Gå til innhold

Har geforce 5900 fx 128 mb, for gamelt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kk, det var bra :thumbup: Men uansett, "skal holde", jeg er opptatt av bra grafikk og ønsker at den skal være veldig bra. Så jeg skifter nok kortet ut om en stund. Forslag til bra skjermkort? :hmm:

kommer ann på hvor mye penger du har da?? meg jeg gikk nettopp fra 5700 ultra til 6800nu....det er et super kort hehe..veldig bra bildekvalitet og ytelse...men har du penger nok så er jo gt eller ultra bedre seff.

Lenke til kommentar

Spørs litt på resten av systemet og hva du skal spille da. Ville nok ikke prioritert skjermkort i første omgang hvis resten av systemet er "gammelt". :)

 

Har akkurat runda HL2 og det gikk som smurt, og FlatOut sklir ganske glatt det også. NFSU2 gikk bra med relativt mye detaljer på den gamle maskinen min (XP2200 , 512MB ram og FX5900XT).

 

Se forøvrig profil for specs. :)

Lenke til kommentar
hva er egentlig best av nivida og ati, hva koster de beste kortene demes? Jeg har et budsjett rundt 4000 kr.

Finnes vel omtrent 1.000.000 tråder om dette på forumet. Bruk søkefunksjonen så skal du se...

 

Men mitt valg hvis jeg hadde inntil 4000 å brenne på skjermkort: GeForce 6800GT.

Lenke til kommentar
Men mitt valg hvis jeg hadde inntil 4000 å brenne på skjermkort: GeForce 6800GT.

tuller du?

4k så velger du 6800gt? oi!

hvorfor det?

x850xt pe kommer jo nå! det er ganske merkværdig forsjell fra 6800gt til x800xt pe, så da blir den hvertfall ikke mindre til x850xt pe

 

du kjøper ikke 6800GT til 4000,  da går du for X800XT eller 6800ULTRA som er bedre.

øh, joda, men så er x800xt pe bedre enn 6800u også da..

 

vent med å kjøpe kort til x850xt pe er i butikkene! så kan du blåse av dine 4k!

er det beste kortet man kan få tak i! vil du ikke ha det, ville jeg valgt x800xt pe, men vil du absolutt ha nVidia ville jeg valgt 6800u, som er veldig likt x800xt pe(bare litt lavere klokket)

Endret av headcleaver
Lenke til kommentar

Kutt ut fanboyutsagn og hold dere til topic, folkens! :hrm:

 

Trådstarter: De beste kortene til rundt 4000 i dag er Radeon X800 XT PE og GF 6800 Ultra. Lagerstatus er vel så som så på begge disse, og det kan hende du må ut med noen kroner ekstra for å få et som er på lager nå. X850XT kommer som nevnt om en stund, men det er ikke noe jeg ville ha satt meg ned og ventet på da det kun yter marginalt bedre enn X800 XT PE, i tillegg til at det kun kommer som PCI-e (rett meg hvis jeg tar feil der), samt at lagerstatus og lanseringsdato er usikkert.

 

Et par linker som kan hjelpe deg å velge kort:

Diverse benchmarks hos THG

Hw.nos prisguide, her finner du de beste prisene..

 

Har slettet noen OT-innlegg som bl.a. handlet om Intel og AMD btw.

 

Edit: Slettet litt flere innlegg.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

det er da latterlig å beskylde meg for å være "fanboi"!, jeg vil da vitterlig bare ha fakta på bordet.

 

X800 serien er veldig forskjellig fra 6800 serien og det å si dette kan da umulig være i nærheten av "fanboi" prat i det hele tatt.

 

nå må folk slutte med dette fanboi snakket, man kan jo ikke poste fakta engang før man blir stemplet. skuffet er jeg over dette inngrepet.

Lenke til kommentar
det er da latterlig å beskylde meg for å være "fanboi"!, jeg vil da vitterlig bare ha fakta på bordet.

Jeg har ikke nevnt noen navn.

X800 serien er veldig forskjellig fra 6800 serien og det å si dette kan da umulig være i nærheten av "fanboi" prat i det hele tatt.

Akkurat det du viser til der er OT-prat som igjen førte til AMD vs Intel bla bla bla osv.

nå må folk slutte med dette fanboi snakket, man kan jo ikke poste fakta engang før man blir stemplet. skuffet er jeg over dette inngrepet.

Fakta er alltid fint, så lenge det hører hjemme i tråden.

 

Dette hører heller ikke hjemme i tråden, altså er det off topic. Hvis du har noe du vil ta opp med en moderator, så er det bedre å sende en PM enn å spore av tråden. Dette gjelder også dere andre som eventuelt måtte føle dere krenket av dette inngrepet mitt.

 

 

Trådstarter lurer på hva slags skjermkort han skal velge. Er det da så vanskelig å anbefale ham et kort eller to og kanskje vise til tester og benchmarks som viser hvilket kort som gir mest mulig ytelse for pengene i stedet for å blande inn andre ting som ikke hjelper trådstarter? Faktum er at tråden hadde sporet fullstendig av, og jeg har slettet flere innlegg.

