Gå til innhold

Post 6600GT OC resultat.


Anbefalte innlegg

hmmm fikk 9852 på 3dmark03 på mitt Gainward 6600 GT GS på stabil klokk på 591/1173,

 

klarer ikke komme høyere uten voltmod, ikke temp som er problemet mitt. core har enda ikke vært over 63 grader under load med AC nv cooler 6 v.2. så skal vurdere å voltmodde det, men det får vente til jeg har råd til å kjøpe et nytt skjermkort om det skulle skjære seg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
He he corcky, du må jo være litt gal! :p

Kan livlig forestille meg at du slet litt med og få nøyaktig spenning med det potmeteret der ja. Men du er tydeligvis av typen; "man tager hva man haver" og det har jeg veldig sansen for. Takk for linken og tipsene forøvrig også. :)

 

Heh, ja det var stress skal jeg si deg. Skulle hatt en 10 eller 20 turn pot.

Jeg gikk utifra en motstand på 480 ohm som ville gitt meg rundt 1,75V 3d. Noe som visst nok er maks før "overvolt protection" (OVP) slår inn.

Målte meg frem til 480ohm med ett multimeter før jeg satte kortet i maskinen.

Hadde egentlig tenkt å bestille meg noen potmeter, men hadde jo ikke tid til å vente så lenge, så jeg ribba likegodt ett hjemmemekka lysorgel fra grunnkurs elektro :p

Hadde i grunn tenkt å ha det kortet en stund, men mann blir fort "revet" med i jakten på bedre resultater.

 

Jeg har nå et Gainward 6800GT som jeg redigerte orginal bios med Nibitor slik at V-core økte 0,1V, og flashet inn den nye. Dette funker veldig greit på det kortet, men vil noe sånt være mulig med et 6600GT?

 

Nei, desverre. Kortet må voltmoddes fysisk ved å senke motstanden over resistoren som vist på linken fra VR-zone.

Originalt er den ca 550ohm, og hver reduksjon på 25ohm vil gi ca 0,05V ekstra.

Dette er jo en lite krevende "mod" ved bruk av blyant.

Standard spenning er 1,4V i 3D og maks for de fleste kort (grunnet OVP), er ca 1.75V

 

Hadde du forresten skikkelig kjøling da du gjorde dette Corky, eller var det bare pasta'en som var bra?

 

Jeg hadde bare standard kjøling. Temperatur lå på rundt 60 grader idle, og over 90 under load. Var nok ganske sikkert det som drepte kortet.

 

corcky Skrevet 05/08/2005 : 03:35

Får ta det litt roligere med det.

 

Håper ikke den instillingen varer så lenge da, er jo både lærerikt og god underholdning med litt Vmodding her :)

 

Hehe, satser på en liten blyantmod sammen med en NV2? kjøler får gjøre nytten. Ikke noe "hardcore" greier foreløbig. Må få meg en skikkelig prossesor før jeg "tar helt av" :p

 

Det går igjen i overklokkingsresultatene av 6600 kortene at de er veldig avhengig av kjøling for å overklokke bra. Lav temperatur på kjernen ser ut til å være en veldig stor faktor ved overklokking.

 

edit: quoting = :thumbdown:

Endret av corcky
Lenke til kommentar
Nei, jeg har byttet ut  org. kjøler med en stillegående (18 db) Zalman V700-AlCu.

Etterhvert bytter jeg denne til VF700-Cu (umulig å få tak i; i skrivende stund).

Jeg installerte en Zalman VF700-AlCu på mitt POV Geforce 6600GT 128MB idag.

http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.a...dx=150&code=013

 

Temperaturen sank betydelig fra idle 48c til 35c. Men fikk problem med de RAM

heatsinkene som fulgte med. Fikk ikke på plass viften med disse på, så måtte

ta dem av, installere viften og så lirke heatsinkene halvveis på RAM brikkene.

Har noen andre POV eller 6600GT eiere opplevd det samme med Zalman VF700?

 

Når det så gjelder OC på POV Geforce 6600GT etter Zalman VF700-AlCu install,

er jeg ikke helt fornøyd. Kortet har originalt core 500 Mhz og memory 900 Mhz,

og fikk ca 3300 poeng uten OC i 3DMark05. Har ellers AMD Athlon 64 3000

Winchester, OCZ 1024MB Premier Dual Channel og Gigabyte K8NS Ultra-939.

 

Har brukt coolbits_forceware.reg for å låse opp OC delen i Forceware driverne,

og testet etterpå i 3DMark05. Beste resultatet jeg fikk var på 570/973 mhz og

3600 poeng. Fikk nemlig en rar ntdll.dll error i winxp hvis jeg prøvde høyere mhz!

Nå som jeg har bedre vifte, kjører på 12v, bør jeg ikke kunne få mye høyere mhz,

eller er POV Geforce 6600GT kanskje ikke så OC vennlig?

Opplevde det samme med mitt leadtek 6600GT, måtte ta av de når jeg skulle montere kjøleren.

