Gå til innhold

Post 6600GT OC resultat.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Nei, jeg har byttet ut  org. kjøler med en stillegående (18 db) Zalman V700-AlCu.

Etterhvert bytter jeg denne til VF700-Cu (umulig å få tak i; i skrivende stund).

Jeg installerte en Zalman VF700-AlCu på mitt POV Geforce 6600GT 128MB idag.

http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.a...dx=150&code=013

 

Temperaturen sank betydelig fra idle 48c til 35c. Men fikk problem med de RAM

heatsinkene som fulgte med. Fikk ikke på plass viften med disse på, så måtte

ta dem av, installere viften og så lirke heatsinkene halvveis på RAM brikkene.

Har noen andre POV eller 6600GT eiere opplevd det samme med Zalman VF700?

 

Når det så gjelder OC på POV Geforce 6600GT etter Zalman VF700-AlCu install,

er jeg ikke helt fornøyd. Kortet har originalt core 500 Mhz og memory 900 Mhz,

og fikk ca 3300 poeng uten OC i 3DMark05. Har ellers AMD Athlon 64 3000

Winchester, OCZ 1024MB Premier Dual Channel og Gigabyte K8NS Ultra-939.

 

Har brukt coolbits_forceware.reg for å låse opp OC delen i Forceware driverne,

og testet etterpå i 3DMark05. Beste resultatet jeg fikk var på 570/973 mhz og

3600 poeng. Fikk nemlig en rar ntdll.dll error i winxp hvis jeg prøvde høyere mhz!

Nå som jeg har bedre vifte, kjører på 12v, bør jeg ikke kunne få mye høyere mhz,

eller er POV Geforce 6600GT kanskje ikke så OC vennlig?

Lenke til kommentar

Jeg tør ikke utale meg om POV MortenS, men har egentlig litt vanskelig for og tro at selve kjærnene klokker noe vesentlig bedre på det ene, enn det andre, når man ser bort fra kjøleløsning, og også med untak av "ferdigklokkede" som feks Gainward's golden Sample, og GLH

 

Men det var jo en kjempemessig temperatursekning du fikk da, hva var max klokk før den nye kjøleren da?

 

Ellers er vel egentlig ikke 570 core, på noe vis en skammelig klokk, men syns kanskje den minneklokken var vel slapp, dette kan jo skyldes som du er inne på at kanskje POV ikke bruker det heftigste minnet..? Men tenker også litt på dette du nevner med problemer med kjølermonteringen, kan det tenkes at du ikke får kjølt minnet?

Du kunne kanskje prøve andre drivere også, siden du nevner en feil melding ved høyere klokk.

Lenke til kommentar

Etter det jeg har blitt fortalt så kan produsenter . litt etter hvor gode "busser" de er med Nvidia få tilgang til GPU'er av forskjellig kvalitet.

små produsenter har som oftest ikke disse fordelene , men 570Mhz på core er heller ikke dårlig.

Gainward for eksempel skaffer seg gode cores når de lager GLH seriene.

 

Minne er en annen sak , tror ikke POV har brukt de feteste minne brikkene på ditt kort.

På et XFX 6600GT jeg hadde tidligere var minneklokken 100Mhz høyere enn stock (1000Mhz imot 900Mhz)

Med klokking kunne jeg oppnå 1190 uten kjøling på minnebrikkene.

Disse brikkene var antageligvis beregnet for å kjøres på 1200Mhz med kjøling.

 

Jeg vet at Msi , leadtek og noen andre produsenter (antageligvis POV også) ikke har kosta på seg noen så altfor fete minnebrikker.

 

Gainward og XFX er 2 produsenter som har vist til gode OC resultater på 6600GT

 

@mortenS

 

Er det AGP eller Pci-Express kort du har??

Er det AGP er det ikke plass til minnekjølerne grunnet at ting er montert litt annerledes på kortet for å få plass til en PCI-express til AGP bro.

(6600GT er originalt designet for PCI-express)

 

Jeg har hatt samme kjøleren selv , og den kjøler meget bra!

stille er den og på laveste fan-setting , men da taper du noen få grader kjøleytelse.

Endret av dkvam
Lenke til kommentar
Er det AGP eller Pci-Express kort du har??

Er det AGP er det ikke plass til minnekjølerne grunnet at ting er montert litt annerledes på kortet for å få plass til en PCI-express til AGP bro. (6600GT er originalt designet for PCI-express)

Det er AGP, men stod ingen ting på Zalman sidene eller manualen at RAM

heatsinks ikke ville passe på AGP versjoner av 6600GT kortene.. Det er dårlig!

Men nå vet jeg det da. Jeg monterte på en Zalman Fanmate også på VF700-AlCu

på utsiden av kabinettet, slik at jeg kan regulere fra 12V og nedover selv ;)

 

Jeg klokket ikke så mye med orginal kjøleren, men tror jeg klarte 550/940 men

da med en del artifacts.

 

Hvilke andre drivere anbefalles evt enn de orginale Forceware v77.72 nå?

