Gå til innhold

Problemer med Nordside-kjøleren på ABIT IC7-MAX3


Rasmus

Anbefalte innlegg

Nordside-kjøleren på mitt ABIT IC7-MAX3 har begynt å lage merkelige lyder. Kortet er noe over ett år gammelt.

 

nb_small.jpg

 

Lydene som kommer høres ut som om vifta har problemer med å gå runt. Motstand pga. et eller annet.

 

Har prøvd å rengjøre kjøleribba og viftebladene uten noe resultat.

 

 

Har dere noen tips for reprasjon?

Eller noen gode forslag til ny Nordside-kjøler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde samme problemet, den spant kun med et par 100 omdreininger istedet for det normale 5000 :roll:

 

I lengre perioder fiksa jeg dette med å støvsuge vifta, men kjøpte nylig ny vifte

Den vifta jeg kjøpte var til et annet hovedkort, litt lavere men ellers det samme

 

Jeg kjøpte fra en webbutikk i USA. http://www.excaliberpc.com/product_info.ph...roducts_id=2469

Men jeg vet ikke om disse leverer til europa

 

 

William

Lenke til kommentar
Mange bytter fort ut de viftene pga de støyer endel og ryker fort.

Så tror du bør bytte. evn fjerne vifta (dersom du ikke klokker)

 

PeeT

Nei, jeg overklokker ikke.

 

Mener du å fjerne vifta og erstatte den med en kjøleribbe, eller la den stå uten kjøling??

Lenke til kommentar
Jeg hadde samme problemet, den spant kun med et par 100 omdreininger istedet for det normale 5000 :roll:

 

I lengre perioder fiksa jeg dette med å støvsuge vifta, men kjøpte nylig ny vifte

Den vifta jeg kjøpte var til et annet hovedkort, litt lavere men ellers det samme

 

Jeg kjøpte fra en webbutikk i USA. http://www.excaliberpc.com/product_info.ph...roducts_id=2469

Men jeg vet ikke om disse leverer til europa

 

 

William

Tror ikke jeg kommer til å satse på samme vifta, i fare for at samme problem oppstår.

Lenke til kommentar

Forsiktig med den der så den ikke ramler av og blir liggende oppå skjermkortet og kortslutte. Har noen tilfeller av det på ABIT...dessverre....

Et lite "knappenålshode" med olje på vifteaklingen hjelper mot ulyd. Man tar av en klistrelappe i enden av motoren for å komme til............Cool :cool:

Hehe ... en oljedrope finner du ved å dra opp peilepinnen i bilmotoren. Eller i dama sitt symaskinskrin...

Lenke til kommentar
Forsiktig med den der så den ikke ramler av og blir liggende oppå skjermkortet og kortslutte. Har noen tilfeller av det på ABIT...dessverre....

Et lite "knappenålshode" med olje på vifteaklingen hjelper mot ulyd. Man tar av en klistrelappe i enden av motoren for å komme til............Cool :cool:

Hehe ... en oljedrope finner du ved å dra opp peilepinnen i bilmotoren. Eller i dama sitt symaskinskrin...

Hehe.. olje kan kanskje gjøre susen.. skal teste det i løpet av dagen

Lenke til kommentar

Har Asus P4C800-E Deluxe... Asus sin versjon av samme hovedkort.

Her er det kun kjøleribbe, Du kan jo kjøpe deg ei kjøleribbe og sette på. Mindre støy blir det også.

 

Eg har også hatt eit Abit ic7 kort. Om du sender epost til Abit så kanskje dei sender deg ny vifte også. Er vist eit kjendt problem.

Eg fikk ein ny bios av dei i posten etter at min var blitt kurrupt!

Endret av Cornel
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg hadde samme problemet, og sendte en mail til Abit. De sendte meg en ny vifte. Problemet med DEN var at den var j.... vanskelig å sette fast, så den løsnet.

Kjøpte så en vifte selv (har dessverre ikke linken), og festet den med kjølepasta.

Det fungerer MAX (3)! :thumbup:

Min anbefaling er å sjekke følgende:

1. de du kjøpte kortet av

2. vifter hos de forskjellige forhandlerne,

med vekt på støysvakhet og levetid (ikke nødvendigvis pris)

3. venner/bekjente etc som bygger selv hva de anbefaler av vifte

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Har merket meg at Abit og ASUS er tilhengere av vifter på chipset. Har også merket meg at svært mange får problemer med disse innen kort tid.

 

På grunn av dette, kjøper jeg ALDRI hovedkort som har vifter. Har gjort det tidligere, men gav meg med det etter hvert.

 

Skulle kjøpe et kort i forrige uke. Abit'n var foretrukket, men grunnet den #%¤"#" viften, ble det et MSI isteden.

 

ALTSÅ : kjøp kort uten vifte, så finner vel produsentene ut etter hvert at de må fjerne viftene for å holde oppe markedsandelen sin.......

 

mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Hei

 

Hadde samme problem på mitt ABIT MAX-3 kort oxo. Etter å ha prata med nettbutikken jeg hadde kjøpt det hos måtte jeg sende inn hovedkortet.

 

Ivrig pc bruker fjerne ikke hovedkortet sitt :) Derfor gikk jeg på jakt etter en løsning som gjorde at dette problemet ikke skjer igjen.

 

En løsning:

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=NB1

 

Denne har jeg i nå og den fungerer greit (resten av pcen bråker så mye at jeg hører ikke denne :))

 

Det som er digg med den er at den garantert kjøler nok, samt at hvis den j***** begynner å bråke igjen kan man kjøpe en 45x45 vifte til 50 kr :whistle:

 

Merk: Har hørt at andre har fjerna vifta og bare latt kjøleribba stå igjen, men 1 av de fikk problemer med varme.

Lenke til kommentar

Kontaktet nettbutikken hvor jeg hadde kjøpt kortet, men de foreslo at jeg skulle sende inn kortet. Av samme grunn som nevnt av Largie, er ikke dette aktuelt for meg! :cool:

 

 

jeg bestiller heller denne

 

Swiftech MCX159-R AMD/Intel Chipset (18db)

 

 

ellers takk for gode råd

 

 

PS: olje-trikset ga ingen hørbare resultater

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...