Men vifta kjøler jo ned minnet allikevel da :)

Lenke til kommentar
Pen klokk det da ManagHead!

Blir spennende og se hva du kan få til der på vann. Men hva mener du egentlig med at du ikke får "justert det mer". Hvis du bruker cool bits reg kan man vel klokke så langt kortet går?

Bruker power strip, der kan jeg ikke velge høyere.. Skal prøve med noe annet når jeg får satt på vannblokka.

Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 14/08/2005 : 19:26

  QUOTE (pcp160 @ 12/08/2005 : 19:34)

Pen klokk det da ManagHead!

Blir spennende og se hva du kan få til der på vann. Men hva mener du egentlig med at du ikke får "justert det mer". Hvis du bruker cool bits reg kan man vel klokke så langt kortet går? 

 

 

Bruker power strip, der kan jeg ikke velge høyere.. Skal prøve med noe annet når jeg får satt på vannblokka. 

Ok, jeg skjønner. I den sammenheng kan jeg kanskje nevne at jeg med mitt Gainward 6800GT, med Expert tools (Gainnwards egne klokkeprogam) kan velge praktisk talt så høye hastigheter jeg vil. Feks 480/1250 (org 350/1000), og får da også kjørt feks 3DMark. Men det gir en elendig score. Må ned på ca 470/1200 for å få best mulig score med det kortet. Det er faktisk noe lavere enn Nvidia (cool bits) godtar også. Så bare som et lite tips, hvis man er ute etter best mulig ytelse i praksis. :)

Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 14/08/2005 : 19:26

  QUOTE (pcp160 @ 12/08/2005 : 19:34)

Pen klokk det da ManagHead!

Blir spennende og se hva du kan få til der på vann. Men hva mener du egentlig med at du ikke får "justert det mer". Hvis du bruker cool bits reg kan man vel klokke så langt kortet går? 

 

 

Bruker power strip, der kan jeg ikke velge høyere.. Skal prøve med noe annet når jeg får satt på vannblokka. 

Ok, jeg skjønner. I den sammenheng kan jeg kanskje nevne at jeg med mitt Gainward 6800GT, med Expert tools (Gainnwards egne klokkeprogam) kan velge praktisk talt så høye hastigheter jeg vil. Feks 480/1250 (org 350/1000), og får da også kjørt feks 3DMark. Men det gir en elendig score. Må ned på ca 470/1200 for å få best mulig score med det kortet. Det er faktisk noe lavere enn Nvidia (cool bits) godtar også. Så bare som et lite tips, hvis man er ute etter best mulig ytelse i praksis. :)

Driver å tweaker litt her. Og det ser ut til at jeg får mer påeng i 3dmark på 598mhz core enn 600.. Har ikke testet minne enda.

Lenke til kommentar

har fått fixet så overklokkingen via driverne vises nå, men klokkehastigheten jeg velger lagres ikke. defaultklokken blir tilbakestilt etter restarting av pc'en. noen som vet hvordan jeg kan få lagret hastighetene?

 

edit:

fixet det nå.

valgte bare at driverne skulle finne høyeste klokkehastighet selv og da fant de

-579

-1,16

 

går det å klokke mer enn hastigheten driverne vil, eller tar kortet skade av det?

Endret av headcleaver
Lenke til kommentar
Driver å tweaker litt her. Og det ser ut til at jeg får mer påeng i 3dmark på 598mhz core enn 600.. Har ikke testet minne enda.

Jepps. Det var netopp hva jeg mente. Når jeg leser innlegget mitt var det kanskje litt utydelig, mente altså at det ikke nødvendigvis var en fordel og kunne dra det så langt man vil. Men jeg tror du skjønte poenget ;)

Jeg fikk pisket mitt 6600GT opp til 640, men høyeste score var ved 634Mhz.

 

headcleaver Skrevet 16/08/2005 : 01:21

har fått fixet så overklokkingen via driverne vises nå, men klokkehastigheten jeg velger lagres ikke.

går det å klokke mer enn hastigheten driverne vil, eller tar kortet skade av det?

Jeg foretrekker og klokke gjennom Nvidia driverne jeg, altså "cool bits reg filen" (heter det vel) Men jeg har egentlig ikke noe grunnlag for og påstå at det ene er noe bedre enn det andre. Jeg er bare ikke så glad i og innstallere programmer til og gjøre ting jeg like fint kan gjøre med det jeg har, og må ha, de andre klokkeprogrammene jeg har testet har ikke hatt noe jeg savner i Nvida driverne.

Expert Tools som følger med Gainward, legger feks også til en kjørende prosess, og er med andre ord meningsløs bruk av resurser.

Men det er muligens en smaksak... ;)

 

For at det skal lagres der, må du hake av kryss der det står "bruk disse hastigeter ved oppstart" eller noe i den duren.

 

Og ja, man kan i og for seg klokke lenger enn driverne vil, om man bruker andre programmer enn Nvidiadriverne (hvis det var det du mente?). Men det er nettopp det jeg "advarer" litt mot ifht beste faktiske ytelse.

