Gå til innhold

TEST: Vi bygger HTPC - del 3


Anbefalte innlegg

At hvilket lydkort du bør kjøpe avhenger av hva slags funskjoner du trenger, men surroundkort er å foretrekke for de aller fleste

Hehe, jeg kan lese, men jeg vil bare vite hva han legger i "eventuelle lydkort funksjoner" og hva " skikkelig surroundstøtte" er.

Skikkelig surround er minst 5.1, helst 7.1, ekstrafunksjoner kan være firewire, ymse effektsaker til spill (EAX osv), bra støtte for MIDI osv osv.

Du skal jo i følge guiden bruke SPDIF digital ut, så om lydkortet støtter 5.1, 7.1 eller 24.6 har ingenting å si. Jeg syntes at han burde ta med at lydkortet har nesten ingenting å si og at det er lite vits å kaste bort mye penger på et dyrt. (og at Creative lydkort er fyfy, både i mangelen på SPDIF og valg av idiotisk plugg på SPDIF og upsampling av all digital lyd til 48kHz.)

Ja jeg er enig, guiden skulle vært klarere på det. Man kan jo kanskje oppsumere det slik:

 

Har man SPDIF ut så har det ikke noe å si hvilket lydkort du bruker (ihvertfall sålenge det ikke upsampler)

 

Har du ikke mulighete til dette så bør man kjøpe surroundlydkort.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som har prøvd n Panasonic AE700 1280x720 LCD prosjektor med DVI utgang fra et skjermkort?

 

...var vel strengt tatt den som vant budsjett klassen i Lyd & Bilde i 2004/2005 og ikke den Benq'n. Tror også den er noe bedre enn Sony sin LCD med samme specs.

 

Du får egne programmer som endrer frekvens, oppløsning etc fra skjermkortet. Mulig det hadde hjelpet med DLP prosjektoren fra Benq, som er en bra prosjektor i forhold til prisen.

Har akkurat skaffet oss en Panasonic PT-AE700E hjem. Har akkurat funnet DVI -> HDMI på komplett så jeg kan komme tilbake til det når jeg har testet.

Lenke til kommentar

Bra jobb, Øivind!

 

Min mening om DLP i projektorer:

Takk og farvel til DLP så lenge det ikke er 3-chips, og regnbueeffekten i 1-chippene + fargehjul går de mer pirkete av oss på nervene!

(Se nedover på denne siden for å se hva som menes..)

 

Har selv Panasonic PT-AE500, og den er så og si upåklagelig, selv om den er LCD. Litt moderat kontrast + ingen lensshift, mens den nyere PT-AE700 har jo dette. Når det gjelder akkurat projektorer, anbefales AVforum.no på det sterkeste!

 

PS!

 

DVI <-> DVI er OK, og det er også DVI <-> HDMI, for kompatibilitetens del.

Det er allikevel bortkastet for HDMI'ns del å ta DVI <-> HDMI, for det er jo som å ta RGB <-> kompositt med tanke på alle de andre signalene HDMI har støtte for, f.eks. lyd.

 

og

 

Et bra lerret er faktisk verdt pengene det koster. :thumbup:

Endret av The.Arisen.One
Lenke til kommentar
i står for Interlaced og betyr at bildet blir tegnet opp via 2 delbilder, ett med bare partallslinjer og ett med bare oddetalls linjer.  Ved 50 Hz vises det da 50 delbilder i sekundet, eller 25 helbilder.

 

p står for Progressive og betyr at hele bildet blir tegnet opp i et sveip. Ved 50 Hz vises det da 50 helbilder i sekundet.

Og det igjen vil føre til at interlaced kan føles mer hakkete ved mye bevegelse?

 

Eller?

 

Det er sikkert et dumt spørsmål, men siden progressive helt sikkert er bedre en interlaced så lurer jeg på er det merkbart bedre? Ville det f.eks være et stort poeng i å ha 720p istedenfor 720i. Eller ville det kanskje bare være et poeng i spill og slikt hvor man ville kunne oppleve mye etterslep (tenker da på konsoller som har HDTV støtte)

Det stemmer. Interlaced vil bli mer "hakkete", spesielt i scener med mye bevegelse. Alle digitale projektorer (LCD + DLP) har innebygd interlacer som gjør om bildet til progressive, men kvaliteten på denne interlaceren varierer fra modell til modell. Det er derfor viktig å ta hensyn til dette når du kjøper projektor.

Lenke til kommentar

Det stemmer. Interlaced vil bli mer "hakkete", spesielt i scener med mye bevegelse. Alle digitale projektorer (LCD + DLP) har innebygd interlacer som gjør om bildet til progressive, men kvaliteten på denne interlaceren varierer fra modell til modell. Det er derfor viktig å ta hensyn til dette når du kjøper projektor.

Takker, da er jeg blitt litt smartere i dag, og vet litt mer om hva jeg skal titte på når det blir aktuelt å kjøpe prosjektor.

 

EDIT:leif

Endret av bOMS
Lenke til kommentar
Noen som har prøvd n Panasonic AE700 1280x720 LCD prosjektor med DVI utgang fra et skjermkort?

