Gå til innhold

Økte bøtesatser igjen


Jon@s

Anbefalte innlegg

Synes det er greit med med høye bøter til folk som kjører for fort eller gjør andre ting, har sertifikat og kjører innenfor fartsgrensene men går ganske mye også og er lei av idioter bak rattet som ikke tar hensyn. Har flere ganger nesten blitt overkjørt i fotgjenger overganger av billister som både kjører for fort og som ikke gidder bremse slik at de nesten kjører over tærne på folk eller svinger ut og kjører forbi bak. Har hendt at man enten må bråstoppe eller springe over veien.

 

Om ikke straffen står i forhold til andre forbrytelser så er det kanskje på tide å øke strafferammen på disse.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som også er saken er at allerede i oslo har 6 stk billister blitt tatt for å kjøre på rødt lys, men saken var at de ikke hadde det. De hadde bare passer det hvite linjen, men framhjulene. Det teles i politiets lov at er kjøring på rødt lys. Det lærte vi på kjøreskolen. Men de 6 stk fikk alle bøter. Synes det norske land fokuserer alt for mye på ting som ikke har stor betydning en å se på ting som Vold, Narkotika, voltekt osv osv osv......

Lenke til kommentar

Ny lov om kjøreopplæring (minimum 36 timer)

 

Jeg prøver å være litt realistisk her, og tenker at politikerene ikke vil gå tilbake på bøtesatsene med det første. MEN, viss bøtene skal fortsette å være så høye burde de gå til gode formål slik som:

 

-Holdningskampanjer mot høy fart, kjøring i rus og kjøring når man er trøtt og det er fare for å sovne bak rattet.

-Subsidiert og forbedret opplæring av å ta lappen, både bil og moped.

-midtrabatter

Endret av pebbe
Lenke til kommentar

hele det norske vegvesen og trafikkpolitiet er blitt en eneste stor pengemaskin de siste årene.

 

 

De fant jammen noe de tjener fett på....

 

Jeg har hatt 2 uheldige episoder der jeg har fått bot.

 

- Sitte på uten sikkerhetsbelte (750,-)

- Kjørte en bil ut av veien som gjorde at jeg måtte ut med 60.000 i tilleg til boten på 5000 som onkel pengeinkrever gav meg for uaktsom kjøring, selv om jeg ikke meiet ned noen andre eller no slikt.

Lenke til kommentar

Får kaste meg inn med mitt første innlegg i forumet jeg også.

 

Mine tanker i forhold til bøtesatsene er forholdet mellom pisk og gulrot. Det virker som om man her i landet kun skal piskes og ikke ha noen positive ting å strekke seg etter. Jeg tror at summen av positive og negative konsekvenser er større en hvis de benyttes hver for seg. Det virker på meg som om mange politikere mener du er kriminell bare du setter det bak et ratt...

 

Videre tror jeg at mennesket i trafikken hadde hatt mye mer respekt for fartsgrenser og hatt en bedre trafikkultur hvis en del håpløse lover var endret.

Som et eksempel: For mange (inkludert meg selv) er det ufårståelig hvorfor man skal måtte ligge i 60km/t på Rv4 fra Grorud til Sinsen. Dette kalles en miljøfartsgrense for å redusere svevestøv. Men det eneste det medfører er at kjøringen blir mer stakatto som igjen sliter mer på dekk, veier og gir et høyere bensinforbruk. Hvorfor ikke ha 80 km/t i stedet og vaske veien 1 gang hver annen uke?

 

Jeg tror at dersom trafikkreglene virker fornuftige for folk flest, veistandarden ble oppgradert og bilene ble rimeligere ville man fått en mer helhetlig forståelse av og respekt for trafikkreglene.

Lenke til kommentar
fredag 14. så var jeg på veg hjem fra jobb, hadde en bil forran, som kjørte veldig ujevnt og lå mellom 50 og 70 hele tiden i 70 sona. Når vi kommer til en lang strekke bestemmer jeg meg for å kjøre forbi å slippe å ligge så ujevnt. Når jeg kjører forbi så konsentrer jeg meg mest mulig om vegen og gir speedometeret lite oppmerksomhet (justerer heller fart når jeg er tilbake i rett kjørefelt). Plutselig ser jeg noe rødt forran meg og UP har laserkontroll i enden av den lange rettstrekka. Min fart blir oppgitt til 89 i 70 sona under forbkjøring, og jeg får bot på 5000!!

Utrolig kjipt! Du har mine sympatier.

Lenke til kommentar
Ganske nøyaktig 20% større sjanse for å kollidere og få personskade dersom du øker farten 5 km over fartgrense :)

Alt er relativt. Om jeg kjører i 75 på parkeringsplassen på en barneskole er sannsynligheten større for å kjøre ned en unge, enn om jeg kjører i 169 på motorveien.

