Gå til innhold

Hvor sta er du angående politiske standpunkt?


Anbefalte innlegg

Ville vært interessant å få seg en oversikt over hvor sta personer her inne er på sine standpunkt. Er selv av den oppfatning av at jeg vil ta feil flere ganger, og har gjort det tidligere. Men i det minste vil jeg ved å innse en feil, bli "smartere" ;)

Fornuften min sier også at jeg om ti år mest sannsynlig vil være visere enn jeg er i dag.

 

Så kan noen her vise til klare endringer i sine egne standpunkt, eller er du et individ som det egentlig er meningsløst å diskutere med, fordi diskusjon aldri vil kunne endre din mening?

 

Personlig har jeg i de siste ti årene endret standpunkt i følgende saker:

 

- Har gått å støtte retten til selvbestemt abort, til å være mot loven slik den er i dag

- Gått fra å være for EU, til mot. I dag er jeg usikker.

- Gått fra å mene at kvinner er de mest undertrykte i vårt samfunn til å mene at mennene er det.

- Vært veldig for USA til å bli mot.

- Gått fra å være likegyldig til røyking til å ønske et forbud mot røyking

- Vært mot kontantstøtten, nå er jeg for.

- Vært mot førstegangstjenesten, nå er jeg for(men det må endringer til)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Alt jeg vet er at jeg intet vet...."

 

Men jeg mener forbasket mye da. Og det gir seg stort sett utslag i å være uenig med andre.

 

To ting mener jeg kanskje sterkere enn så veldig mye annet. Dogmatikk er usunt i alle former.

 

Og ideologiene er ikke døde. DEN er bare blitt vanskeligere å få øye på siden den er blitt så enerådende.

Lenke til kommentar

Jeg har endret standpunkt på ganske mye innen politikk de siste årene. Årsaken er kanskje at da jeg var yngre så ble jeg fortalt hva jeg skulle mene på blant annet skolen, men nå som jeg "har vokst opp" og har sett hvordan verden virkelig er har jeg fått meninger som jeg kan begrunne litt bedre enn "det er mest riktig". Spesielt da det gjelder økonomi har jeg blitt mer bevist da det har gått opp for meg hvor mye penger staten stjeler og sløser bort på tull (ærlig talt, hvorfor skal en student som lever på lån betale for bondeviks reiser o.l. gjennom avgifter på mat o.l.?)

 

Ting jeg har endret mening om er blant annet innvandring, eu, og økonomi. En ting jeg aldri har skiftet mening om er hvor feilen med skolesystemet ligger!

Endret av invictus
Lenke til kommentar

Jeg er mindre sta enn det kan se ut til. :wee:

 

Som alle andre nordmenn har jeg blitt indoktrinert med sosialdemokratisk tankegods fra barnsben av, og å kvitte seg med dette er ikke gjort på 1-2-3. Noen saker jeg har skiftet standpunkt i løpet av de siste år:

  • Bruk av rusgifter (juridisk legitimitet, ikke moralsk)
  • Innvandring
  • Offentlige støtteordninger / statens oppgaver / velferdsstaten
  • Rettigheter
  • FN
  • Demokrati

Lenke til kommentar
Jeg er mindre sta enn det kan se ut til. :wee:

 

Som alle andre nordmenn har jeg blitt indoktrinert med sosialdemokratisk tankegods fra barnsben av, og å kvitte seg med dette er ikke gjort på 1-2-3. Noen saker jeg har skiftet standpunkt i løpet av de siste år:

  • Bruk av rusgifter (juridisk legitimitet, ikke moralsk)
  • Innvandring
  • Offentlige støtteordninger / statens oppgaver / velferdsstaten
  • Rettigheter
  • FN
  • Demokrati

 

 

Kan man spørre i hvilken retning?

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
Kan man spørre i hvilken retning?

Jeg burde gjerne ha skrevet det også, ja, men jeg hadde knapt med tid tidligere i dag.: :wee:

  • Bruk av rusgifter (juridisk legitimitet, ikke moralsk)
    Her har jeg gått fra å mene at rusgifter bør være forbudt til å mene at de bør være tillatt. (Med 'rusgifter' menes her alkohol, tobakk, narkotika, etc.)
  • Innvandring
    Restriksjoner -> fri innvandring.
     
  • Offentlige støtteordninger / statens oppgaver / velferdsstaten
    Selv om jeg også tidligere var for privatisering av helsetjenester og utdanning, mente jeg at det burde finnes støtteordninger for de som ikke har til disse tjenestene. Nå mener jeg derimot at dette ikke bare er unødvendig, men at det også vil virke mot sin hensikt.
     
  • Rettigheter
    Dette kan sees i sammenheng med det ovenstående, med tanke på skillet mellom positive og negative rettigheter. Jeg ser på rettigheter som et viktigere prinsipp i dag enn tidligere.
     
  • FN
    Jeg har blitt betydelig mer negativ til FNs virke.
     
  • Demokrati
    Demokrat -> anti-demokrat.

For å oppsummere, har jeg gått fra å være liberalkonservativ med sosialdemokratiske trekk til konsekvent liberalist.

Lenke til kommentar

Jeg er relativt sta. Men det kommer av at jeg sjelden tar standpunkt med mindre jeg er sikker, og jeg stiller alltid spørsmålstegn ved dogmer. Er jeg usikker på en ting, så tar jeg heller ikke standpunkt.

 

Jeg er selvsagt åpen for at jeg tar feil, og innrømmer det gjerne dersom det er godt argumentert for.

 

Edit: Prøver i hvertfall. :tease:

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

På høyre-venstre-aksen har jeg nærmest usynlig for omgivelsene glidd stille mot høyre i lusefart.

I enkeltsaker:

Fra nei til ja i EU-spørsmålet

Blitt mer skeptisk til innvandring :blush:

Er relativt sta, men det fins en del spørsmål jeg ikke helt har tatt standpunkt i.

Kan skifte standpunkt med gode argument eller ny informasjon

Lenke til kommentar
Die-hard conservative til die-harder conservative.

Sånt skjønner jeg bare ikke, jeg kan virkelig ikke forstå at det er mulig. Om du ikke er et multinasjonalt amerikansk selskap, så skjønner jeg det virkelig ikke.

Men da vet du hva du har å jobbe med. Forsøke å forstå dem som ser (at det er mulig å se) verden annerledes enn deg. :tease:

 

En god regel er også å ikke kritisere hva man ikke forstår. :tease:

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Så du kan forstå hvorfor noen har et helt annet politisk syn enn deg selv?

Selvsagt!

 

Jeg har ikke noe problem med å forstå sosialistenes argument. Jeg er bare ofte sterkt uenig i at det er gode argument. Generelt mener jeg sosialistisk politikk bærer preg av gode hensikter og idealisme, men mangler realisme og konsekvenstenking.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...