Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

koble opp nettverk hjemme


Anbefalte innlegg

Har bestillt meg bærbar PC (Dell Inspiron 8600C)med innebygget trådløst nettverkskort (Dell Wireless 1450 Dual Band 802.11a/b/g 54Mbps Mini-PCI Trådløst LAN). Har også bestillt en D-Link DI-624+ 2.4GHz 802.11g WLAN router med 4-port Fast Ethernet Switch. :blush:

 

Har en stasjonær PC hjemme, som er koblet mot Internett via kabel fra UPC. Har derfor et kabelmodem levert av UPC.

 

Noen som kan fortelle meg hvordan jeg kan koble dette sammen, slik at jeg kan dele filer mellom PCene, dele printeren som er koblet til den stasjonære PCen, samt dele netttilgangen? :whistle:

 

UPC tillater bare en PC koblet til internett, men er det på noen måte mulig for meg å sette opp nettet hjemme slik at de to maskinene kan dele på tilgangen? :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du gjør er å sette opp D-Link routeren som din "ene PC". Det blir altså den som får IP-adressen fra UPC-routeren/modemet ditt. Etter at du har satt opp dette vil du kunne dele internett-tilgangen med så mange maskiner du vil.

 

Hvordan du setter opp D-Link'en skal være greit forklart i brukerveiledningen som følger med, hvis ikke så kan du jo alltids komme tilbake hit når du har fått den i hus. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har fått PCen i hus nå og har koblet opp nettet.

Fungert utmerket, kom rett ut på internett med begge maskinene. :thumbup:

 

Men så lurer jeg på noe annet. :hmm:

 

1. Kan jeg sette opp dette nettet slik at jeg har tilgang på filene på begge PCene?

2. Kan jeg få satt det opp slik at den bærbare kan skrive ut på printeren som er koblet til den stasjonære?

 

På forhånd takk for hjelp... :blush:

Lenke til kommentar
Har fått PCen i hus nå og har koblet opp nettet.

Fungert utmerket, kom rett ut på internett med begge maskinene. :thumbup:

 

Men så lurer jeg på noe annet. :hmm:

 

1. Kan jeg sette opp dette nettet slik at jeg har tilgang på filene på begge PCene?

2. Kan jeg få satt det opp slik at den bærbare kan skrive ut på printeren som er koblet til den stasjonære?

 

På forhånd takk for hjelp... :blush:

1. Jeg antar at du kjører Windows. Da kan du f.eks. sette opp alle PCene til å kjøre samme Workgroup. Det er bare et navn du spesifiserer. Deretter kan du "Share" kataloger. Det er bare å velge sharing fra menyen på katalogen og skru på det.

2. Printing skal gå like greit. Du bare spesifiserer at printeren skal deles også. Det er vel i menyen på printeren, husker jeg ikke helt feil. Da skal printeren bli tilgjengelig fra alle maskiner i samme Workgroup.

Lenke til kommentar
Har fått PCen i hus nå og har koblet opp nettet.

Fungert utmerket, kom rett ut på internett med begge maskinene. :thumbup:

 

Men så lurer jeg på noe annet. :hmm:

 

1. Kan jeg sette opp dette nettet slik at jeg har tilgang på filene på begge PCene?

2. Kan jeg få satt det opp slik at den bærbare kan skrive ut på printeren som er koblet til den stasjonære?

 

På forhånd takk for hjelp... :blush:

1. Jeg antar at du kjører Windows. Da kan du f.eks. sette opp alle PCene til å kjøre samme Workgroup. Det er bare et navn du spesifiserer. Deretter kan du "Share" kataloger. Det er bare å velge sharing fra menyen på katalogen og skru på det.

2. Printing skal gå like greit. Du bare spesifiserer at printeren skal deles også. Det er vel i menyen på printeren, husker jeg ikke helt feil. Da skal printeren bli tilgjengelig fra alle maskiner i samme Workgroup.

Får ikke dette til å fungere.

Har satt alle i samme Arbeidsgruppe, satt opp delte dokumenter, men får ikke kontakt mellom maskinene. Når jeg går inn i mine nettverksteder er det bare den maskinen jeg er på som viser.

 

Om jeg kobler meg til routeren med kabel fra den bærbare fungerer det fint.

Hva kan da problemet være?

Lenke til kommentar
Prøv å koble ut eventuelle software-brannmurer du har gående, Norton eller lignende.

 

mvh

IP

Har Trend Micro Internet Security, og den innebygde brannmuren i XP.

Om jeg skrur av brannmuren blir vel maskinen min helt åpen for virus og hackere da?

Lenke til kommentar

Ang brannmur, så kan du la Windows' brannmur stå på. Denne åpner for fildeling default, hvis jeg husker riktig. Slå av den andre brannmuren. Godt mulig at brannmuren ikke er problemet, men du kan i verste fall stryke brannmuren som årsak til problemene.

 

Nettverket ditt blir ikke åpent som ei låvedør av å slå av softwarebrannmurene. Du befinner deg bak en nat'ende ruter som i seg selv gir (litt) sikkerhet i forhold til innkommende trafikk, akseptabelt for en kort periode. Sjarmen med softwarebrannmurer er at de også kontrollerer trafikk ut fra PC'n.

 

mvh

IP

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...