Gå til innhold

Thoroughbred-kjernen en stor skuffelse?


p4power

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dollar, ta en titt her:

http://www.intel.com/software/products/compilers/c60l/

 

Intels egen C++ kompilator for Linux (gratis for ikke-kommersiell bruk), tror du den har optimaliseringer for P3/P4?

 

Ytelsen er meget bra ifølge benchmarks, selv om gode gamle GCC også er veldig bra og slo den på ett og annet.

 

Intel har ikke inngått noen "forlovelse" med Microsoft for å si det sånn.

 

Når det gjelder de vanligste Linux-distroene er de stort sett ikke optimalisert for de nyeste prosessorene, men det varierer. Redhat kompilerer vel fortsatt for 386, mens Mandrake har brukt Pentium-optimaliseringer i lang tid. Årsaken har vel å gjøre med at mange setter opp Linux-servere på eldgamle maskiner, og man har vel derfor valgt en løsning som passer for alle.

 

Men det finnes altså alternativer, og skal man oppnå maks ytelse bør man kompilere selv. Høres kanskje vanskelig ut, men en av de hotteste distroene for tiden er Gentoo, som baserer seg på kildefiler som man kompilerer selv. Løsningen er veldig enkel og elegant med et BSD-aktig ports system. Fordelen med en slik distro er at man selv velger det man vil av optimaliseringer slik at systemet blir best for DEG og ikke naboen.

 

Dette er noe som selvfølgelig er umulig å få til på Windows og andre closed-source systemer. Med open-source programmer kan man faktisk booste ytelsen på GAMLE programmer ved å rekompilere dem med en nyere og mer avansert kompilator. I Windows-verden må man isåfall kjøpe nye versjoner av programmene, eller krysse fingrene for at leverandøren skal gi ut en fix som inneholder optimaliseringer.

 

Forøvrig er det lite taktisk å sammenlikne ytelse på Linux og Windows. Etter min mening har WIndows pr idag kun én styrke i forhold til Linux, nemlig multimedia (primært 3d-grafikk) pga DirectX. Har jo selvsagt OpenGl og slikt på Linux, men i det siste har DirectX dessverre vært den største satsingen i 3d-bransjen. Men på den positive siden må det nevnes at bla. nVidia har begynt å gi ut skikkelige drivere til Linux, og ting vil forhåpentligvis endres her også etterhvert.

Lenke til kommentar

Utrolig at dere klarer å dra en diskusjon om AMDs nye kjerne over til en Windows / Linux flame war og plattform-optimaliserte kompilert kode! GENIALT! Hahaha...

 

Når det er sagt, så må alle snørrungene her inne som kritiserer Linux begynne å våkne opp! Har det aldri slått dere at folk som benytter noe annet en Wintendo, sannsynligvis har brukt Wintendo i mange år og vet akkurat hvor *rævva* det er?!?

 

Noen som har hørt dette før: "WinXP er kjempestabilt det sjø' Jaaaadaaa! Har "bare" krasjet en 3-4 ganger de siste månedene og det er jo pga all dritten jeg har lagt inn..."

 

/me continues the gode trenden om to be off-topic

Lenke til kommentar

Quote:


Linuxguru skrev (2002-06-16 04:45):

Utrolig at dere klarer å dra en diskusjon om AMDs nye kjerne over til en Windows / Linux flame war og plattform-optimaliserte kompilert kode! GENIALT! Hahaha...


Når det er sagt, så må alle snørrungene her inne som kritiserer Linux begynne å våkne opp! Har det aldri slått dere at folk som benytter noe annet en Wintendo, sannsynligvis har brukt Wintendo i mange år og vet akkurat hvor *rævva* det er?!?


Noen som har hørt dette før: "WinXP er kjempestabilt det sjø' Jaaaadaaa! Har "bare" krasjet en 3-4 ganger de siste månedene og det er jo pga all dritten jeg har lagt inn..."


/me continues the gode trenden om to be off-topic


 

Hadde sikkert hjulpet å være litt mer seriøs dersom du vil at folk skal høre på deg...

 

Debian-boksen min trenger en liten reboot en gang i mellom den også. Har vel til gode at den henger seg helt, men reboot er en fin sak når appz ikke svarer uansett (kommer sikkert litt an på kontetansenivå hva en får til).

 

BTW: Største fordelene med Windows slik jeg ser det er:

* MYE bedre programvare (tar da ikke hensyn til Wine/WineX)

* Bedre GUI

* DirectX (som du sier)

* Mye bedre drivere.