Lenke til kommentar

Ikke glem at det er alle bøtesatser som går opp, ikke bare for råkjøring og dermed så føler jeg at det blir uansett litt feil.

 

Hvor mange ganger har du kanskje feilparkert litt ( litt for nærme en Brannhydrant) eller ikke stoppet ved et stop fordi at det ikke var noe trafikk eller gående der?

Har også erfart at man i visse tilfeller (som når man frakter barna til barnehagen om morgenen) så må man improvisere litt med parkeringen og da kan man lett få bot om politimannen ikke viser skjønn.

 

Av drøyt 50 milliarder kroner som taes inn gjennom avgifter på veier så brukes kun 11 til veinettet, resten går til statskassa og andre formål. Synnes da at i alle fall politikerne kunnet forandret på betegnelsen på veiavgifta til landeveisrøveri, det stemmer jo i alle fall mye bedre.

Lenke til kommentar

Det er det som er hele poenget her....trafikkreglene er ikke altfor gale, men som nevnt flere ganger av andre. Senk nybilprisene litt så en vanlig familie kan kjøpe seg en trygg familiebil, øk standarden på store veier. Tror dette er løsningen på en del.

 

Så kommer feks. promillekjøring som det er altfor lite fokus på.....på ett år jeg møtt på TO promille kontroller i oslo...og jeg kjører mye om kveld/tidlig morgen.

 

Mister respekten for alt som heter regler når det er billigere å denge løs på naboen enn å kjøre på rødt...og det er ikke poltiet jeg mister respekten for, de gjør en jobb, det er de som vedtar lovene som er problemet her.

 

Og problemet er faktisk ikke de som kjører i 90 eller 100 i 80sone jevnt, problemet er de som i ett kjører kjører forbi farlig, ligger nær bilen foran og til slutt ett stort problem er folk som er uoppmerksomme i trafikken. Det er vel eneste grunnen til at jeg ikke har vært borti noen biler eller fått bøter, blir aldri stresset bak rattet....uansett fart, forhold eller trafikken ellers.

 

Faktisk vil jeg gå så langt som en viss person på Redaksjon en gjorde...det kan faktisk være den som kjører med lavest fart som er farligst i trafikken, ikke alene, men fordi han/hun skaper irritasjon for de som må kjøre bak i kø. Jevn fart er faktisk ganske viktig, så sant forholdene tilater det da.

Lenke til kommentar
Gjesp. Dette er de samme argumentene vi har vært gjennom i tidligere tråder. Klarer du ikke å holde deg innenfor fartsgrensene uten å måtte nistirre på speedometeret, har du et problem.

Gjesp. Du kommer ikke unna det faktum at den generelle bilist blir påvirket av de økte bøtesatsene, og av den grunn blir enda mer oppmerksom på speedometeret.

 

Om du kjører så sakte at jeg kan kjøre forbi deg uten å bryte fartsgrensen er jo det aldeles utmerket. Bare husk på å blinke inn til siden med jevne mellomrom, før køen bak deg blir så altfor lang. Slikt skaper farlige situasjoner og irritasjon, og det vil vel unngå i bileldoradoet Norge?

 

Edit: Angående stengelsen av denne tråden; dette et politisk spørsmål, og har sågar lite med generell trafikk å gjøre.

Endret av alexf
Lenke til kommentar

Jeg håper og tror den "generelle bilist" ikke lider av denne manglende konsentrasjonsevnen folk her i "Trafikk" stort sett klager over. Jeg finner det vanskelig å tro at folk som skryter over å ha kjørt 5-6-sifrete antall mil, ikke klarer å sjekke hvor fort de kjører uten å bli helt satt ut i 5 sekunder etterpå.

 

For øvrig holder jeg meg til fartsgrensene, såfremt forholdene tillater det. Om folk bak meg forventer at jeg skal ligge i 90-100 i en 80-sone, kan de bare ta seg en bolle. :)

 

Uansett, dere kommer ingen vei med å sutre her på forumet. Enten finner dere dere i at bøtene økes, eller så kan dere gjøre noe konstruktivt (underskriftskampanjer, sende brev/snakke med politikere, etc.).

Lenke til kommentar

Respekten min for de inntektskåte byråkratene våre er nå på et minimum...

 

Om noen kommer og slår meg helseløs og ødelegger resten av livet mitt, slipper de unna med en bot på 3-4000 kroner. Om jeg skulle glemme å bruke blinklys hvis jeg tar av på en øde landevei midt på natten, og blir tatt for det (for de har selvsagt masse ressurser til slike ting, må vite), så må jeg betale 3000 kroner.

 

Hele rettsoppfatningen blir totalt gal, når det er et sånt misforhold mellom forseelse/forbrytelse og straff.

