Gå til innhold

Dynamat støydempematter


Anbefalte innlegg

Er du en av de mange som har maskinen fullstappet av vifter, harddisker og drev? Har du i tillegg et litt vaklete kabinett som rister og skrangler til den store gullmedalje på grunn av all vibrasjonen fra dette utstyret? Denne vibrasjonen kan Dynamat støydempingsmatter kanskje gjøre noe med.

 

Artikkelen kan du lese her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Øh?..nei.

10*log(2) = 3dB. Altså for å doble/halvere lyden må du legge til/trekke fra 3dB.

 

10dB er ganske mye, faktisk en ti-dobling (10log(10)=10dB).

10dB ->gange med 10

20dB ->gange med 100

30dB ->gange med 1000 osv.

 

Så en reduksjon fra 30dBA til 25dBA betyr at lydstyrken er redusert til en ca. tredjedel. (10^-0.5 = 0.31)

Lenke til kommentar

Heisann! jeg synes de dempemattene egentlig er helt latterlig når dem koster så mye. Da er det mye bedre og stikke på Biltema og kjøpe en hel stor matte for 59kr og klyppe den til selv og man får sansynligvis et mye bedre ressultat. dempeplatene dem har er fra 10 til 30mm tykke så man kan bestemme hvor mye man vil dempe selv.

Lenke til kommentar

Du har rett i at lydeffekten fordobles pr. 3db, men vårt øre oppfatter ikke noen fordobling. Faktisk er en forskjell i tre db så liten at den ikke er markbar, med mindre man har en fast referanse. 5 db merker man, men vi oppfatter altså dette ikke som noen fordobling av nivå/lydtrykk.

 

 

Quote:


On 2001-11-16 14:58, [LOST]Snik skrev:

Øh?..nei.

10*log(2) = 3dB. Altså for å doble/halvere lyden må du legge til/trekke fra 3dB.


10dB er ganske mye, faktisk en ti-dobling (10log(10)=10dB).

10dB ->gange med 10

20dB ->gange med 100

30dB ->gange med 1000 osv.


Så en reduksjon fra 30dBA til 25dBA betyr at lydstyrken er redusert til en ca. tredjedel. (10^-0.5 = 0.31)


Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-16 15:31, Knunyb skrev:

Heisann! jeg synes de dempemattene egentlig er helt latterlig når dem koster så mye. Da er det mye bedre og stikke på Biltema og kjøpe en hel stor matte for 59kr og klyppe den til selv og man får sansynligvis et mye bedre ressultat. dempeplatene dem har er fra 10 til 30mm tykke så man kan bestemme hvor mye man vil dempe selv.


 

Har prøvd Biltema matter og det funker glimmrende til en sum godt under 100 ,- og jeg er helt enig med Knunyb i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Underbygger mine påstander med følgende:

Lydnivået svarer til den lyden vi sanser, db.

Lydeffekten svarer til den fysiske effekten (w/m^2).

Sammenhengen mellom lydnivå og lydeffekt er gitt ved Lydnivå=10log*I+120

Svakeste lyd mennesket kan oppfatte er 0 db:

I=10^(-12)w/m^2

Dermed:

Hvis lydeffekten fordobles,fra eks 30db (lydeffekt 10^-9), får vi en tre db økning:

lydnivå=10*log(2*10^-9)+120=33 db

 

Hvis lydnivået øker fra 40 til 50db får vi:

lg I=0,1*40-12=-8 dvs. I=10^-8 w/m^2

lg I=0,1*50-12=-7 dvs I=10^-7 w/m^2

Altså, det må en tidobbling i effekten for at lydnivået skal fordobles.

 

MVH.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har brukt vanlig asfalt-matte, trolig samme som BilTema har, og 10mm dempematter (skumplast med alu-folie) fra BilTema. Jeg er overbevist om at vanlige asfaltmatter er like bra som Dynamat sine. Det hjelper bra hos meg, men jeg skal (mest for gøy) kjøpe en matte til å klabbe på. Et lite tips... Har en billig CoolerMaster prosessor-vifte. Den hadde litt vibrasjon, noe som forplantet seg i hovedkortet. Jeg skar til en ca.5mm bred strimle asfalt som jeg la rundt vifta. Det virket bra, det er nesten ikke mulig å kjenne vibrasjoner i det hele tatt. Det ble muligens litt mindre viftestøy også, men det kan være innbildning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...