Gå til innhold

Windows kontra Linux - liten observasjon


Anbefalte innlegg

Kjører dualboot WinXP - Fedora Core3 på min laptop med Amd 1800+ og 256 Mb ram.

 

I laptopen er det en kjølevifte som starter og går ved behov.

Når jeg kjører WinXP går kjølevifta uavlatelig, og den bråker såpass at det er en smule ubehagelig.

Kjører jeg Fedora er det uhyre sjelden at vifta starter, nesten så godt som aldri, og derfor mye bedre arbeidsmiljø.

 

FC3 er vel en ganske "tung" distro i forhold til mange andre distroer, men likevel belaster den ifølge kjølevifta maskina minimalt i forhold til WinXP, selv om jeg bruker den til forholdsvis like oppgaver.

 

Tommelen opp for Linux :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På min AMD 1700+ / 512MB er det svært sjelden vifta går når jeg ikke kjører spill eller film ol. Det gjelder både XP og Linux... (Ubuntu). Så hva er det du bruker maskina til?

 

Hvis vifta går konstant ville jeg sjekka strøm innstillingene. Går den aldri ville jeg ikke minst sjekket dem! Noe er i alle fall på tok.

Lenke til kommentar
På min AMD 1700+ / 512MB er det svært sjelden vifta går når jeg ikke kjører spill eller film ol. Det gjelder både XP og Linux... (Ubuntu). Så hva er det du bruker maskina til?

 

Hvis vifta går konstant ville jeg sjekka strøm innstillingene. Går den aldri ville jeg ikke minst sjekket dem! Noe er i alle fall på tok.

Vifta går ikke konstant, men den går oftere enn i Windows. Vifta starter med et par minutters mellomrom når den er idle. Det er plagsomt, men Dothan støtte dukka jo ikke opp før i 2.6.9, så det er sikkert muligheter for forbedringer.

 

Dette er altså mens den er på 600MHz, den laveste frekvensen den kan kjøre på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...