Gå til innhold

Spørsmål, "Transportfag" og "Anleggsmaskinfører"


chrisege

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Tiden for å velge hva jeg skal gjøre etter grunnskolen nærmer seg. Jeg har lurt på å gå på "Mekaniske fag" får så å gå på "Transportfag" eller evt å gå på "Anleggsmaskinfører".

 

Så til spørsmålet.

 

Jeg blir 18 rundt juletider det året jeg går på "Transportfag" (evt. Anleggsmaskinfører). Da kan jeg vel strengt tatt ikke gå på "Transportfag", siden jeg ikke er gamel nok til å ta lappen på lastebil osv.

 

Eller hvordan er dette? Noen som kan gi meg en kort innføring. Vet det er noen av dere forum-brukere som har tatt "Transportfag"

 

Hva med "Anleggsmaskinførere" er det noe å ta??

 

 

På forhånd takk for hjelpen.

 

ChrisEge

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette med alder spiller ingen trille, egentlig. Du får opplæringen, og gjør de praktiske prøvene når du er gammel nok til det. På VK1 transportfag får du opplæring i klase B (varebil under 3,5 tonn / personbil), mens du må på VK2 Yrkestransportsjåfør for å få lappen på C (lastebil) og CE (vogntog).

 

Snakk litt med rådgiverne på de aktuelle skolene, du, så får du helt sikkert svar på det du lurer på. Du kan også se på www.transportfag.no

Lenke til kommentar

Hvis du fylle 18 det året du går på transportfag, så er du 18 innen det skoleåret er over da??! Men du får ikke lappen av bare transportfag, du må ta et YS-kurs etterpå...10 uker. Hvis du ikke er 18 når transportfagsåret er ferdig, så venter du bare med YS-kurset til du er blitt 18, eller at du blir 18 i løpet av de 10 ukene. :cool:

 

Sånn var det i alle fall da en kammerat tok C og CE nå i høst på blakstad (link lenger oppe så jeg)... :roll:

 

Sånn har jeg forstått det, hør med rådgiver på skolen din for sikkerhets skyld... :thumbup:

 

Lykke til i alle fall!! :thumbup:

Lenke til kommentar
Du MÅ ha klasse B fot å gå yrkessjåførkurset Vk2

Gikk selv dette kurset her oppe i nordnorge. Brukte vel 3 mnd på det, og da var jeg klar for landeveien med lastebil

Ikke noe probelm, da jeg blir 18 rundt jul (14. des) det året jeg går på Transportfag VK1

 

Edit: Og jeg har selvsakt tenkt å være ferdig med lappen klasse B til da.

 

Edit 2: Snakket med rådgiveren på skolen, men det var ikke mye han viste. Men han skulle undersøke litt.

Endret av chrisege
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...