 

Men Ola Nordmann svelger alt rått.. litt klaging i noen uker, så går det over - dette VET byråkratene så godt. Ola Nordmann er altfor glad i sine to elskerinner: skatt og avgift. Edit: 3 elskerinner, selvsagt.. skatt, avgift og gebyr...

 

Det er derfor nå på tide med skikkelig organiserte protester, type fransk. Vi må lære oss å si fra at nok er nok, og ikke la oss kue av at enkelte offentlig ansatte sauer har for lite å gjøre på jobben. Stopp trafikken.. om mange nok gjør det, får ikke myndighetene gjort noe med det.. skal de taue bort 10000 biler fra E18 i rushtiden kanskje?

Endret av jendor
Lenke til kommentar
Jeg håper og tror den "generelle bilist" ikke lider av denne manglende konsentrasjonsevnen folk her i "Trafikk" stort sett klager over.

Det er ikke snakk om evne til å konsentrere seg. Det er snakk om å ta oppmerksomheten vekk fra trafikkbildet for å kontrollere at månedsbudsjettet ikke blir betydelig dratt gjennom dass av en gjerne irrelevant fartsovertredelse.

 

Selv har jeg ingen problemer med å holde konstant fart enten jeg kjører fort eller sakte, men mer opptatt av speedometeret - det er jeg.

 

For øvrig holder jeg meg til fartsgrensene, såfremt forholdene tillater det. Om folk bak meg forventer at jeg skal ligge i 90-100 i en 80-sone, kan de bare ta seg en bolle. :)

Det er ingen som forventer at du skal kjøre for fort. Andre uttaleser i denne tråden er:

Helt enig, psilocybe. Det er fan meg, unnskyld uttrykket, latterlig å ikke klare å holde seg under fartsgrenesene uten å nistirre på speedometeret...

Her tar jeg det for gitt at bfisk er en notorisk fartssinke, og skaper farlige situasjoner hvorenn han ferdes i bilen sin.

 

Uansett, dere kommer ingen vei med å sutre her på forumet.

Vi diskuterer fartsbøter, eller vi kunne gjort det under politikk-forumet. Dette forumet er for trafikk, så da passer det bra å diskutere bilkjøring.

Lenke til kommentar

En annen grunn til at folk mister respekten for trafikkreglene tror jeg er at bilistene betaler for alt mulig annet i samfunnet. Hvorfor skal jeg være med å betale for barnehageplassen til ungene hos naboen mens Olsen på sykkel skal slippe unna?

 

At avgiftene på bil skal betale for kostnadene ved veiutbygging og -vedlikehold og også skader fra forurensning er ok.

 

Jeg betaler gladelig 2 - 3 - 4% ekstra skatt så lenge samfunnet som helhet er med på å betale for godene. Jeg finner det veldig urettferdig at jeg med min bil skal straffes ekstra.

 

Et annet forslag jeg finner interessant er å øremerke inntekter fra bøter til trafikksikkerhet. Bruk bøtepengene på holdningskampanjer, subsidiert kjøreopplæring, midtdelere og andre tiltak. Dette tror jeg og hadde hjulpet på folks holdninger.

 

Og psilocybe; Jeg tror ikke den generelle bilist sliter med konsentrasjonensevnen, men mer det at regler, avgifter og straffereaksjoner har kommet ut av proposjoner. Mennesket har en tendens til å bekjempe ting det finner urettferdig. Men måten det protesteres på kan ofte være uventet. (Som å bryte reglene)

 

Og en ting til. Det er valg i år. Jeg vil oppfordre alle til å finne ut hva som er viktig for DEG og still udugelige politikere til veggs... :)

Lenke til kommentar

alexf: er det slik å forstå at det finnes to typer bilister i din verden?

 

Den ene typen har "skjønt det", og fiser avgårde i 10-20km/t mer enn det som er tillatt, siden dette er allment akseptert (men, dessverre ulovlig pga de teite politikerene som ikke skjønner noe).

 

Den andre typen holder seg godt under fartsgrensene (sånn i tilfelle), er 70-80 år, dårlig syn, og vingler frem og tilbake mellom høyre og venstre kjørebane.

Lenke til kommentar
Jeg finner det veldig urettferdig at jeg med min bil skal straffes ekstra.

Det er fordi byråkratpsykopatene har bestemt for oss alle at bilen er et luksusgode her i landet - ikke noe man trenger eller har behov for i en travel hverdag hvor kollektivtrafikken blir bygget ned og øker i pris.

 

Hadde enda pengene som tas fra trafikken (bøter, bompenger osv) blitt brukt i trafikken, til bedre veier, kollektivtilbud osv, skulle jeg ikke sagt noe. Nå er det bare et statlig organisert RAN, for å hente inn penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...