var maxa, tror det var spesielt mye bittorrent-trafikk de første dagene, men det fikk vi firewallet bort etterhvert.

Lenke til kommentar
Be alle ha installert antivirus (selvfølgelig) og en software firewall er også fint.

Så slipper du alt virusmaset.

 

På pp13 var det maks med virustraffikk. Nettverket virket så og si ikke det siste døgnet mens internett tilkoblinga var maks fux0red.

Regner med at du har en DHCP server (eller så kan du evt. legge ut en IP på plassen til hver person + gateway og dns, men DHCP server er nok det beste.)

Strømforgrenere må alle ha med selv dog det må ligge nok der slik at alle kan ta sin forgrener inn i en ny forgrener som du selv har skaffet.

Er sinnsykt irriterende med drittunger som tar strømkabler rett inn i felles-forgrenerne fordi de ikke har en egen forgrener.

Kjører slack med dhcp.

 

Skal skrive om virus og firewall på siden, er alltid et problem på lan, irriterende.

 

Men hvor mye strøm per pers skal jeg beregne? TG beregner vist 1A, dette blir litt i underkant av hva du trenger, iaff om mange maskiner starter samtidlig.

Lenke til kommentar

Utenom alle de tekniske tingene er noe av det aller viktigste å holde det du lover. Har dere lovet en CS compo med 1000kr i premie, må dere holde det også, hvis ikke kan ryktet være ødelagt for alltid. Prøv også å arrangere en del aktivitets-compoer, altså compoer som ikke har med PC å gjøre, kan være alt fra hoppetau-konkurranse til spisekonkurranse, eller kanskje en kombinasjon? hehe....

 

Tenshi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...