Men om du derimot har latt Nvidia driverne finne høyeste hastighet automatisk, er min erfaring at det ligger et godt stykke under hva som gir beste ytelse. Så da ville jeg prøvd litt til manuelt.

 

Hvor farlig det er og gå over "det som går" vet jeg ikke, men det problemet slipper du on du bruker Cool Bits, eller andre klokkeprogrammer som kjører en liten test før du får lagre. Bruker man det tror jeg du er rimelig trygg.

Og så lenge man heller ikke begynner og fikle med V-core ol, tror jeg det er bortimot umulig og klokke i filler 6600GT. (forutsatt at gpu kjøleren er der, og viften på, og kabinett temp ikke er 60 grader...) Virker som disse kortene tåler mye.

Lenke til kommentar

Bare hyggelig headcleaver, har jo fått god hjelp av deg til og finne frem i jungelen av skjermkort før jeg ;)

 

Jeg ser i profilen din at du har et Club3D kort, og jeg kjenner ikke spesielt til dette, men har du vannkjøling?

Ellers tror jeg tror jeg du bør ta den tempen med en klype salt. Disse orginale kjølerne på 6600GT er ikke så veldig massive, så jeg har intrykk av at det er "gjengs" med alle at de oppfører seg omtrent som mitt Gainward glh. Dvs at temperaturer flyr veldig raskt opp og ned ved load, så hvis man ser rett etter feks kjøring av 3DMark, er ikke den tempen særlig representativ for load temp.

 

Men dette blir mest bare som informasjon, og selvsagt forutsatt at du ikke har vannkjøl, eller annen vesentlig bedre enn orginal. Uansett er som nevnt min mening at ikke temperaturen er noe og bekymre seg veldig for, artifacts/heng/frys kommer nok lenge før det brenner opp. Tåler masse varme, langt over 100 grader, men jo kaldere du får det, jo bedre vil det gjerne klokke da.

 

Er jo forresten en bra klokk du har der, men prøv noen runder 3DMark og se om det er det som gir best score.

 

ManagHead Skrevet 16/08/2005 : 14:26

Driver å lurer på at jeg kanskje skal give på et tec

Og det er? :ermm:

peltier eller noe kanskje?

Ser man får ganske billig peltier til Swiftech MCW50, som er den blokka jeg bruker på 6600GT, så om det er det du mener er jeg spent på resultatet :)

 

Vet desverre ikke hvor mange watt den trekker, men siden pci-e versonen av dette kortet kommer uten ekstra strømtilkobling, kan man i alle fall si med sikkerhet at det ikke trekker over 75Watt (som er max effekt gjennom pci-e sloten)

Så med andre ord, @540/1200 som er det høyest ferdig klokkede jeg vet om (GLH), er det under 75W. Og om det så i teorien kanskje skulle kunnet trukket mer enn det ved en ekstrem klokk, vil det ikke kunne det pga hk begrensinger i pci-e utgave i alle fall. Med mindre du lager dine egne tilførsler, eller har et kort med ekstern kontakt.

Lenke til kommentar
...temperaturer flyr veldig raskt opp og ned ved load, så hvis man ser rett etter feks kjøring av 3DMark, er ikke den tempen særlig representativ for load temp.

 

Dette stemmer. Husk også at gpu kjører på en høyere klokkefrekvens i 3d-modus, og så snart f.eks. 3dmark er ferdig gjør tempen et hopp nedover.

 

Jeg bruker RTHDRIBL for å kunne avlese temperatur under load. Dette programmet kan kjøres i vindu og gir således plass for temperaturavlesningen, og det gir god belastning på gpu. Hos meg faller temperaturen fra 48 grader til 38-39 på et par sekunder ved avslutning av programmet, og deretter tar det kanskje et halvminutt før idletemperatur på 32-34 nås. Har vannkjøling.

Lenke til kommentar

Tror jeg skal følge med litt her fremover... :thumbup:

 

on-topic: mitt 6600gt klarer i 01|03|05 ca 25000|10905|4600, kun 03 testen gir et bilde av ytelsen per dags dato.. Lenge siden jeg gadd å kjøre 01 og 05... Jeg skal snart utføre vmod og jkøle med fase kjøling, så da får vi se om jeg kommer noe lenger :D

 

TEC= termo electric cooling= peltier

Lenke til kommentar

Det med 2D og 3D har du jo helt rett i Muffinman, har ikke tenkt på det, men det er klart at det også bidrar til og gjøre "rett etter testen" temperaturen enda mindre riktig.

 

Gode gamle un0kai jo :thumbup:

Ja, jeg venter i spenning på at du skal komme over 11K, men en aldri så liten V-mod og litt peliter/tørris/fase eller annet du måtte ha liggende. Du er jo rimelig nære. Jeg har desverre funnet bruk for mitt klokkeglade 6600GT i stuepc, så det blir en stund til jeg evnt vil ta opp 3D kampen med deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...