 

...var vel strengt tatt den som vant budsjett klassen i Lyd & Bilde i 2004/2005 og ikke den Benq'n. Tror også den er noe bedre enn Sony sin LCD med samme specs.

 

Du får egne programmer som endrer frekvens, oppløsning etc fra skjermkortet. Mulig det hadde hjelpet med DLP prosjektoren fra Benq, som er en bra prosjektor i forhold til prisen.

Vurderer også selv sterkt denne. Så at et par som har den og har kommentert den i denne tråden er veldig fornøyde. :w00t:

Lenke til kommentar
Noen som har prøvd n Panasonic AE700 1280x720 LCD prosjektor med DVI utgang fra et skjermkort? 

 

...var vel strengt tatt den som vant budsjett klassen i Lyd & Bilde i 2004/2005 og ikke den Benq'n. Tror også den er noe bedre enn Sony sin LCD med samme specs.

 

Du får egne programmer som endrer frekvens, oppløsning etc fra skjermkortet. Mulig det hadde hjelpet med DLP prosjektoren fra Benq, som er en bra prosjektor i forhold til prisen.

Jepp, kjører med DVI til projektoren fra et R9700 grafikk kort. Synes det funker veldig bra. Meget skarpe bilder og veldig bra farger. Så blant annet Shrek HDTV versjon og Fifth Element HDTV. Knall bilder. En sterk opplevelse... ;)

 

Har aldri testet å koble til noen annen kilde, men det skal jo bli best. Har lest litt andre steder og folk der påstår at det er en ganske merkbar forskjell på DVI kontra VGA også...

 

Kjører nå skjermen på VGA på utgang 2 og har skjerm som primary og projektor på secondary med extended desktop. Dermed kan jeg jobbe helt uavhengig på pc'en uavhengig av hva som skjer på projektoren der Meedio kjører. Dermed holder det med en PC også. 12m DVI kabel til stua og RF fjernkontroll...

 

Skulle gjerne hatt skjermkort med 2 DVI utganger da.

 

Det er noen som har hatt problemer med HDMI når det kjøres fra en stasjonær DVD spiller på grunn av krypteringa. Hvis det blir noe bit feil blir bildet scramblet i brøkdelen av et sekund eller noe, men det skal være fikset i firmware på de som kommer nå. Men det er et ankepunkt jeg har og det er at ved tilkobling med DVI vil bildet bli klippet med 7 pixel linjer horisontalt oppe og nede. Altså 14 rader av pixler som blir masket bort av 720 totalt... Det skjer ikke med VGA tilkobling.

 

Ellers er det en knall projektor. Også et stort pluss at den kan kaste bildet veldig langt og har lens-shift (horisontal og vertikal). Meget plasseringsvennlig altså.

 

En kjapp oppsummering av hva jeg kommer på akkurat nå:

 

+ Knall bilder med meget bra fargegjengivelse

+ Lensshift

+ Meget bra zoom

+ Meget støysvak. Velges "low lamp" modus blir bildet marginalt mørkere, men du dobler levetida på lampa og støyen blir enda lavere. Nivået er som hvisking.

+ Bra fjernkontroll med lys

+ Meget bra justeringsmuligheter av bilde. Og ekstra funksjoner i en skjult meny

+ Prisen.. 15-16.000,- hmm.. er det et '+' :roll:

 

- Kunne vært noe bedre sortnivå og dynamikk i mørke bilder

- Klipping/maskering på HDMI/DVI. Men ikke så stort problem som jeg først trodde det skulle være..

 

Alt i alt er jeg veldig fornøyd

Endret av Tomle
Lenke til kommentar

Interessant lesing!

 

Dog har jeg en liten kommentar. Slik du ble fremstilt gjennom teksten fikk jeg innstrykk av at du var en smule entusiast på området. Dette ble straks motbevist da jeg så dette bildet av baksiden på forsterkeren din:

 

kabler.jpg

 

JA, det er spesielt den ekle signalkabelen jeg sikter til! Er det slik at du akkurat hadde råd til anlegget og ikke ordentlige kabler? Eller er du av den oppfatning at kabler ikke har noe å si? Eller, som siste alternativ, mener du at det ikke kan bevises vitenskapelig at lyden blir bedre?

 

Bare lurer :)

Endret av agjell
Lenke til kommentar

Kabler er ihvertfall i min mening noe av det mest overvurderte ved stereo-anlegg, trekkene er meget korte, og kabler som oppfyller visse minimum av elektriske egenskaper er mer enn bra nok.

 

Og de dyreste kablene er fote ikke bedre på disse egenskapene heller. Til en viss grad kan ymse metoder for skjerming være nyttig, men det er helelr ikke så dyrt å ordne.

 

Folk burde være flinkere til å se på de tekniske dataene til en kabel, og heller velge kabel utifra det.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Kabler kan da også ha mye og si, og en god signalkabel er viktig. Men det er ikke noe poeng å la det ta helt av. Den skal jo matche resten av anlegget ditt.

 

Noe so kan være vel så viktig å passe på er hvordan kablene ligger i forhold til hverandre og rydde opp der. Ganske mye støy du kan bli kvitt med å passe på hvilke kabler som krysser hverandre og legge dem slik at de ikke påvirker hverandre.

