Gå til innhold

Hva blir USA sitt fall?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men di r dumme å feite"!

 

Nei, sånn seriøst kan jeg ikke se for meg at USA faller på noen annen måte enn det klassiske krakket. Depresjonen 2, om du vil.

Jeg tror også at det vil være den mest sannsynlige muligheten. "Depresjonen 2" vil også ramme resten av verden ...

Lenke til kommentar
Så hvis nå ikke USA blir unntaket fra regelen, hva ser personer her som mulige faktorer som kan spille inn på USA sitt fall?

Det moralske forfallet. De verdiene De forente stater ble bygget på – fornuft, individualisme, egoisme, frihet, individuelle rettigheter, kapitalisme – står for fall, og er i ferd med å erstattes med de motsatte verdiene. De konservative kristne har fått kontroll moralen, mens sosialistene har fått kontroll over akademia. Økonomien er også på vei i feil retning.

Endret av PelsJakob
Lenke til kommentar
Hva blir USA sitt fall?

 

Måtte noe slikt aldri skje!

Jeg kan forstå fasinasjonen for USA, særlig den populære kulturen landet representerer, men jeg skjønner virkelig ikke hva som er så stas med styresettet i landet? Det er jo relativt bred enighet om at de har et topptungt styresett hvor lobbygrupper for særinteresser har stor gjennomslagskraft.

 

Har vi det ikke forbausende bra i Norge da?

Lenke til kommentar
Hva blir USA sitt fall?

 

Måtte noe slikt aldri skje!

Jeg kan forstå fasinasjonen for USA, særlig den populære kulturen landet representerer, men jeg skjønner virkelig ikke hva som er så stas med styresettet i landet? Det er jo relativt bred enighet om at de har et topptungt styresett hvor lobbygrupper for særinteresser har stor gjennomslagskraft.

 

Har vi det ikke forbausende bra i Norge da?

Har vi ikke lobbyister i Norge kanskje?? Styresettet i Norge er da mildt sagt lett påvirkelig..

 

I Norge dominerer fortsatt sosialdemokrater, og vi har derfor enda et offentlig helsevesen som ikke fungerer.

Lenke til kommentar
Hva blir USA sitt fall?

 

Måtte noe slikt aldri skje!

Jeg kan forstå fasinasjonen for USA, særlig den populære kulturen landet representerer, men jeg skjønner virkelig ikke hva som er så stas med styresettet i landet? Det er jo relativt bred enighet om at de har et topptungt styresett hvor lobbygrupper for særinteresser har stor gjennomslagskraft.

 

Har vi det ikke forbausende bra i Norge da?

Har vi ikke lobbyister i Norge kanskje?? Styresettet i Norge er da mildt sagt lett påvirkelig..

 

I Norge dominerer fortsatt sosialdemokrater, og vi har derfor enda et offentlig helsevesen som ikke fungerer.

Men det har amerikanerne?

 

Store deler av den amerikanske befolkningen har ikke råd til sykeforsikring og er derfor avhengig av et statlig helsesystem som ikke når det norske opp til anklene...

Lenke til kommentar
Hva blir USA sitt fall?

 

Måtte noe slikt aldri skje!

Jeg kan forstå fasinasjonen for USA, særlig den populære kulturen landet representerer, men jeg skjønner virkelig ikke hva som er så stas med styresettet i landet? Det er jo relativt bred enighet om at de har et topptungt styresett hvor lobbygrupper for særinteresser har stor gjennomslagskraft.

 

Har vi det ikke forbausende bra i Norge da?

Har vi ikke lobbyister i Norge kanskje?? Styresettet i Norge er da mildt sagt lett påvirkelig..

 

I Norge dominerer fortsatt sosialdemokrater, og vi har derfor enda et offentlig helsevesen som ikke fungerer.

Men det har amerikanerne?

 

Store deler av den amerikanske befolkningen har ikke råd til sykeforsikring og er derfor avhengig av et statlig helsesystem som ikke når det norske opp til anklene...

Jeg leste en Tom Clancy-bok i natt, der han har et fint eksempel angående helsevesenet:

 

Sitat fra Røde Kanin:

 

... Argonlaseren her var ny, men ikke så ny som den på Johns Hopkins, og først om to uker ville de få en xenonbuelaser, som hun var den beste på John Hopkins til å betjene.

 

Ulempene var lokalene. Helsevesenet i Storbritannia var statlig. Alt var gratis. Og her som alle andre steder i verden fikk man det man betalte for. Venterommene var atskillig simplere og mer nedslitt enn Cathy var vant til, og det bemerket hun.

"Javisst", sa professor Byrd trett. "Det er nedprioritert".

