Gå til innhold

problemer etter nye minnebrikker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

når du overklokker pci porten da følger Harddisken og Dvd-en/cdrommen mer

og du overklokket 20mhzx2? eller 4 = 80mhz er alt for mye..

 

dette er alt for sløvt er du heldig har du knerta dem men at hovedkortet fungerer fortsatt hva slags temperaturer hadde du?

 

jeg glemte agp/pci lock en gang.. gikk bra heldigvis.. da hadde jeg på 239mhz..

skrudde pc'en av med en eneste gang.

 

føler med deg.. har klart å miste en hovedkort/psu og 9800pro en gang! ergo 3-4tusen i dassen!

Lenke til kommentar

men jeg har ikke glemt noe. Jeg har kjørt kortet på 218 lenge før og jeg har ikke endret AGP. Den har vært låst til 66. Og PCI den mener jeg var låst til 33, eller default satt til 33?

 

Jeg kjørte MP ned til 8, AGP på 66, ram på 1:1 og FSB på 215. Det gikk ok etter å ha slakket timings litt på RAM.

 

Så satt jeg MP til 5, ram asynkron til 107Mhz, AGP fortsatt 66 og FSB til 220 som jeg har vært på før. Da funket ikke ting mer.

 

Testet skjermkortet i en annen maskin, det var ok. Skal teste ram nå.

Lenke til kommentar

Så da skulle det vært greit da? Jeg skal ikke ha rørt AGP. Eneste jeg stilte var MP ned og FSB opp. Samt atr vcore stod på et sted mellom 1.675-1.725 som er hjet safe både for CPU og kort. :(

 

Har akkurat testa Kingston Ram'en i en Intel P4 maskin. Den fungere greit der. Men har ikke windows på den, måtte bare forte meg å sette sammen en maskin som jeg hadde i deler for å få testa ram'en.

 

Skal ta ut DVD'en fra den "defekte pc'en" og teste den i Intel maskinen også, men UBCD og se om det funker greit med ramtest. Da skal DVD brenner og Ram være ok.

 

Men hva kan ha røket her da? CPU? Jeg har muligheten til å låne en Barton 2500+ fra en annen maskin i morgen, men jeg tørr ikke hvis jeg risikerer å knerte den ved å sette den i kortet.

 

Er noe defekt, hva kan det være? jeg synes det virker som om det blinkende keyboardet er et stort hint, men klarer ikke finne noe info om det.. :(

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Du har husket å ta ut powerkabelen før du resetter cmos? Det er nemlig vitalt at du fjerner strømkabelen først, ikke bare slår bryteren på PSU av.

 

Prøv å ta ut ATX kabelen på HK og sett i igjen, dette har merkelig nok hjulpet meg endel ganger med abit kt7-en jeg hadde.

 

2. Fjern ALT fra HK. Også harddiskkabler. Start kun opp med CPU, skjermkort og en rambrikke du vet virker. Fremdeles ingen respons?

 

Timings skal IKKE være nok til å ta livet av en rambrikke mometant, det er eventuelt for høy spenning som gjør dette.

 

Du er sikker på at det ikke var CPU viften som knelet eller at du glemte å koble til denne, og at det var CPU som luktet svidd?

 

Du har sjekket at ledningene til pwr-on er koblet til? Forsøk å kortslutt de to pinnene med et skrujern el.

Endret av ~inso
Lenke til kommentar

Det skal være en keyboard kombinasjon for å resette på DFI kortet også, men jeg ser nesten i kryss og klarer ikke finne den :( Noen som vet om det på dette DFI kortet?

 

Den gode nyheten er at min nyervervede BenQ DW1620 har overlevd og kjører UBCD 3.0 med memtest så det suser. Så ram, skjermkort og DVD har det bra.

 

Men... :(.

 

Skal se om jeg finner tastekombinasjonen. Husker jeg låste meg et par ganger før når jeg testet trinnvis oppover ved første innklokking. Men da funket jumperingen. Men tror jeg måtte ta tastekombinasjonen en gang også. *slite nå ja*

 

kortet har også CMOS Reloaded som gjør at man skal kunne laste inn lagrede konfigurasjoner fra tidligere. Men jeg husker ikke hvem jheg har lagret som hva nå. Har 4 profiler fra tidligere inn-klokking.

 

EDIT:

Fant cmos reloaded manualen og skal teste noen hotkeys der, se om det hjelper...

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Akkurat hva jeg kom til å tenke på jarmo. bios korrupsjon. Har opplevd det mange ganger før da jeg hadde Asus A7N8X v1.0 nforce2 kort. NF7-ver2 osv har de visst fikset. Men det kan skje. Hvis det viser seg å være problemet, har jeg løsningen. Man må sette BIOS chippen i et annet HK med samme type BIOS-chip (trenger ikke være samme modell, et annet nforce2 hk f,eks) og flashe med en /force kommando (for å forbigå flashe-sperren hvis det ikke er samme modell). I sin tid måtte jeg kjøpe en BIOS-saviour til 450kr (måtte kjøpes fra Sverige + tolls osv) for å omgå problemet :wallbash:

 

Så bare spør hvis du lurer på noe.

Endret av ~inso
Lenke til kommentar

Shit! der var det mye stuff for en trøtt sjel. men "4 LEDS OF DEATH" er jeg ikke sikker på hva de mener med, for jeg har kun 2 led på mitt DFII Infinity kort(som lyser, 2 røde). Og det er 3 leds på tastaturet som blinker.

 

Jeg har dessverre ikke reset knapp på kabinettet mitt, elendig. Og siden jeg gikk fra slakk timings til stram timings ram, møtte jeg ikke problemet de beskriver ang. RAM. Men det kan være jeg må sette tilbake Kingston.

 

Men jeg skal forsøke litt mer så ser jeg.

 

EDIT:

Hmm clear CMOS hot keys = ESC og reset samtidig.. jah reset ja :(. Må jeg ha alt over i et annet kabinett også?

 

Eller holder det et jeg kortslutter reset punktene på kortet? med en tang eller no slik? Vet ikke helt om jeg tørr det...

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

du må jo sette i batteriet ditt igjen, men det kan være at biosen din er korrupt, dvs at du trenger en ny bios..

 

edit: Bruk eliminerings-metoden til å finne feil.

 

Sjekk om PSU er i orden ved å kortslutte pin 14 og 15 med en binders elns, viss PSU starter når du skrur på pc så er dette oveflødig. Kobl til PSU og HK - KUN hk - CPU - da skal hovedkorte begynne å ule fordi at det ikke er noen cpu i, du skal ikke få skjermbilde.

Sett i cpu m vifte osv og start opp, da skal det komme en annen pipelyd fordi at du mangler skjermkort.

Sett i skjermkort og start opp, nå kan du sjekke om du får noe skjermbilde elns. er ikke 100% sikker, men jeg tror du skal kunne starte uten å ha noe ram i ?

Sett i ram og se hva som skjer.

 

harddisker osv er overflødig helt til du kommer deg inn i bios så bare glem alt det.

Endret av r0zie
Lenke til kommentar

Symptomene stemmer overens med teorien om korrupt bios ihvertfall, så hvis det er et problem med dfi kortene er det mest sannsynlig det.

 

hvis du har et annet kort med samme brikke er det veldig enkelt å reflashe en korrupt bios.

 

men jeg vet hvor kjipt det er å ikke ha akkurat det (måtte bestille en bio saviour for 450 fra Sverige i sin tid når ikke mange hadde nforce2) så;

hvis du trenger hjelp til bios flashing kan du ta kontakt så kan jeg fikse det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...