Ser det er Omega osv men disse er ikke like nye som de originale og da

er det vel ikke no vits? Også BF2 krever nyeste Geforce drivere vel..

Lenke til kommentar
MortenS Skrevet 26/07/2005 : 12:48

Hvilke andre drivere anbefalles evt enn de orginale Forceware v77.72 nå?

Ser det er Omega osv men disse er ikke like nye som de originale og da

er det vel ikke no vits? Også BF2 krever nyeste Geforce drivere vel..

Nei kanskje ikke noe vits ifht spillytelsen. Nå har jeg bare demo av BF2, og den kjører med 77.30 her i alle fall. Men det var var bare et forslag til noe du kunne teste ut, for og se om det var et problem med drivere som gir den feilmeldingen. Syns det var litt underlig at du får en win feilmld ved klokking, hvis driverne sier det er greit.

Nyest er forøvrig ikke alltid synonymt med best...

 

dkvam Skrevet 26/07/2005 : 03:51

Gainward for eksempel skaffer seg gode cores når de lager GLH seriene.

Ja det er jo riktig, men jeg jeg har likevel egentlig ikke inntrykk av at kortene klokker godt fordi det er Gainward, de klokker godt fordi de er glh eller gs. Altså et ikke glh/gs kort fra Gainward er utemerker seg ikke som spesielt gode klokkere...

Men det er mulig jeg tar feil, det er bare mitt intrykk.

dkvam Skrevet 26/07/2005 : 03:51

  Etter det jeg har blitt fortalt så kan produsenter . litt etter hvor gode "busser" de er med Nvidia få tilgang til GPU'er av forskjellig kvalitet.

små produsenter har som oftest ikke disse fordelene , men 570Mhz på core er heller ikke dårlig.

Gainward for eksempel skaffer seg gode cores når de lager GLH seriene.

Ja, akkurat dette syns jeg er litt interessant, og jeg skulle hatt morro av og vist nøyaktig hvordan denne "håndplukkingen" foregår i praksis. Hvis det er slik som du sier, at "håndplukkingen" foregår allerede før de kommer inn døra hos Gainward er jo det flott for Gainward- og tilsvarede synd for alle de andre produsentene. Og Gainward kan ikke være særlig populære i klassen hos de andre produsentene som da blir sittende igjen med "avfallet" Hvis det derimot er slik at de plukker ut de beste av et lass kjerner og lager GLH/GS av de, og standard kort standard av resten, betyr det at sjangsen for og få et bra klokkende standard Gainward kort er liten...

En siste mulighet, som kanskje er den mest sannsynelige er at produsentene kan kjøpe forskjellig kvalitet kjerner, avhengig av hva de vil betale, samt hvor mange de kjøper, og at dette dermed ikke er aktuelt for billigkort produsenter. Gainward er jo relativt dyrt.

Lenke til kommentar
Ja, akkurat dette syns jeg er litt interessant, og jeg skulle hatt morro av og vist nøyaktig hvordan denne "håndplukkingen" foregår i praksis. Hvis det er slik som du sier, at "håndplukkingen" foregår allerede før de kommer inn døra hos Gainward er jo det flott for Gainward- og tilsvarede synd for alle de andre produsentene. Og Gainward kan ikke være særlig populære i klassen hos de andre produsentene som da blir sittende igjen med "avfallet" Hvis det derimot er slik at de plukker ut de beste av et lass kjerner og lager GLH/GS av de, og standard kort standard av resten, betyr det at sjangsen for og få et bra klokkende standard Gainward kort er liten...

En siste mulighet, som kanskje er den mest sannsynelige er at produsentene kan kjøpe forskjellig kvalitet kjerner, avhengig av hva de vil betale, samt hvor mange de kjøper, og at dette dermed ikke er aktuelt for billigkort produsenter. Gainward er jo relativt dyrt.

 

Hadde vært interessant å vite ja.

Men jeg er helt sikker på at produsenter som selger kun Nvidia kort får visse fordeler over de andre(Gainward og XFX) MSI selger jo ATI og?

men POV er vel kun Nvidia , men nå er de en liten produsent da.

Lenke til kommentar

Er det noe å hente i å bruke Rivatuner istedet for coolbits_forceware.reg til å OC?

Får nemlig ikke detected core og mem clock i Rivatuner, selv etter reboot.

Har installert Rivatuner på nytt også uten hell..

 

Hvilke av de modda Geforce Forceware driverne er det folk anbefaller da?

Fikk uansett hentet litt mer på memory OC og fikk på 570/1150 = 3853 3DMarks.

Lenke til kommentar
dkvam Skrevet 26/07/2005 : 14:44

Hadde vært interessant å vite ja.

Men jeg er helt sikker på at produsenter som selger kun Nvidia kort får visse fordeler over de andre(Gainward og XFX) MSI selger jo ATI og?

Ok, ja det er sikkert et både riktig og viktig poeng, som jeg ikke har tatt med i betraktingen.