 

Når det er sagt så har jeg lyst til å bytte ut boksen jeg sitter på nå (XP PRO) med debian, men må vente litt til f.eks. spill er bedre støttet...

Lenke til kommentar

Quote:


Linuxguru skrev (2002-06-16 08:18):

Hva hjelper det å argumentere sakelig, når folk flest ikke har peiling på hva de uttaler seg om når det gjelder f.eks. linux. Av det du skriver over, så gjelder det dessverre deg også...



 

Påstår heller ikke at jeg har så peiling, men det går an å unngå drittslenging for det.

 

Selv har jeg følgende hjemme:

W2K Server

XP Pro

Debian-KDE

 

Jobb:

Debian-Sawfish

 

I det minste så jobber jeg på linux hver dag og har i alle fall prøvd det i en stund. Både som jobb og som hjemme OS.

Lenke til kommentar

Langbein : Vet - men jeg påstår likevel at "windows markedet" er det AMD og Intel legger mest vekt på, det er tross alt her hovedelen av salgene er.

 

Linuxguru : Sånn som du snakker er det ikke rart mange ser på linux/linuxfolk som en egen sær liten rase.

 

At du krasjer Windows hele tiden betyr kanskje at du ikke har peil på det (windows) så da burde du ikke uttale deg om det?!

 

_________________

Andreas Grimsby

Nerd!

_____________2GHz

 

[ Denne Melding var redigert av: Dollar på 2002-06-16 12:14 ]

Lenke til kommentar

forøvrig skal det nevnes at nyeste redhat (7.3) tilbyr også athlon, sse, og sse2 optimalisering (de bruker en 2.96 devel gcc, noe de har blitt hengt for endel ganger, og er oppe i patch-level 100 (så rart, urk)). Men uansett, skal en ha bra ytelse, bruker du Gentoo :smile: genial genial "distro", og mere genial blir den når en 100% gcc 3.1 build er "offentlig" (dvs, den er tilgjengelig som en 1.3a test-build nå, og mange jeg kjenner har testet den og har lite problemer med den, kun kompileringen av noen få programmer/ebuilds)).

 

Og en ting til, min AMD XP1700+@1900+ (klokket opp fsb, og dill), med ett VIA KT266A basert hovedkort (Soyo Dragon Plus) og en Alpha PAL8045 kjøler med en stille 3000rpm 80mm vifte, har faktisk _aldri_ vært ustabil. _aldri_ har cpu'en vært over 40c grader heller - ikke en eneste gang har jeg hadd problemer med ustabilitet (utenom når jeg har prøvd og overklokke for høyt, selvsagt, doh) - dette gjelder både til bruk i Windows (noe jeg brukte primært for en stund siden) og i Linux (eneste som finnes på maskinene mine nå (Gentoo)).

 

Så hva du, Dollar, babler om at AMD+VIA er ustabilt, vel.. det kan jeg ikke helt skjønne - har ikke hatt et eneste problem jeg. eneste problemet jeg har hatt med VIA er når jeg prøvde Intel+VIA komboen, det var litt ustabilt nå og da (en liten sudden reboot 1-2 ganger i måneden ca.) (gammelt AOpen AX93 Pro ellerno, med en slot-1 intel p3 700@933 cpu)).

 

Men, med KT266A chipsettet har jo alt funka perfekt -everything- - dessuten er jo P4 CPU'ene generellt varmere enn min Athlon XP (overklokket og oppjustert volt), så hvorfor klager all P4 fanboys fortsatt på temperaturen til AMD CPU'ene?

 

_________________

bidz @ efnet

bidz @ openprojects

http://www.bidz.org

Gentoo Generation!

 

[ Denne Melding var redigert av: bidz på 2002-06-16 12:32 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Langbein : Vet - men jeg påstår likevel at "windows markedet" er det AMD og Intel legger mest vekt på, det er tross alt her hovedelen av salgene er.


 

Tror ikke det bør diskuteres eller bli betvilt av noen her. Personlig mener jeg linux er flott jeg, er jo til og med en haug av distroer å velge imellom.

 

Men når vi kommer til software/driver støtte så kommer linux bak i køen per. dagens dato. Og dette har veldig mye å si nå maskinen skal brukes som desktop. Er jo en grunn for at mr. Gates sitter på dass og mekker de penga han trenger der.

 

Som server løsninger har Linux mere fordeler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...