Lenke til kommentar
Kabler kan da også ha mye og si, og en god signalkabel er viktig. Men det er ikke noe poeng å la det ta helt av. Den skal jo matche resten av anlegget ditt.

 

Noe so kan være vel så viktig å passe på er hvordan kablene ligger i forhold til hverandre og rydde opp der. Ganske mye støy du kan bli kvitt med å passe på hvilke kabler som krysser hverandre og legge dem slik at de ikke påvirker hverandre.

I mine øyne kan kabler kun ha mye å si om du har kjempedårlige og tynne kabler, med en gang du kommer over ett visst minimumsnivå (som er lavt), så har det ingen effekt (ihvertfall ikek hørbar effekt).

 

AtW

Lenke til kommentar
Kabler kan da også ha mye og si, og en god signalkabel er viktig. Men det er ikke noe poeng å la det ta helt av. Den skal jo matche resten av anlegget ditt.

Kabler til en 100-lapp (10m 4mm^2 Kobber i gjennomsiktig plast fra Clas Ohlson) holder stort sett for alt av anlegg til under 5.000kr. Altså 2% av prisen på anlegget. Disse 2%'ene mener jeg holder for dyrere anlegg også. Koster anlegget 50.000kr så er det bortkastet å kjøpe dyrere kabler enn 1000kr. Koster anlegget under 1000kr så holder det med lampettledning/sprengtråd. Det er nå min mening. Du merker ingenting om du oppgraderer kabel fra 2% av prisen på anlegget til 10%. Da er det bedre å bruke pengene på selve anlegget.

Lenke til kommentar

I mine øyne kan kabler kun ha mye å si om du har kjempedårlige og tynne kabler, med en gang du kommer over ett visst minimumsnivå (som er lavt), så har det ingen effekt (ihvertfall ikek hørbar effekt).

 

AtW

OK, dette blir vel litt avsporing, men men.

 

Du mener at hele kabelbransjen har lurt resten av verden. At en signalkabel er en signalkabel uansett pris (så sant du ikke skaffer den dårligste søpla)?

 

Eller mener du det om alle kabler. Ikke bare signalkabler?

 

Min mening er nå at du må ha et anlegg som er bra nok til at du hører forskjell (eller ser forskjell hvis vi prater om bildet.) Og at folk ofte overvurderer kabler, det kan fort virke som den billigste løsningen til å få et bedre anlegg. Men samtidig mener jeg at et godt anlegg kan lide ved for dårlige kabler.

 

EDIT: tror kanskje Simen1 sa det bedre enn meg :)

Endret av bOMS
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o

Gode kabler kan helt sikkert måles til bra verdier men et menneske høre vil ikke høre forskjellen på disse små verdi endringene mellom dyre og billige løsninger.

Lenke til kommentar
Når det gjelder levetid til pærer varierer denne noe etter bruken. Databruk sliter utvilsom mest på pæra pga lysterk desktopp etc.

 

Dette stemmer da ikke. På DLP og LCD-projektorer så er lyspæra på konstant ved bruk og slites da akkurat like mye uansett hvilket bilde en viser. Hvis noe, så vil et mørkt bilde slite mer på pæra da et mørkt bilde forhindrer lyset (og da varme) i å slippe ut fra projektoren.

 

Noen pæreprojektorer har en "sparemodus" som reduserer lysstyrken for å øke levetiden på pæren men denne er ikke automatisk ut fra bilde..

 

CRT-projektorer slites mindre ved mørkt bilde, men de har ikke pærer.

 

 

Uansett, interessant artikkel.

Lenke til kommentar

I mine øyne kan kabler kun ha mye å si om du har kjempedårlige og tynne kabler, med en gang du kommer over ett visst minimumsnivå (som er lavt), så har det ingen effekt (ihvertfall ikek hørbar effekt).

 

AtW

OK, dette blir vel litt avsporing, men men.

 

Du mener at hele kabelbransjen har lurt resten av verden. At en signalkabel er en signalkabel uansett pris (så sant du ikke skaffer den dårligste søpla)?

 

Eller mener du det om alle kabler. Ikke bare signalkabler?

 

Min mening er nå at du må ha et anlegg som er bra nok til at du hører forskjell (eller ser forskjell hvis vi prater om bildet.) Og at folk ofte overvurderer kabler, det kan fort virke som den billigste løsningen til å få et bedre anlegg. Men samtidig mener jeg at et godt anlegg kan lide ved for dårlige kabler.

 

EDIT: tror kanskje Simen1 sa det bedre enn meg :)

Lurer resten av verden er vel å dra det langt, men hele audiobransjen er jo full av "hokus-pokus" kan gi deg utallige eksempler på det om du ønsker, og kabelsegmentet er ikke annerledes. De samme fysiske lover gjelder for audio som for alt annet. De skikkelig dyre kablene er også preget av hokus-polus-forklaringer, det er relativt enkel fysikk som bestemmer kabelens ytelse. Og utifra dette er det enkelt å skaffe en mer enn adekvat kabel til en billig penge.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...