Gå til innhold

De aller rikeste = næringslivet (om demagogi)


Anbefalte innlegg

Et kriterium ved valg av utdanning, er forholdet mellom grenseinntekten etter fullført utdanning og studieavgiften. Når man fjerner studieavgiften, innebærer det at dette kritieriet blir mindre viktig, og at andre kritierier, som for eksempel hvor stor interesse man har for fag, blir mer utslagsgivende. I et fritt marked vil arbeidsgiverne øke lønningene dersom det er etterspørselsoverskudd på arbeidskraft i markedet, men når utdanningen er gratis, vil ikke utsikter om bedre lønn ha like mye å si, noe som medfører at arbeidsgiverne må tilby mer i lønnsøkning for å få den samme virkningen.

Hva om en ønsker å starte en ny virksomhet der det er stort behov for folk med høy utdanning? F.eks. en teknologibedrift.

Ordet "ekspansjon" ligger ikke pels for øret. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva om en ønsker å starte en ny virksomhet der det er stort behov for folk med høy utdanning?

Da vil denne virksomheten måtte tilby bedre lønninger for å tiltrekke seg de som allerede har denne utdanningen. På sikt vil dette føre til at flere utdanner seg til dette yrket. Eventuelt kan de importere arbeidskraft fra utlandet, etc. Mulighetene er mange.

 

 

Det blir ikke høyere sysselsetting av at alle studerer sosiologi, arkeologi og filosofi.

Kontra ingen kompetanse; jo.

Er det de eneste alternativene? Det er ikke slik at ingen vil ta høyere utdanning i et fritt samfunn; det er bare det at arbeidskraften vil allokeres bedre til de områdene der den trengs mest.

 

Universitetsutdannelse > ingen universitetsutdannelse.

Samfunnet tjener da mer på at folk jobber enn at de studerer unyttige fag.

Endret av PelsJakob
Lenke til kommentar
Universitetsutdannelse > ingen universitetsutdannelse.

Samfunnet tjener da mer på at folk jobber enn at de studerer unyttige fag.

 

En person som ønsker seg høyere utdanning, vil nødvendigvis ikke velge noe annet hvis førstevalget blir en nektet. Det er derfor viktig at vi oppfordrer alle som har lyst på høyere utdanning til å gå inn for det som er viktig for dem.

 

Alternativet kan jo være at Pål ikke lengre bryr seg om høyere utdanning siden han ikke kom inn på kjemi, og skaffer seg jobb som kantinearbeider fremfor å søke seg inn på biologi.

 

Trenger vi en forsker ekstra? Eller en kantinearbeider ekstra?

 

Virker som det helt og holdent har gått forbi deg hvor viktig kunnskap er for dagens samfunn. Hvilket leder meg til å tro at du ikke har hørt om "kunnskapsarbeidere" en gang, og hvordan disse slikker seg ut ifra den vanlige lønnsmottaker.

Lenke til kommentar
Hva om en ønsker å starte en ny virksomhet der det er stort behov for folk med høy utdanning?

Da vil denne virksomheten måtte tilby bedre lønninger for å tiltrekke seg de som allerede har denne utdanningen. På sikt vil dette føre til at flere utdanner seg til dette yrket. Eventuelt kan de importere arbeidskraft fra utlandet, etc. Mulighetene er mange.

Hvorfor på sikt?

 

Du må da være enig i at vi vil tjene bedre på at disse utviklingene gå hånd i hånd, fremfor at etterspørselen først skal bli innfridd i etterkant.

Lenke til kommentar

Jøss. Skulle vært politiker du vettu, JBlack.

Du som sitter med alle svara.  ;)

 

Forresten, JBlack, lært deg et nytt ord?  :p

 

Tror du toker dit du vil hen jeg, JBlack. Mulig jeg tar deg feil, men sånn som jeg oppfatter tråden her, så har vi en liten gutt med et stort ord og masse frustrasjon å få ut.

 

Hadde jeg bare ikke oppfattet trådens hovedinnlegg som neglisjerende hadde jeg kanskje tatt deg bedre opp og jattet konstruktivt med deg.

 

Ordet "ekspansjon" ligger ikke pels for øret.  ;)

 

Virker som det helt og holdent har gått forbi deg hvor viktig kunnskap er for dagens samfunn. Hvilket leder meg til å tro at du ikke har hørt om "kunnskapsarbeidere" en gang, og hvordan disse slikker seg ut ifra den vanlige lønnsmottaker.

 

Du er glad i slike små angrep på person ser jeg. Jeg vil oppfordre til å holde deg til saken. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Du er glad i slike små angrep på person ser jeg. Jeg vil oppfordre til å holde deg til saken. :thumbdown:

Har ikke du kommentert dette på din obskurlige måte tidligere? :ermm:

Obskurlig? Noe som er uklart? Jeg liker ikke å bruke raporter-knappen. Derfor oppfordrer jeg til å prøve å være saklig. Men jeg vil heller ikke starte en diskusjon rundt det.

Lenke til kommentar
Du er glad i slike små angrep på person ser jeg. Jeg vil oppfordre til å holde deg til saken. :thumbdown:

Har ikke du kommentert dette på din obskurlige måte tidligere? :ermm:

Obskurlig? Noe som er uklart? Jeg liker ikke å bruke raporter-knappen. Derfor oppfordrer jeg til å prøve å være saklig. Men jeg vil heller ikke starte en diskusjon rundt det.

Nja. Obskurlig, vag, uklart, spesiell, eksentrisk, billig (?) ect.

In any case kan du jo lese selv eller prøve å huske. ;)

 

By all means. Trykk i vei. Du har lagt opp til det selv.

En moderator kan jo lett tegne seg et bilde av dette. :yes:

Lenke til kommentar
Du må da være enig i at vi vil tjene bedre på at disse utviklingene gå hånd i hånd, fremfor at etterspørselen først skal bli innfridd i etterkant.

Jeg kan selvsagt se positive sider ved «gratis» utdanning, men at det finnes positive konsekvenser av noe betyr ikke nødvendigvis at man bør gjennomføre dette noe, så lenge man ikke har vurdert også de negative konsekvensene. Jeg sikter da til både samfunnsøkonomiske spørsmål (ubalanse i arbeidsmarkedet) og moralfilosofiske spørsmål (tvangskonfiskering av innbyggernes produksjon).

 

Uansett er det jo ikke slik at man alltid har god tilgang på arbeidskraft i forskjellige markeder, selv om man har «gratis» utdanning. Se for eksempel på læreryrket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...