Gå til innhold

Thoroughbred-kjernen en stor skuffelse?


p4power

Anbefalte innlegg

Dette ser ikke bra ut for AMD. Arkitekturen til XP prosessoren ser ut til å nå grensen for hvilken hastighet den kan kjøres på. Barton vil sannsyligvis også floppe, da dette er samme kjerne, bare med mer cache.

 

Får håpe AMD klarer å få Hammer lansert i rimelig tid, slik at ikke Intel får ALT for stort forsprang. Da blir det nemlig høyere priser på Intel CPU'er og det vil være en katastrofe. :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-06-12 16:31, p4power skrev:

Dette ser ikke bra ut for AMD. Arkitekturen til XP prosessoren ser ut til å nå grensen for hvilken hastighet den kan kjøres på. Barton vil sannsyligvis også floppe, da dette er samme kjerne, bare med mer cache.



jaså hvor har du hørt det? det var nytt for meg ..

 

det eneste negative jeg har hørt(lest) om T-Bred var at den ikke var så mye kjøligere og ikke var så mye mer OC venlig .. men det var allt ..

 

PS: det sier litt at Barton ikke blir sluppet før Intel har gått over 3GHz ... har AMD noe på lur??

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-12 16:59, mackforever skrev:

Må bare få skyte inn et lite spørsmål:


Vil Barton være en socket A CPU?


Hvis ja:

Vil Barton mao. fungere på nyere HK

(f.eks Asus A7V333)


Noen som har hørt rykter om hvilken hastighet Barton blir lansert med?


Barton er et stort mysterium nå ...

 

skal være socket A ja .. men vet ikke om de nye korta nå funker med barton ..

Lenke til kommentar

Barton vil nok være for Socket A ja, men har kanskje en FSB på 166 MHz og en L2 cache på 512kb. Hvis det blir slik, vil den være raskere enn T-Bred på samme klokkefrekvens vet du. Og det er jo bare bra :smile:

 

AMD Thunderbird trodde mange skulle stoppe på 1200 Mhz, men AMD tweaka coren opp til 1400 MHz. Slik vil skje med T-Bred også. Tror nok AMD vil fase ut en 2000 Mhz verson før Barton og Hammer kommer.

 

Men jeg også ble VELDIG skuffet over T-bred! Det tok AMD lang tid på å utvikle sin 0.13 micron prosess teknologi, og da trodde jeg at de hadde klart å få T-Bred på 2 Ghz lett. Men det er ikke så rart da egentlig. P4 har en pipeline på 20, mens AMD har sin Athlon/Duron serie på 10-pipeline. Det er derfor T-Bred aldri kan skallêre så høyt i frekvens som Northwood. (hva enn pipeline betyr...) :smile: Men det er så jeg har lest.

Lenke til kommentar

De på http://www.amdmb.com fikk jo sin Tbred opp i 2160 mhz med luftkjøling...

 

Forresten, hvis dere leste testen på Toms Hardware, så skal dere vite at TH er så til de grader Intel-fanboy som det går an å bli. Folk som har peiling slutta å stole på TH for lenge siden. Synd han driver en av de største hardwaresidene.Bare se på en av testene hans der han skulle bruke såkalt "High performance watercooling setup" og skulle ha på goop. Han hadde på så mye goop at det rant av når han holdt vannblokka litt på skrå.Og vannkjølinga var et vanlig Innovatek sett som de har på Microplex til 2450 kroner :smile:

Lenke til kommentar

pipeline dvs en instruksjon tar ikke 1 klokkesyklus, men 10 på amd og 20 på intel, men de blir køet, dvs at det er opptil 10/20 instruksjoner i pipelinen av gangen... problemet med en lang pipeline er når det kommer til if'r i koden, da vil alt som er i pipelinen kunne bli bortkasta arbeid som må gjøres om igjen :smile: meeeeeeeenn finnes jo selvfølgelig smarte måter å takle dette på. intel og amd har en hvis erfaring med dette... :razz:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-13 22:45, Vegard20 skrev:

Barton kjernen er ikke like T-Bread.


Barton får mange flere "gates" enn T-Bread pluss at den er implementert med Silicon on Insulator (SOI). Og sist men ikke minst 512kb L2 cache, dermed vil kjernen være forskjellig ifra Palomino/T-Bread.


 

Dual Barton???

 

/me håper det... ellers blir det hammer.

Lenke til kommentar

Sant Andreas.

 

Dual Barton kommer jo ikke før Hammer har fått inntreden på markedet da. Selv om Hammer kommer ikke med MP/DP muligheter med det første.

 

Barton MP vil være mulighten for å "peake" Socket A maksimalt!

 

[ Denne Melding var redigert av: Vegard20 på 2002-06-13 23:35 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-12 16:31, p4power skrev:

Dette ser ikke bra ut for AMD. Arkitekturen til XP prosessoren ser ut til å nå grensen for hvilken hastighet den kan kjøres på. Barton vil sannsyligvis også floppe, da dette er samme kjerne, bare med mer cache.


Får håpe AMD klarer å få Hammer lansert i rimelig tid, slik at ikke Intel får ALT for stort forsprang. Da blir det nemlig høyere priser på Intel CPU'er og det vil være en katastrofe. :smile:


 

Virker som AMD bevist utsetter barton og kjører på den gamle XP kjernen, med 0.13 produksjon vellogmerke, rettogslett for at hammer skal være alt det hammer kan være: et enormt ytelseshopp på amd prosessorer, og siden mange kommer til å kjøpe amd T-bread vill intel konkurere mot denne i ytelse og bli tatt litt på senga... Kansje det bare er meg som synes det virker slik.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-13 23:31, Glimmer skrev:

Virker som AMD bevist utsetter barton og kjører på den gamle XP kjernen, med 0.13 produksjon vellogmerke, rettogslett for at hammer skal være alt det hammer kan være: et enormt ytelseshopp på amd prosessorer, og siden mange kommer til å kjøpe amd T-bread vill intel konkurere mot denne i ytelse og bli tatt litt på senga... Kansje det bare er meg som synes det virker slik.


AMD har sagt de ikke slipper Barton før Intel har gått over 3GHz... noe på lur ??.

gleder meg til barton ...

(har jeg kansje sagt dette før?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...