Lenke til kommentar
x850xt pe kommer jo nå! det er ganske merkværdig forsjell fra 6800gt til x800xt pe, så da blir den hvertfall ikke mindre til x850xt pe

Og det kommer med AGP når?

 

Ja det er forskjell mellom X800XT PE/X850XT PE og 6800 GT men som vi vet var det jo aldri meningen at disse skulle kjempe mot hverandre. Men også mellom XT PE kortene og Ultra kortene som er de faktiske konkurrentene er det jo endel forskjeller. Det er også endel likheter. De er f.eks begge utrolig bra.

 

Mitt inntrykk er at hovedforskjellen er ytelsen i forskjellige teknologier. Både nvidia og ati har glimrendre ytelse som sagt og både nvidia og ATI har meget bra ytelse i både Dx9 og OpenGL men ATI imponerer stort i høye oppløsninger med AA og AF i Dx9 spill. Her finner vi etter min mening nvidias store svakhet. 6800 Ultra kortene har et ganske ekstremt ytelsestap med AA og AF i høyere oppløsninger og mitt inntrykk er at de faller mer og mer bak X800/X850XT PE jo høyere man skrur opp eyecandy.

 

Ønsker du å spille HL2 i 1600x1200 med høy AA og AF er det liten tvil om hva du skal velge. Er du som meg og sitter på en 19" LCD med maks 1280x1024 tror jeg personlig at det er liten forskjell i ytelse. I allefall ikke så enkelt å oppfatte med det blotte øye.

 

En svakhet ved ATI som gjerne ikke angår så mange av oss er driverne til Linux. Her har nvidia et stort forsprang foreløpig. Jeg personlig liker også bedre nvidias drivere generelt men det er jo smak og behag.

 

Det dumme med disse kortene er jo at ikke bare er de helt utrolig dyre men de har også være veldig vanskelig å få tak i.

 

Jeg vet i allefall at skulle jeg brukt så mye som 4000 hadde jeg aldri valgt 6800GT. Nå er jeg ikke så oppdatert at jeg vet om du får 6800 Ultra til denne prisen men i såfall står jo valget mellom det og X800XT? Når de nå selger X800XT til under 3700 syns jeg ikke det er mye å tvile på. I denne prisklassen mener jeg at ATI er et bedre valg. Om du får tak i det.

Lenke til kommentar
Jeg vet i allefall at skulle jeg brukt så mye som 4000 hadde jeg aldri valgt 6800GT. Nå er jeg ikke så oppdatert at jeg vet om du får 6800 Ultra til denne prisen men i såfall står jo valget mellom det og X800XT? Når de nå selger X800XT til under 3700 syns jeg ikke det er mye å tvile på. I denne prisklassen mener jeg at ATI er et bedre valg. Om du får tak i det.

Benchmarks viser at forskjellen fra 6800GT til 6800 Ultra er forsvinnende liten. I tillegg så er 6800 Ultra så og si umulig å få tak i. Forskjellen mellom X800Pro og X800 XT er mye større.

 

x850xt pe kommer jo nå! det er ganske merkværdig forsjell fra 6800gt til x800xt pe, så da blir den hvertfall ikke mindre til x850xt pe

x850 kommer aldri i AGP-utgave. På AGP-fronten blir det og X800 XL, X800 Pro og X800SE.

 

Hos Anandtech har de en grundig presentasjon av den nye ATI line-up'en.

 

øh, joda, men så er x800xt pe bedre enn 6800u også da..

Å si at ATI generelt er bedre enn Nvidia uten å begrunne det nærmere, headcleaver, er å regne som fanboy-utsagn. :nei: Alle benchmarks jeg har sett tyder på små forskjeller, og at de har forskjellige svakheter.

 

Carnifex: Jeg synes kombinasjonen 1600x1200-oppløsning OG AntiAliasing blir noe søkt. AA er greit for de som sitter med LCD-panel med fast 1280x1024-oppløsning.

 

En fin ressurs for FAKTISK forskjell mellom kort: Tom's Hardwares VGA Charts

 

Som du ser er det ikke så veldig store forskjeller ute og går mellom topp-kortene. Og de glimter til i hver sine spill/engines.

 

EDIT: Skrivefeil.

Endret av hilram
Lenke til kommentar
Benchmarks viser at forskjellen fra 6800GT til 6800 Ultra er forsvinnende liten. I tillegg så er 6800 Ultra så og si umulig å få tak i. Forskjellen mellom X800Pro og X800 XT er mye større.

Forskjellen mellom X800Pro og X800XT PE er større enn mellom 6800GT og 6800 Ultra ja. Hva har det med saken å gjøre? Jeg forklarer kun de faktiske forhold. 6800 Ultra er konkurrenten til X800XT PE.

 

Carnifex: Jeg synes kombinasjonen 1600x1200-oppløsning OG AntiAliasing blir noe søkt. AA er greit for de som sitter med LCD-panel med fast 1280x1024-oppløsning.

 

Tja.. hvordan blir det søkt da? Jeg syns jo heller ikke det er noen standardoppløsning men nevnte det som en grei opplysning for de som syns dette er viktig.

 

Ellers var posten din ganske tom og meningsløs. Du hadde et poeng eller to på slutten der som jeg også nevnte i min post. Ser ikke helt vitsen med å gjenta det som har blitt sagt ;)

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...