Gå til innhold

Hva bør jeg prioritere når jeg kjøper laptop?


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe laptop, og heller mot CL56 fra Zepto (Znote 4200). Pris maks ca 14 000 eks mva (17 500 med). Bør jeg prioritere RAM eller CPU her? Kan jo spare en tusing på å gå fra 2,0 til 1,8 GHz, og 1 800 for å gå fra 1024 MB til 512 MB.... Maskinen skal for det meste brukes til "vanlig kontorbruk" dvs office og surfing, litt musikk og sånt, men det er greit om man kan spille litt og se filmer på den også.

 

Er interessert i å ha noe jeg kan ha en stund, og tenkte det kanskje er lurere å betale mye for prosessor enn minne (som kan utvides istedet for å byttes ut).. Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde kjøpt en 1.8 med 512 RAM og spart meg en hel drøss med penger. RAMen kan du alltids oppgradere senere om det skulle vise seg at du har behov for det (husk å kjøp 1x 512MB brikke og ikke 2x 256MB) Utelses forskjellen mellom 1.8 og 2Ghz vil du neppe merke mye til, og det er i alle fall ikke verdt prisøkningen i mine øyne.

 

Ellers vil jeg ha kjøp en 15" skjerm med 1400 oppløsning, og unngått integrert grafikk-kort siden du never litt spilling. Radeon 9600 skulle være brukbart.

Endret av squabbish
Lenke til kommentar
Kjøp nok prosessor og pass på å få en brikke RAM installert, så kan du enkelt utvide senere.

 

Jeg ville også vurdert skjermstørrelse, oppløsning, tastatur, batterilevetid osv.

Så er spørsmålet hva som er nok prosessor... Jeg har lenge brukt en Duron 600, noe som selvsagt er for lite. Men vil jeg vinne mye på å gå fra 1,7 til 1,8 eller 2,0? Skjermstørrelse, tastatur osv er låst ettersom dette er en barebone-modell, men byggekvaliteten på denne skal være god.

 

Takk for hjelpen begge :)

Endret av cecolon
Lenke til kommentar

Jeg er ikke seriøs i det hele tatt når det gjelder spilling, men liker at ting som Opera går knirkefritt (noe det ikke alltid gjør på AMD XP 2400+-maskinen her, men den har for lite minne så...). Vil også kunne bruke den til å se filmer med, og det kan hende jeg skal jobbe i rimelig tunge programmer når jeg studerer.

 

Jeg føler maskinen i utgangspunktet gir mye for pengene, her er et eksempeloppsett:

 

Grunnoppsett

Intel® Pentium® M Prosessor

ATI™ Mobility Radeon™ 9700 128 MB

15" SXGA+ 1400x1050 dpi

Intel® 802.11g+b 54/11 Mbps

3 x USB 2.0, Firewire, 10/100 Mbps

56k fax/modem, PCMCIA, IrDA, Parallellport

Høykvalitets AC'97 lyd

Opptil 4.5 timer batteritid, Vekt: Kun 2.7 Kg

2 års garanti (6 mnd. på batteri)

 

 

Konfigurert

CPU: 1,8 GHz Intel® Pentium® M Dothan 2MB cache

HD: 80 GB 5400 Omdr.

Optisk: DVD±RW (8x4x4/24x16x16)

Minne: 512 MB PC2700

Innebygget Bluetooth

 

Pris: Kr. 11865,- (Kr. 14831,- inkl. mva)

 

Ganske bra, eller hva? Noen ting jeg burde endre på/legge til? (Jeg har kan godt bruke litt mer penger dersom det er verdt det)

Lenke til kommentar

Det er en selvbyggerlaptop, bare at de gjør det for meg. Tidligere ville jeg nok satt sammen delene selv dersom det var mulig, men her tror jeg ikke det er mye å spare, samt jeg vet ikke hvor jeg får tak i CL56. AOpen 1557 skal ha dårligere byggekvalitet, det er derfor jeg velger CL56.

 

Kan dere foreslå en prosessor/minne-konfigurasjon som virker fornuftig? Kan tenke meg at 1,8/512 gir bra ytelse i forhold til pris. Husk at dette er en maskin jeg gjerne vil beholde 5-6 år.

Lenke til kommentar

Mitt råd er enkelt... går for det beste du har råd til :D:yes:

 

Må man velge mellom raskere prossesor og mer minne, ville jeg sagt minne :thumbup: Har selv en Pentium M 1,7dothan... den virker kjempebra til alt... drar de fleste spill og programmer osv... Har også 1024mb minne,og kunne ikke forestilt meg hvordan jeg skulle klart meg uten de 512 ekstra.... Alt går mye bedre og raskere :love:

Lenke til kommentar

Etter min mening trenger du _IKKE_ 1 gig med ram til simpelt bruk som du beskriver. Jeg har 512mb ram i min maskin og den yter MER enn bra nok til det meste. Selv om jeg ikke betviler at det går raskere med 1024MB ram. Saken er vel heller at det forsåvidt ikke er verdt det om du skal bruke maskinen til å spille litt musikk og skrive på. Det samme må jeg si om cpuen, du kommer nok til å merke svært lite / ingen forskjell.

Lenke til kommentar

Jeg ville heller gått for en kraftigere CPU og mindre minne. Minne er lett å bytte ut, og vil ofte heller ikke gå ut over garantien. Det å kjøpe minne selv og sette inn vil også lønne seg kontra det å kjøpe minne fra produsent. Bytter man CPU, derimot, kan man være 100% sikker på at garantien ryker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...