"Den tredje pasienten jeg hadde i formiddag, Mrs. Dover, hun hadde stått på venteliste i 11 måneder - og det for en undersøkelse av grå stær som tok meg tyve minutter. Herregud, Albert, hjemme ville primærlegen hennes bare ringt sekretæren min, og så ville jeg undersøkt henne tre fire dager senere. Jeg jobber hardt på Hopkins, men ikke for hardt til å rekke noe sånt."

"Hvor mye ville du tatt?"

"For det der? Tja... to hundre dollar. Siden jeg er førstelektor ved Wilmer-instituttet, koster jeg litt mer enn en fersk kandidat." Men, lot hun være å tilføye, hun var en god del skarpere enn vanlige kandidater., mer erfaren, og raskere. "Mrs. Dover trenger en operasjon for å rette på der", sa hun. "Skal jeg gjøre det?"

"Komplisert?" spurte Byrd.

Hu8n ristet på hodet. "Rutineinngrep. Omkring halvannen times arbeid på grunn av alderen hennes, men det er ingenting som tyder på at komplikasjoner vil oppstå."

"nåja, Mrs. Dover må i alle tilfeller settes på venteliste."

"Hvor lenge?"

"Det er ikke øyeblikkelig hjelp," sa Byrd. "Ni til ti måneder, tenker jeg."

"Det kan ikke være mulig!", utbrøt Cathy. "Så lenge?"

"Det er omtrent som normalt"

"Men det er ni til ti månder da hun ser for dårlig til å kjøre bil!"

"Hun vil aldri få noen regning," påpekte Byrd.

"Nydelige greier. Hun må gå nesten et år uten å kunne lese aviser. Albert, dette er jo forferdelig!"

"Det er det nasjonale helsevesenet vårt", forklarte Byrd

"Skjønner", sa Cathy, men egentlig gjorde hun ikke det. Legene her var dyktige nok, men de foretok bare litt over halvparten så mange operasjoner som hun og kollegene gjorde ved Johns Hopkins - og hun hadde aldri følt seg overarbeidet der. Visst arbeidet hun hardt. Men folk trengte henne, og jobben hennes var å gjennopprette og forbedre synet til folk som trengte hjelp av de beste leger- og for doktor med. Caroline Ryan, aut. kirurg, var det som et religiøst kall. Ikke at de britiske legene var dovene, saken var bare den at systemet ikke gav dem mulighet - nei, OPPMUNTRET dem - til å la humlen suse. Hun var kommet til en ny medisinsk verden, og den var ikke så vidunderlig at det gjorde noe.

Noen CT hadde hun heller ikke sett. Slike var nærmest oppfunnet i England av EMI, men en eller annen regnskapsnisse i britisk forvaltning - Innenriksdepartementet, sa de - hadde funnet ut at landet bare trengte noen få slike instrumenter, og dermed ble det til at de fleste sykehus tapte lotteriene. CT-røntgen hadde sett dagens lys bare noen få år før hun begynte medisinstudiet ved Johns Hopkins, men i løpet av de ti påfølgende årene var CT blitt en like selvfølgelig del av medisinen som stetoskopet. Praktisk talt hvert eneste sykehus i Amerika hadde et slikt instrument. De kostet en million dollar stykket, men pasientene betalte for bruken av dem, og de tjente raskt inn anskaffelseskostnaden. Bare en sjelden gang trengte hun CT-røntgen - for å studere svulster rundt øyet, for eksempel - men når man først trengte det, var behovet sterkt.

Og ved Johns Hopkins ble gulvene vasket hver dag.

 

Les og tenk. Håper dette gir dere noe, jeg har sittet og skrevet av for hånd..

Lenke til kommentar

USA har verdens beste sykehus. Det er allment akseptert. Det betyr dog ikke at helsevesenet deres er all verden å skryte av. Det gjør da heller ikke amerikansk helsepersonell. De er tvert om meget bekymret for utviklingen.

 

Dog tror jeg ikke USA faller som supermakt p.g.a svikt i helsevesenet...

 

En ting man bør tenke over er at den dagen USA faller, vil det nok trekke med seg de landene som utgjør deres "sfære", hvilket i dag vil si hele verden. F.eks vil nok økonomien i Kina falle i kjølvannet av et evt krakk i USA, siden USA og Kina handler med hverandre i enormt omfang og deler teknologi og økonomiske systemer.

Lenke til kommentar

Når vi snakker helsevesen og noen bragte inn UK kan jeg virkelig anbefale "Det store etegildet" ("What a carve up") av Jonathan Coe.

 

Smart roman om konsekvensen av "There's no such thing as society. There are individual men and women and there are families."-tankegangen til herlige Fru Thatcher.

 

 

En av mine favorittbøker. Anbefales også for dem som liker Ayn Rand.

Lenke til kommentar
Dog tror jeg ikke USA faller som supermakt p.g.a svikt i helsevesenet...

