Gå til innhold

AMDs Centrino utfordrer – Turion


Anbefalte innlegg

Det naturlige å sammenlikne "en cherrypicked LV-Turion (25w)" mot er en LV P-M, og disse er ikke engang i samme liga (hva effekttap angår).

 

Turion tror jeg kan bli en farlig konkurrent på ytelse, den blir utvilsomt billigere men den kan ikke utfordre P-M på lavt strømforbruk. På samme måte som A64 kanskje er den mest balanserte arkitekturen til "desktop" i dag tror jeg P-M vil fortsette å være det mest balanserte for bærebar.

 

Sånn sett tror jeg i praksis AMD og Intel vil gå etter litt forskjellige kundegrupper. AMD Turion vil sikkert passe mange av "oss" - flest mulig 3dmarks for færrest mulig kroner ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det naturlige å sammenlikne "en cherrypicked LV-Turion (25w)" mot er en LV P-M, og disse er ikke engang i samme liga (hva effekttap angår).

 

Turion tror jeg kan bli en farlig konkurrent på ytelse, den blir utvilsomt billigere men den kan ikke utfordre P-M på lavt strømforbruk. På samme måte som A64 kanskje er den mest balanserte arkitekturen til "desktop" i dag tror jeg P-M vil fortsette å være det mest balanserte for bærebar.

 

Sånn sett tror jeg i praksis AMD og Intel vil gå etter litt forskjellige kundegrupper. AMD Turion vil sikkert passe mange av "oss" - flest mulig 3dmarks for færrest mulig kroner ;)

Forstod det lille som har kommet ut dithen at det er en helt ny CPU laget for bærbare jeg.

 

"AMD announced that it will soon begin selling a line of chips called Turion, which will be its first microprocessors to be designed from scratch for mobile computers. Up to now, AMD has adapted chips for desktop computers for the mobile market."

 

AMD har mye erfaring fra Alchemy-seriene for ekstemt lavt strømforbruk, men hvorden den nye serien blir vet jeg lite om.

 

 

I alle tilfeller blir det spennende å se hvordan den yter og hvor stort effekttapet er.

Lenke til kommentar
Det naturlige å sammenlikne "en cherrypicked LV-Turion (25w)" mot er en LV P-M, og disse er ikke engang i samme liga (hva effekttap angår).

 

Turion tror jeg kan bli en farlig konkurrent på ytelse, den blir utvilsomt billigere men den kan ikke utfordre P-M på lavt strømforbruk. På samme måte som A64 kanskje er den mest balanserte arkitekturen til "desktop" i dag tror jeg P-M vil fortsette å være det mest balanserte for bærebar.

 

Sånn sett tror jeg i praksis AMD og Intel vil gå etter litt forskjellige kundegrupper. AMD Turion vil sikkert passe mange av "oss" - flest mulig 3dmarks for færrest mulig kroner ;)

Forstod det lille som har kommet ut dithen at det er en helt ny CPU laget for bærbare jeg.

 

"AMD announced that it will soon begin selling a line of chips called Turion, which will be its first microprocessors to be designed from scratch for mobile computers. Up to now, AMD has adapted chips for desktop computers for the mobile market."

 

AMD har mye erfaring fra Alchemy-seriene for ekstemt lavt strømforbruk, men hvorden den nye serien blir vet jeg lite om.

 

 

I alle tilfeller blir det spennende å se hvordan den yter og hvor stort effekttapet er.

Jeg bare har ikke hørt om dette før (Turion) og den skal være på plass i løpet av et halvt år, noe som betyr at den mest sannsynlig går i trykken om ~3mnd, å holde en ny prosessortype hemmelig så lenge (eller å utvikle den så fort) skulle jeg tro var bortimot umulig. Ut fra det har jeg bare antatt at dette er en spinoff av A64.

 

Alchemy fikk AMD gjennom et oppkjøp, men dette er neppe grunnlaget her, siden disse prosessorene er svært mye svakere enn P-M ytelsemessig.

 

Men som du sier, det blir spennende å se. Med litt flaks tenner dette et lite bål under føttene på Centrino-gjengen ;)

Lenke til kommentar
noen som kan flekke opp W tallene til pentium m + pentium m low voltage?

Dothan 2.0GHz, typical power 21w, max power 28w (vistnok samme for 2.1GHz).

Dothan 1.4GHz LV, typical power 10w, max power 13.4w.

Dothan 1.1GHz ULV, typical power 5w, max power 6.6w.

 

Spesielt de sistnevnte er jo ganske gjerrige saker ;)

takk, det viser kanskje seg nok en gang at amd ikke kan konkurrere på strømsparingsfronten / bærbare markedet.

Hvor får du dette i fra?

 

Ta en Athlon 64 "Winchester" (90nm) og klokk den ned til 1,1Ghz.... Tror nok effektforbruket ligger på samme nivå som Penium M da... :roll:

 

Turion skal jo bassere seg på en ny kjærne...

 

Med hennsyn på brikkesett har jo AMD den fordelen at minne-kontrolleren er integrert i CPU, slik at brikkesettet ikke trenger å inneholde minne-kontroller. Samt at HyperTransport er en ganske enkel I/O teknikk...

 

Edit: 2Mb cache på Dorthan er blandt annet for å konpansere for en meget treg FBS (400Mhz), det er en av grunnene til at vi neppe ser så stor ytelsesforbedring av 533Mhz FSB på Dorthan.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Det høres jo bra ut, men problemet til AMD på det bærbare markedet har vel stort sett vært brikkesettene? Synes egentlig ikke at alderen på brikkesettet er relevant, bare det er ett bra brikkesett som er stabilt og funker. Sef utdateres det jo mht nyeste teknologier.

 

Mht Intel kommer de vel med en oppgradering(sonoma?) ganske snart og det er vel egentlig denne Turion må konkurrere mot.

Problemet til AMD på det bærbare markedet er først og fremst Intel sine markedsføringsfond som kan underby hvem som helst. Brikkesett spiller en forsvinnende liten rolle, og både NVIDIA, VIA og SiS har moderne brikkesett som er stabilt og funker fint til bærbare. Sonoma som slippes i disse dager er en etterlengtet oppgradering av brikkesettet for Centrino-pakken, men neppe noe å rope hurra for akkurat.

 

Hva som er best av å lansere en pakke av typen til Intel eller bare selve CPUen på markedet kan sikkert diskuteres opp og ned. Noen, blant andre jeg mener AMD har en tendens til å gjøre ett halvferdig arbeid, dvs lempe ganske mye over på andre. Intel på sin side ønsker kanskje litt vel mye kontroll, noe som kan virke fordyrende. Resultatet har(hvertfall i fortiden) vært at AMD systemer er vanskeligere å bygge stabile enn rene Intel systemer. Problemet kan sef ligge hos brikkesett produsenter(f.eks VIA), men det er vel strengt tatt AMDs ansvar at man kan bygge stabile systemer på egne CPUer? Situasjonen forbedret seg vel kraftig med nVidias inntog, men dette er uansett ett faremoment med å la andre gjøre jobben for seg.

Mens Intel har et noe anstrengt forhold til sine "partnere" som blir sett på som konkurrenter, så samarbeider AMD mer enn gjerne tett med de aller fleste for å lage så gode løsninger for sine prosessorer som mulig. Dette er ganske naturlig egentlig, siden AMD først og fremst er interessert i å lage prosessorer og ikke brikksett, grafikkbrikker, lydbrikker, osv. AMD kunne gjerne ha laget en referanseplattform for Turion slik de gjorde for Opteron for å sette en standard, noe de kanskje også kommer til å gjøre for alt jeg vet? Det blir spennende å høre flere detaljer når den offisielle lanseringen skjer på mandag (?).

 

Nå vet jeg ikke helt sikkert, men Intel hindrer vel ingen i å bruke P-M CPUene sine i systemer som ikke er centrino systemer? Har dog ikke hørt om alternative brikkesett til P-M, mulig at også Intel slipper til nVidia og ATI etterhvert.

Intel hindrer nok ikke noen å bruke Pentium M-prosessorene sine i andre systemer, men da får ikke disse leverandørene sugerør ned i Centrino-pengebingen til Intel. Disse markedsføringspengene er meget ettertraktet i industrien, såpass at jeg egentlig tviler på at alternative brikkesett er liv laga.

Lenke til kommentar
Jeg bare har ikke hørt om dette før (Turion) og den skal være på plass i løpet av et halvt år, noe som betyr at den mest sannsynlig går i trykken om ~3mnd, å holde en ny prosessortype hemmelig så lenge (eller å utvikle den så fort) skulle jeg tro var bortimot umulig. Ut fra det har jeg bare antatt at dette er en spinoff av A64.

Dette er neppe noen hemmelighet for i juni i fjor så opprettet AMD en forskningsavdeling i Japan spesielt rettet mot mobile prosessorer:

http://www.dvhardware.net/article2723.html

Underscoring its commitment to mobile computing customers, AMD announced today that it has opened an engineering laboratory housed in AMD Japan’s Tokyo headquarters. The AMD Japan Engineering Laboratory plans to hire 15 to 20 engineers over the next 12 to 18 months. The new lab is expected to contribute to AMD’s mobile processor platform design activities to achieve an expanded presence in thin and light notebook PCs, as well as consumer electronics and communication devices that require extremely low power.

 

“Japan is recognized worldwide as a leader driving the shift toward mobile computing,” said Dirk Meyer, executive vice president of AMD’s Computation Products Group. “We envision that x86 technology will continue to expand across mobile platforms, enriching the computing experience for users everywhere. AMD’s Japanese manufacturing partners are an integral part of our efforts to make this vision a reality.”

Og som det fremkommer klart fra disse artiklene fra november i fjor så har AMD faktisk 2 designgrupper som jobber med dette:

http://www.informationweek.serverpipeline.com/news/52601517

AMD executives, speaking at a briefing for financial analysts at the company's Sunnyvale, Calif., headquarters, said two design teams currently are working on reducing CPU power consumption, which in turn allows systems makers to develop smaller mobile devices with longer battery life.

 

"One of those [teams] will be focused on the 7-watt to 25-watt area," said Dirk Meyer, executive vide president of AMD's computational products group. "Another one will be focused on a power regime that is currently unoccupied by anybody and that is the less-than-5-watt space."

http://www.pcworld.com/news/article/0,aid,118713,00.asp

AMD executives acknowledged this gap in the company's product lineup at its recent analyst meeting. Two teams of AMD design engineers are currently working on mobile processors that will compete against the Pentium M, says Dirk Meyer, executive vice president of AMD's Computation Products Group. One team is developing an Athlon 64 processor that will consume a maximum of 25 watts of power, while another is focusing on an extremely low-power chip for ultraportable notebooks and fanless devices, he says.

Noe burde vel komme ut av dette arbeidet, hemmelig eller ikke? ;)

 

Alchemy fikk AMD gjennom et oppkjøp, men dette er neppe grunnlaget her, siden disse prosessorene er svært mye svakere enn P-M ytelsemessig.

Alchemy er heller ingen konkurrent til Pentium M, men til XScale/StrongARM o.l. Den eneste prosessor-serien til AMD som ligner på Pentium M etter min mening er Geode, som består av en resirkulert K7-kjerne trimmet spesielt for ekstremt lavt strømforbruk. Det eneste som mangler for at den skal kunne konkurrere ytelsesmessig med Pentium M er en raskere buss og høyere klokkefrekvens (les: lengre pipeline). Kanskje Turion er et resultat av noe lignende? :hmm:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Den offisielle annonseringen av Turion 64 har nå skjedd, her er pressemeldingen fra AMD:

http://www.amd.com/us-en/Corporate/Virtual...3~93322,00.html

AMD today announced that it will usher in a new era in mobile computing. AMD Turion™ 64 mobile technology was unveiled by six-time Tour de France winner Lance Armstrong at an AMD event at the International CES 2005 show in Las Vegas.

 

Based on award-winning AMD64 technology, AMD Turion 64 mobile technology is uniquely optimized to bring AMD64 performance to a new level of mobility. AMD tailored the upcoming processor family to suit highly mobile business professionals and consumers who demand reliable, high-performance notebook PCs with long battery life, outstanding wireless compatibility, rich graphics and enhanced security -- both today and tomorrow.

 

“AMD Turion 64 mobile technology represents freedom and mobile performance personified. We expect this new product family will set a precedent for mobile PCs in the same way that AMD Opteron™ did for servers,” said Marty Seyer, corporate vice president and general manager, Microprocessor Business Unit, Computation Products Group, AMD. “Again, AMD will be the first to market with leading technologies, bringing you a complete family of high-performance, 32-/64-bit processors made for mobility.”

 

“What's custom about today's PC technologies is not the technologies themselves, but how they are arranged to meet the needs of specific usage models,” said Shane Rau, senior analyst with IDC. “Technology brands, such as the new AMD Turion 64 brand for its mobile PC processors, reflect how PC technology providers are adapting standardized technologies, such as the x86 instruction set, to meet the needs of consumer and commercial mobile PC users.”

 

“In cycling, just like any other elite competition, there is a thin line between success and failure,” said Lance Armstrong, champion cyclist. “As our team’s technology partner, AMD helps us achieve uncompromising performance, extraordinary mobility and exceptional reliability.”

 

By working with best-in-class industry partners, AMD enables its customers to develop differentiated solutions based on open standards, to uniquely satisfy the variety of ways in which notebooks are used. More details about AMD Turion 64 mobile technology will be forthcoming when PC systems become available. Business professionals and consumers can expect to see notebook PCs based on AMD Turion 64 processors from leading OEMs worldwide in the first half of 2005.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Hvorfor må de ha så teite navn på CPUene sine. Sier ikke at Intel er noe bedre enn AMD, men Turion høres teit ut (ikke like teit som Sempron og Duron da).

 

Kodenavnene de går unner er som regel kule, Slegdehammer, Spitfire, men så finner de på noe så teit som Turion...

Tenk Centurion så høres det ikke så verst ut, og såvidt jeg vet kan man ikke registrere normale ord og uttrykk som varemerker. Derfor høres ofte kodenavnene bedre ut, siden disse ja bare er kodenavn og ikke noe mer :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...