Gå til innhold

De aller rikeste = næringslivet (om demagogi)


Anbefalte innlegg

Nå som de snart er valgtid igjen, så vil jeg bare minne på at når Stoltenberg dogmatisk snakker om 'de aller rikeste', så snakker han egentlig om næringslivet.

 

Ha gjerne det som en huskeregel. Hver gang sjefsdemagogen benytter uttrykket 'de aller rikeste' erstatt det med 'næringslivet'. Da ser man med en gang hva han egentlig sier.

 

:tease:

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå som de snart er valgtid igjen, så vil jeg bare minne på at når Stoltenberg dogmatisk snakker om 'de aller rikeste', så snakker han egentlig om næringslivet.

 

Ha gjerne det som en huskeregel. Hver gang sjefsdemagogen benytter uttrykket 'de aller rikeste' erstatt det med 'næringslivet'. Da ser man med en gang hva han egentlig sier.

 

:tease:

Hva er dogmatisk med å si "de aller rikeste"? Det burde være ganske lett å definere. Selv for dere objektivister som er skråsikre på eksistensen av objektive sannheter, og at man gjennom erkjennelse av tilgang til dem...

Lenke til kommentar
Hvilken næring er det i å kjøpe og selge Opticom-aksjer?

Næringslivet består av mer enn aksjespekulanter.

 

Legg for øvrig også merke til hvordan Stoltenberg appelerer til følelsesladede begrep som rettferdighet og solidaritet. Begrep som er uten konkret innhold og som kun appelerer til følelesene.

 

Rettferdighet kan ikke være et politisk mål, ettersom hva som er rettferdig varierer fra person til person. Og to personer kan ha stikk motsatt oppfaning av hva som er rettferdighet.

 

Solidaritet, å bry seg om andre, er noe alle partier tenker på. AP og sosialistene har ikke noe monopol på dette, som sjefsdemagogen forsøker å gi inntrykk av. Men de forskjellige partiene har forskjellige løsnigner på samfunnsproblemet. Der ligger forskjellene. Det er ikke de slemme mot de snille, de usolidariske mod de solidariske, som Stoltenberg prøver å etse inn i folkebevistheten. Det er snakk om sosialistiske vs. kapitalistiske løsninger. Og vi som tror på kapitalismen, vi tror at en sterk og sunn økonomi er grunnlaget for velferdssamfunnet. Sosialistene tror at en rettferdig(!) fordeling, ta fra de aller rikeste(!), er grunnlaget for velferdssamfunnet. Dette er ikke bare dogmatisk (merk de to utropstegnene), det er direkte feil. :yes:

Lenke til kommentar
Hva er dogmatisk med å si "de aller rikeste"? Det burde være ganske lett å definere. Selv for dere objektivister som er skråsikre på eksistensen av objektive sannheter, og at man gjennom erkjennelse av tilgang til dem...

Det som er galt med det er at det appelerer til følelser og ikke til fonuft. Det undergraver også sannheten, at høyresiden skattelette-politikk eksisterer for å styrke næringslivet og økonomien. Og at en god økonomi er en nødvendighet for å møte de utfordringer vi har i samfunnet, inkludert ta vare på de svakeste, håndtere forurensning osv.

 

Men Stoltenberg unngår det faktiske temaet, men gjentar 'de aller rikeste' gang på gang på gang for å skape følelser hos tilhørerne. Dette er demagogi.. Se bare definisjonen som kag har trukket frem. Den passe perferkt på denne måten å debattere på som Stoltenberg driver med.

Lenke til kommentar
demagog

 

dema|go´g m1 (gr 'folkefører') person, særlig politiker, som søker å lede folk ved å smigre dem og appellere til deres fordommer; agitator

 

Høres mer ut som Carl I, spør du meg. :p

Demokratisk: et uttrykk politikere bruker når folket er enige med dem.

Demagogisk: et uttrykk politikere bruker når folket holder med en annen politiker.

 

Hvis vi et øyeblikk ser for oss Norge som et opplyst demokrati med oppegående velgere, så burde demagoger være lette å gjennomskue for flertallet.

Lenke til kommentar
demagog

 

dema|go´g m1 (gr 'folkefører') person, særlig politiker, som søker å lede folk ved å smigre dem og appellere til deres fordommer; agitator

 

Høres mer ut som Carl I, spør du meg. :p

Det gjør det sikkert. For akkurat den påstanden om Hagen er det mange som har fremsatt. Men har du hørt en skikkelig begrunnelse?

 

Kan du gi en skikkelig begrunnelse for at dette passer på Hagen?

Kan du komme med eksempler på at Hagen gjør som Stoltenberg, og gang på gang gjentar følelsesladede uttryk som 'de aller rikeste', 'vi tar ansvar', 'monopolpenger' osv.?

 

Hvis du følger med på Stoltenberg vil du merke at han har en rekke slike standardfraser som han gjentar. Han gjentar dem og gjentar dem, for å hamre dem inn i bevistheten til folket. Dette appelerer kun til følelesene hos tilhørerne, og skaper dogmer. Og dette er demagogi.

Lenke til kommentar
Hva er dogmatisk med å si "de aller rikeste"? Det burde være ganske lett å definere. Selv for dere objektivister som er skråsikre på eksistensen av objektive sannheter, og at man gjennom erkjennelse av tilgang til dem...

Det som er galt med det er at det appelerer til følelser og ikke til fonuft. Det undergraver også sannheten, at høyresiden skattelette-politikk eksisterer for å styrke næringslivet og økonomien. Og at en god økonomi er en nødvendighet for å møte de utfordringer vi har i samfunnet, inkludert ta vare på de svakeste, håndtere forurensning osv.