Lenke til kommentar

ASUS 6600TOP. Originalt 400/900. (er egentlig et 6600 vanilla kort med ddr3 minne)

 

På denne (budsjett) maskinen:

Biostar I945P

1024MB Twinmos DDR2

Celeron D 325J

 

Brukte ATI tool til å teste etter artifacts. og 3d mark 03/05 til benchmark.

Forceware 80.40 beta

 

Kjørte gjennom 3d mark på 540/1180mhz. Noe som resulterte i 9200/3902 poeng.

 

Mye vil ha mer. Tok av kjøler, Pencil volt moddet det, på med AS5 og av med støtteputer under kjøler.

 

3d mark stabil på 580/1250. Tok bare en kjapp 03 som gidde nesten 9600 poeng.

Var skuffet av at Core ikke gikk lenger og strippet kortet igjen.

Av med blyantrester og loddet ett potmeter istedet. Stilte inn til 3d volt på ca 1.725V fra standard 1.4.

 

Kortet kjørte da stabilt på 640/1330 på originalkjøler.

Spilte Farcry noen timer før maskinen låste seg.

 

Den kom aldri på igjen med 6600 kortet. :cry:

 

Men det var uansett morsomt sålenge det varte (CA 10t). :p

Endret av corcky
Lenke til kommentar
corcky Skrevet 31/07/2005 : 23:41

Av med blyantrester og loddet ett potmeter istedet. Stilte inn til 3d volt på ca 1.725V fra standard 1.4.

 

Kortet kjørte da stabilt på 640/1330 på originalkjøler.

Vel, gratulerer og kondolerer :p

Men er det slik at en enkelt trimmepot gir deg både Vcore og Vdimm økning, eller loddet du inn fler?

Kan kjenne en viss dragning mot og prøve dette på mitt glh også, men det skal få være uklokket htpc kort en stund til tror jeg.

Lenke til kommentar
corcky Skrevet 31/07/2005 : 23:41

Av med blyantrester og loddet ett potmeter istedet. Stilte inn til 3d volt på ca 1.725V fra standard 1.4.

 

Kortet kjørte da stabilt på 640/1330 på originalkjøler.

Vel, gratulerer og kondolerer :p

Men er det slik at en enkelt trimmepot gir deg både Vcore og Vdimm økning, eller loddet du inn fler?

Kan kjenne en viss dragning mot og prøve dette på mitt glh også, men det skal få være uklokket htpc kort en stund til tror jeg.

Ja, på 6600GT så er det såvidt jeg vet bare en voltmod som går ut på å forandre vcore. Men minnet overklokker også mye bedre etter denne modden uten at jeg vet noe mer om det.

VR-zone har en fin artikkel om voltmodding av 6600GT (glh som du har)

Blyantvoltmodden er veldig enkel og grei. Bare husk å sette teip over så blyet ikke blir blåst bort.

Lenke til kommentar

Her er mitt 6600 kort etter voltmod.

Brukte en 1-turn 10komh pot. Var veldig vanskelig å justere nøyaktig.

 

 

Bestilte ett nytt 6600GT kort i dag fra komplett.. Et eller annet Gainward Dual DVI greier til 880,- kr på demovarer. Billig.

 

Får ta det litt roligere med det. :p

 

Kjører for øvrig med ett 6200 kort nå @ 8 pipelines 500/680.

Takler alle spill greitt det og, men minnebåndbredden er en stor flaskehals på de kortene.

Endret av corcky
Lenke til kommentar

He he corcky, du må jo være litt gal! :p

Kan livlig forestille meg at du slet litt med og få nøyaktig spenning med det potmeteret der ja. Men du er tydeligvis av typen; "man tager hva man haver" og det har jeg veldig sansen for. Takk for linken og tipsene forøvrig også. :)

Jeg har nå et Gainward 6800GT som jeg redigerte orginal bios med Nibitor slik at V-core økte 0,1V, og flashet inn den nye. Dette funker veldig greit på det kortet, men vil noe sånt være mulig med et 6600GT?

 

Hadde du forresten skikkelig kjøling da du gjorde dette Corky, eller var det bare pasta'en som var bra? Har lagt merke til at kjøleren på glh kortet muligens ser kul ut (i noens øyne) men som kjøler er den ikke så veldig mye og skryte av...

corcky Skrevet 05/08/2005 : 03:35

Får ta det litt roligere med det.

Håper ikke den instillingen varer så lenge da, er jo både lærerikt og god underholdning med litt Vmodding her :)

Lenke til kommentar

Blyantmodden gav såvidt målbar forskjell i spenning og ingen bedrede oc-resultater. Loddet på en fast motstand (husker ikke hvilken verdi) og økte vel ca. 0.1 volt. Det avstedkom noen mhz ekstra samt 10-15 grader mer temp på kjernen under load. Loddepunktene er intakte, men jeg har klippet av en ledning for å kjøre med original spenning. Ble litt skuffet når jeg ikke kom lenger med vmodden, mulig et potmeter og enda mer spenning er det som skal til.

 

Har egentlig ikke noen store planer om å teste videre på dette, for 6600GT-kortet skal over i HTPC`en når det blir utskiftet. Da er det greit om det ikke er moddet til døde...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...