Ordinær Skrevet 24. januar 2005 Skrevet 24. januar 2005 Hei JEg har lenge hørt mye på psykedelisk rock osv. Men jeg har også likt jazz når jeg har hørt det. Men jeg har ike peiling på jazz. Noen som kan anbefale noe? Jeg liker ikke sånn veldig gammel jazz, men sånn 50 talls 60 talls, muligens littr sånn gangster 20 talls. Men gjerne med litt liv i seg. Uansett vil jeg undersøke alle anbefaling. Tusen takk for all svar
Suppelars2k Skrevet 24. januar 2005 Skrevet 24. januar 2005 Tja, vi ramser opp litt standard: Miles Davis, John Coltrane, Alice Coltrane, Stan Getz, Joao Gilberto, Duke Ellington. Ellers finnes det mye spennende hvis du våger deg ut på fusion osv.
Delvis Skrevet 24. januar 2005 Skrevet 24. januar 2005 Et vesentlig skille er jo mellom såkalt storbandjazz og og mindre grupper. Innen jazz går det mye på kvartetter/sekstetter/trioer etc Count basie og Ramsey Lewis er også navn verd å sjekke
Petrvs Romanvs Skrevet 25. januar 2005 Skrevet 25. januar 2005 Men gjerne med litt liv i seg. Fri-jazz? John Coltrane "The Olatunji Concert: The Last Live Recording", ett fyrverkeri av en cd selv med ræva lyd. Avant-Garde kanskje? f.eks John Zorn sitt geniale album "The Big Gundown", 15th Anniversary Edition, remastra og greier, ett must for Patton-nerds. Eller noe mer rolig? Tunisisk jazza film-musikk (stilfull fusion), Anouar Brahem "Khomsa".
arianar Skrevet 3. februar 2005 Skrevet 3. februar 2005 Det er veldig mye forskjellig men det er jo alltids Jamie Cullum og Diana Krall. Noe jeg liker godt er også Arne Domnérus Kvartett. De spiller Grieg, men har gjort det om til jazz.
Lungemannen Skrevet 3. februar 2005 Skrevet 3. februar 2005 Hvis du liker fusion så kan Weather Report og Return To Forever være interresant. Jan Garbarek har mye bra.
Delvis Skrevet 3. februar 2005 Skrevet 3. februar 2005 Hvis du liker fusion så kan Weather Report og Return To Forever være interresant. Jan Garbarek har mye bra. Lurer på hvor fusion befinner seg i dag? Hver gang fusion anbefales er det de store fra 70 tallet som nevnes.. Ikke så overraskende kanskje, det er ingen som kan lage denslags type musikk på det kvalitetsnivået som var dengang. Og innen fusion var/er kvalitet et viktig stikkord
Lungemannen Skrevet 3. februar 2005 Skrevet 3. februar 2005 Et problem er også at det er forskjellige typer fusion også =/
Delvis Skrevet 3. februar 2005 Skrevet 3. februar 2005 Et problem er også at det er forskjellige typer fusion også =/ Ja, de to du nevnte; Weather report og Return to forever er jo et godt eksempel på det. RTF har hatt ulike perioder da, men det er den "gitar-jazz/rock" baserte perioden som er mest kjent
TAAB Skrevet 3. februar 2005 Skrevet 3. februar 2005 Mahavishnu orchestra kan jo være noe. Sitter akkurat og hører på "Shakti with John McLaughlin" ei live skive fra 1975 som anbefales hvis du liker litt frie former.
Delvis Skrevet 3. februar 2005 Skrevet 3. februar 2005 Mahavishnu orchestra kan jo være noe. Sitter akkurat og hører på "Shakti with John McLaughlin" ei live skive fra 1975 som anbefales hvis du liker litt frie former. Absolutt, den gruppa er meget ettertraktet. Soloalbumer av Billy Cobham og Jean Luc Ponty kan forresten være (minst) like bra Nevner: Billy Cobham: Spectrum, Life and times og live Jean Luc Ponty: Upon the wings of music
reeeeg Skrevet 3. februar 2005 Skrevet 3. februar 2005 Manhattan Transfer Hehe, søt jazz med vokalister osv. Norsk: Urban Connection Farmers Market Jan Garbarek Funky Butt Børre Dalhaug (nye plata, BigBandBlast) The Real Thing (ikke helt Norsk, da.. Og MEGET synd at saxofonisten døde i tsunamien!)
T.L Skrevet 3. februar 2005 Skrevet 3. februar 2005 Kom over en gruppe som kaller seg Blue Train her om dagen. De spiller syre-jazz eller noe sånnt. Sært som faen, men faktisk utrolig stilig!
riktig Skrevet 4. februar 2005 Skrevet 4. februar 2005 Kanskje ikke jazz, men mer fusion - Allan Holdsworth. Eksepsjonell gitarist.
sixx Skrevet 4. februar 2005 Skrevet 4. februar 2005 jeg har så og si aldri hørt/likt jazz, men jeg må inrømme at Chet Atkins er en utrolig god gitarist. Han spiller vel jazz?
Acrid Skrevet 5. februar 2005 Skrevet 5. februar 2005 Kanskje ikke jazz, men mer fusion - Allan Holdsworth. Eksepsjonell gitarist. Balsam for ørene
Playmofetish Skrevet 5. februar 2005 Skrevet 5. februar 2005 Jeg er ikke veldig inne i jazz, skulle ønske jeg fulgte litt mer med og var mer oppdatert, men Chick Corea, Jaco Pastorius og Weather Report (Jaco) er tre grupper/personer som lager veldig god og fin musikk.
piit Skrevet 6. februar 2005 Skrevet 6. februar 2005 Hva med Tord Gustavsen Trio? Du kan lese anmeldelsen til den nye plata her. I like it.
tjalla Skrevet 13. mai 2006 Skrevet 13. mai 2006 Jaja.. gravde fram en jazztråd for å få flere tips. Ikke så veldig inni jazzhjørnet jeg heller men har finni en del jeg liker. Hva med å nevne konkrete plater som du liker fra artisten, da f.eks Miles Davis har ufattelig mange utgivelser? Plater som jeg spiller ofte: Stanley Clarke - School Days Jaco Pastorius - Jaco Pastorius Jaco Pastorius - Invitation Weather Report - Heavy Weather John Coltrane - Blue Train Miles Davis - Bitches Brew Level 42 - Level 42 (funk-jazz-disco-fusion)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå