Gå til innhold

hvor kaldt kan det være i ett kabinett ?


Kef1r

Anbefalte innlegg

jeg lurer på hvor kaldt det kan være i ett kabinett. tenker jo det kan jo ikke fryse til is, fordi det er jo ikke vann i kabinettet, har sett den gjorde jo så det ble flere hundre minus i cpu'en og det må jo bli kaldt i kabinettet også... lol

 

gidder noen og svare meg :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er ikke så stor fordel og ha minus i kabinettet det beste som er for minst mulig motstand er 0 grader. Men så vidt jeg vet så er det ingen som har fåt det til siden kondens ikke er noe særlig lurt og ha i et kabinett det heller!

Jeg tror du tenker på 0 Kelvin.....det er -273,15 Celcius

Lenke til kommentar
Er ikke så stor fordel og ha minus i kabinettet det beste som er for minst mulig motstand er 0 grader. Men så vidt jeg vet så er det ingen som har fåt det til siden kondens ikke er noe særlig lurt og ha i et kabinett det heller!

Jeg tror du tenker på 0 Kelvin.....det er -273,15 Celcius

0 Kelvin eller -273.15 grader celsius er heller ikke bra (vist det overhode hadde vært muli :p ) Det er rett at ved lavere temperatur er det mindre motstand, men når temperaturen går veldig langt ned beveger elektronene seg mindre og til slutt beveger de seg ikke i det hele, og da funker jo ingenting :p (hadde kansjke lite med saken å gjøre men :p)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ved et visst punkt rimelig langt ned på skalaen mot 0 kelvin begynner elektronene å oppføre seg ganske annerledes enn i normaltilstanden.

F.eks kan det ettersom motstanden bli veldig liten, også i luften, hende at elektronene begynner å hoppe over i andre ledere som ligger nærme osv.

noe som antageligvis ville kortsluttet maskinen...

Lenke til kommentar

Et lite apropo til et par av innleggene.

 

Det finnes noe som heter superledere. Dette er et fenomen som fører til at strøm går i gjennom sine ledere helt uten motstand. Dette vil muligens føre til null varmeutvikling, men i hvertfall null effekttap. Jeg tror allikevel det vil være en grense for hvor mye strøm og spenning det kan være i prosessoren, selv med superledere. Superledere er ikke helt lett å få til, det krever pr dags dato svært lav temperatur. Forskere prøver seg fram med forskjellige legeringer som vil kunne gi superledere ved høyere temperatur.

 

Dette er hvordan jeg tror det henger sammen(tar jeg feil?)

Farten til elektronene ikke avhengige av temperaturen. Dersom temperaturen blir svært lav, vil ikke elektronene begynne å hoppe over i andre ledere(Dersom man skulle nå det absolutte nullpunkt kan situasjonen bli en annen(jeg vet faktisk ikke), men hittill har ingen greid å skape så lav temperatur). Farten til elektronene er ikke avhengige av temperaturen til stoffet. Er det ikke slik?

Lenke til kommentar

Man får superledere som fungerer med null motstand ved veldig lave temperaturer.

Jeg husker et fysikkforsøk vi hadde i fjor der vi brukte en superleder i en petriskål

kjølt ned med nitrogen. Over superlederen la vi en magnet som svevde i løse lufta over lederen, ganske kult egentlig.. ;)

Husker ikke helt forklaringen på fenomenet, men..

Vet ihvertfall at superledere finnes, om enn dette ikke var en fullstendig superleder,

så husker jeg godt å ha lest at fullstendige superledere finnes,

bare at de kun fungerer ved temperaturer i nærheten av 0Kelvin..

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ
jeg lurer på hvor kaldt det kan være i ett kabinett. tenker jo det kan jo ikke fryse til is, fordi det er jo ikke vann i kabinettet, har sett den gjorde jo så det ble flere hundre minus i cpu'en og det må jo bli kaldt i kabinettet også... lol

 

gidder noen og svare meg :hmm:

kan nok ikke bli ``flere hundre minus på cpun nei.. maks minus på jordas overflate er jo 265 minus, men 50- er ikke vanlig hvis du kjøper et vapochill... koster jo opp imot 10000spenn da men...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...