 

Men Stoltenberg unngår det faktiske temaet, men gjentar 'de aller rikeste' gang på gang på gang for å skape følelser hos tilhørerne. Dette er demagogi.. Se bare definisjonen som kag har trukket frem. Den passe perferkt på denne måten å debattere på som Stoltenberg driver med.

Jeg tror du må referere litt mer av de fremtidige Stoltenberg-sitatene for vi skal kunne forstå hva du mener.

 

Foreløpig har vi bare fått tre små ord:

 

"de aller rikeste"

 

To be continued?

Lenke til kommentar
demagog

 

dema|go´g m1 (gr 'folkefører') person, særlig politiker, som søker å lede folk ved å smigre dem og appellere til deres fordommer; agitator

 

Høres mer ut som Carl I, spør du meg. :p

Det gjør det sikkert. For akkurat den påstanden om Hagen er det mange som har fremsatt. Men har du hørt en skikkelig begrunnelse?

 

Kan du gi en skikkelig begrunnelse for at dette passer på Hagen?

Kan du komme med eksempler på at Hagen gjør som Stoltenberg, og gang på gang gjentar følelsesladede uttryk som 'de aller rikeste', 'vi tar ansvar', 'monopolpenger' osv.?

 

Hvis du følger med på Stoltenberg vil du merke at han har en rekke slike standardfraser som han gjentar. Han gjentar dem og gjentar dem, for å hamre dem inn i bevistheten til folket. Dette appelerer kun til følelesene hos tilhørerne, og skaper dogmer. Og dette er demagogi.

Hva med skattelette og skole?

 

*Fjernet irriterende mengder skattelette og skole*

Endret av psilocybe
Lenke til kommentar
Dette er ikke bare dogmatisk (merk de to utropstegnene), det er direkte feil. :yes:

 

 

Jøss. Skulle vært politiker du vettu, JBlack.

Du som sitter med alle svara. ;)

Kom med argumenter du gutten, i stedet for å angripe personen. :whistle:

 

Men kanskje hadde du ikke noe å fare med, og valgte personangrep i stedet.

 

(Ja, jeg tolket deg ironisk.)

Lenke til kommentar
(Ja, jeg tolket deg ironisk.)

Tror du toker dit du vil hen jeg, JBlack. Mulig jeg tar deg feil, men sånn som jeg oppfatter tråden her, så har vi en liten gutt med et stort ord og masse frustrasjon å få ut.

 

Hadde jeg bare ikke oppfattet trådens hovedinnlegg som neglisjerende hadde jeg kanskje tatt deg bedre opp og jattet konstruktivt med deg.

Lenke til kommentar
Hva er dogmatisk med å si "de aller rikeste"? Det burde være ganske lett å definere. Selv for dere objektivister som er skråsikre på eksistensen av objektive sannheter, og at man gjennom erkjennelse av tilgang til dem...

Det som er galt med det er at det appelerer til følelser og ikke til fonuft. Det undergraver også sannheten, at høyresiden skattelette-politikk eksisterer for å styrke næringslivet og økonomien. Og at en god økonomi er en nødvendighet for å møte de utfordringer vi har i samfunnet, inkludert ta vare på de svakeste, håndtere forurensning osv.

 

Men Stoltenberg unngår det faktiske temaet, men gjentar 'de aller rikeste' gang på gang på gang for å skape følelser hos tilhørerne. Dette er demagogi.. Se bare definisjonen som kag har trukket frem. Den passe perferkt på denne måten å debattere på som Stoltenberg driver med.

Å si "de aller rikeste" er ikke mer enn å si akkurat det. Så får det være opp til hver enkelt å forstå hva han mener med det.

Lenke til kommentar

Her tror jeg virkelig jeg truffet blink. For her har folk tydeligvis gått i skyttergravene, eller skal jeg si drittslengingsgravene. :lol:

 

Men å reagere med aggresjon og personangrep er en helt vanlig reaksjon når man opplever noe som rokker ved ens innarbeidede bilde av sannheten. :tease:

 

Men prøv å holde dere til temaet for det.

Lenke til kommentar
Her tror jeg virkelig jeg truffet blink. For her har folk tydeligvis gått i skyttergravene, eller skal jeg si drittslengingsgravene. :lol:

 

Men å reagere med aggresjon og personangrep er en helt vanlig reaksjon når man opplever noe som rokker ved ens innarbeidede bilde av sannheten. :tease:

 

Men prøv å holde dere til temaet for det.

Tror du virkelig at rokker ved noe som helst ved å (egentlig ikke klare å) vise til at politikere innimellom bruker noen språklige vendinger kan kan gagne deres sak?

 

Tror nok du må grave litt dypere i semiotiske verktøykassa di for å klare det...

Lenke til kommentar

Å si "de aller rikeste" er ikke mer enn å si akkurat det. Så får det være opp til hver enkelt å forstå hva han mener med det.

Jo, det er å underslå at det i stor grad dreier seg om næringslivet, og Stoltenberg forsøker i stedet å gi inntrykk av at det dreier seg om usolidarisk egoisme.

 

Btw, kommentar til tidligere. Jeg er ikke objektivist. Og når jeg kommer på flere av Stoltenbergs standardfraser, skal jeg med glede gjenta dem i denne tråden. :yes:

 

Men det er bare å følge med og være oppmerksom når mannen snakker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...