 

Det tror slettes ikke jeg heller. Det var kun et eksempel på hva som er galt i Norge, som har noe av det samme systemet som UK, bare verre, og bedre i US.

Hvor har du det fra at det amerikanske helsevesenet er så bra? Og da mener jeg, men kanskje ikke du, bra bor _hele_ befolkningen.

 

Når det gjelder systemet i UK tror jeg nok ikke at det er spes. mye bedre enn det norske.

 

Samme som over, hvor har du det fra?

Lenke til kommentar
Dog tror jeg ikke USA faller som supermakt p.g.a svikt i helsevesenet...

 

Det tror slettes ikke jeg heller. Det var kun et eksempel på hva som er galt i Norge, som har noe av det samme systemet som UK, bare verre, og bedre i US.

Hvor har du det fra at det amerikanske helsevesenet er så bra? Og da mener jeg, men kanskje ikke du, bra bor _hele_ befolkningen.

 

Når det gjelder systemet i UK tror jeg nok ikke at det er spes. mye bedre enn det norske.

 

Samme som over, hvor har du det fra?

En gang i året tar jeg en fullstendig helsesjekk i USA, på et legesenter hvor jeg er inneom noen spesialister og tar noen prøver og får utarbeidet en rapport. Min erfaring er svært god.

 

Jeg har også hatt en operasjonen i ørene over der, og også denne er jeg svært fornøyd med. Den servicen jeg fikk der, kan ikke sammenlignes med noe norsk sykehus. Alle har MediAid/Care. Alle FORNUFTIGE mennesker har i tillegg en privat forsikring, som gjør at alt som er nødvendig, er dekket. Men si at du har legesrekk og uansett holder deg på armlengdes avstand er jo en forsikring unødvendig. Da kan du spare de pengene. Det kand u ikke i Norge, hvor du uansett må betale helseforsikring(gjnnom skatten).

 

Men nå er vel dette egentlig totalt off-topic..

Lenke til kommentar
Når vi snakker helsevesen og noen bragte inn UK kan jeg virkelig anbefale "Det store etegildet" ("What a carve up") av Jonathan Coe.

 

Smart roman om konsekvensen av "There's no such thing as society. There are individual men and women and there are families."-tankegangen til herlige Fru Thatcher.

 

 

En av mine favorittbøker. Anbefales også for dem som liker Ayn Rand.

Vi objektivister mener da ikke at det ikke finnes et samfunn. Vi opponerer heller ikke mot at mennesket skal leve i et samfunn - vi opponerer mot at mennesket skal leve i et samfunn som en slave.

Lenke til kommentar
Når vi snakker helsevesen og noen bragte inn UK kan jeg virkelig anbefale "Det store etegildet" ("What a carve up") av Jonathan Coe.

 

Smart roman om konsekvensen av "There's no such thing as society. There are individual men and women and there are families."-tankegangen til herlige Fru Thatcher.

 

 

En av mine favorittbøker. Anbefales også for dem som liker Ayn Rand.

Vi objektivister mener da ikke at det ikke finnes et samfunn. Vi opponerer heller ikke mot at mennesket skal leve i et samfunn - vi opponerer mot at mennesket skal leve i et samfunn som en slave.

Og vi andre vantro, er vel stort sett enige i akkurat det der.

 

Men forskjellen er at dere er i den villfarelsen at dere lever som slaver i Norge i dag?

 

Kan du fortelle hvilken eksisterende samfunnsform som gir større grad av frihet enn det norske?

 

Og da mener jeg også frihet for dem som ikke er så heldige at de er bemidlede i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Nei nå er jo verden så gjennomsyret av sosialdemokratiske regimer og doktriner at det blir vanskelig å peke ut eksisterende styresett som er bedre. Men det er ikke vanskelig å peke på land som respekterer individuell frihet og spesielt eiendomsrett i mye større grad enn Norge (hvilket ikke er vanskelig da man kun har juridisk og ikke faktisk eiendomsrett her i landet). Kapitalismen er det system jeg etterstreber. Den respekterer og garanterer individets frihet totalt; i dette inngår uinnskrenket eiendomsrett.

Endret av farke
Lenke til kommentar
Kan du fortelle hvilken eksisterende samfunnsform som gir større grad av frihet enn det norske?

I Norge er det rikdommen som gir oss frihet. Den rikdommen har vi fått pga enorme naturresurser og liten befolkning.

 

Sosialismen er et luksusgode vi kan unne oss fordi vi er så rike som vi er.

 

Men sosialismen truer med å kvele rikdommen vår på lengre sikt. Og da vil vi ikke lenger ha råd til sosialisme og den klientifiseringen og ansvarløsheten den skaper i samfunnet vårt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...