Gå til innhold

Spørsmål om Sennheiser HD650


Anbefalte innlegg

Fikk min Sennheiser HD650 i dag og har koblet den til mitt Soundblaster 2 ZS lydkort. Hvor lang tid tar det å spille inn disse tror dere? Vil lydkvaliteten bli litt bedre etter hvert?

 

Spør forde jeg ikke er så veldig overbevist enda... Kan koble dem på stereo anlegget mitt, men kabelen blir i veien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal ta rundt 100 timer med normalt bruk. Vær klar over at Audigy 2 ikke klarer å drive HD650 til sitt fulle potensiale. HD650 har en motstand på 300 ohm, og bør ha en egen forsterker. Lydkvaliteten på mine HD580 økte betraktelig etter 100-120 timer med spilling, tror ikke HD650 er noe anderledes.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har HD650 jeg også. Har brukt de nå 2-3måneder rett fra lydkortet som er et Audigy2. Lyden er helt grei! Kjøpte nå en Rega Ear forsterker lyden ble betraktelig bedre. Men husk bruk for guds skyld mp3 med knallgod kvalitet, bruker du mp3 som er dårlig så plukker HD650 opp alle ulyder OSV. Den gjør sangen enda dårligere.

 

God kvalitet blir knallbra!

Dårlig kvalitet blir enda dårligere, hvis du skjønner hva jeg mener.

 

Lyden blir bedre og bedre hele tiden i starten....

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Slike klokker fortjener en forsterker ja.

 

Tre bra alternativer man kan få kjøpt i Norge:

 

1. Perreaux SXH2, pris: 5680,- (www.infinite-resolution.com/PerrSilhouette0068.htm)

 

2. X-Can 3, pris: 3490,- (www.audioart.no/tilbehoer.php)

 

3. Rega Ear, pris: 2000,- (www.mono.no/display.x?cid=108&sid=538&id=2239)

 

:)

Lenke til kommentar
Har en bra Rotel forsterker jeg ;)

Dette er ikke snakk om en Effektforsterker eller forforsterker. Mange Receivere og forforsterkere gir ute ganske lite effekt til hodetelefoner og lydkort på PC er ikke så kraftige de heller akkurat.

 

Hvis du mener hodetelefonforsterker så beklager jeg ,men når jeg hører Rotel tenker jeg først på effektforsterkere

 

Selv kjøper jeg alltid lettdreve saker som gjør at jeg slipper å kjøpe forsterker til flere tusenlappen ;)

Lenke til kommentar

Vanlige stereoforsterkere har ikke bra nok hodetelefonforsterker innebygget for å få utnyttet en bra hodetelefon.

 

Er ikke så audiofil av meg, men den Rotel'n driver stereoanlegget mitt. Jeg har koblet mine Sennheiser bare til Audigy2 ZS lydkortet mitt, og lyden i spill blir god nok for meg. Til musikk bruker jeg jo stereoanlegget.

 

Har du kjøpt Sennheiser HD650 kun til spilling drevet av lydkort?? For å få utnyttet potensialet i HD650 trenger du en bra signalkilde og dedikert forsterker. Til det bruket du beskriver hadde du fått like bra resultat med en hodetelefon til 1/3 av prisen.

 

HD650 med egnet forsterker vil gi lydkvalitet på høyde med MYE dyrere hifi-anlegg!

 

Knut

Lenke til kommentar

kanksje litt off topic men: jeg har sennheiser hd 580.denne bruker jeg på mp3 spilleren min (benq) og på pc'n. jeg pleier å plugge dem inn via en skikkelig gamml og sugen mini-subwoofer. jeg merker at når jeg f.eks kobler den rett til hovedkortet (integrert lyd),så blir volumet mye høyere ved et lavt nivå (på volumkontrollen,om dere skjønner). hvorfor er det en sånn stor "volum-forskjell"? og, får jeg utnyttet hodetelefonene mine bra? jeg har jo et anlegg,vil det hjelpe å koble hodetelefonene inn der via forsterkeren (gale a500)?

Lenke til kommentar

Grunnen til at du spiller "høyere på lavere volum" fra en kilde sammenlignet med en annen er forskjell i spenningen i signalet til lydkilden. En mp3spiller vil typisk ha lavere spenning på signalet den sender ut av hodetelefonutgangen enn en lydkilde som drives fra stikkontakt.

 

Derfor er en liten bærbar forsterker sammen med en mp3spiller ofte en meget god løsning!

 

Edit: HD580 er ganske lik HD650 med hensyn til effektivitet og impedans, HD580 vil altså også spille mye bedre med en egnet forsterker.

 

K

Endret av enemigo
Lenke til kommentar

Ikke noe å beklage! Jeg ble ikke fornærma, skjønte bare ikke helt hva som var gøy... :)

 

Bruker du kun hodetelefonene hjemme? Eller hender det at du drar dem med deg på tog/buss osv? Jeg bygger mine egne forsterkere både bærbare og stasjonære, jeg kan ikke gå noe sted uten mp3spilleren, en brukbar hodetelefon og en eller annen forsterker :)

 

Hvis du har lyst å prøve å lage noe selv bør du sjekke ut "DIY hodetelefonforsterker" tråden på hifisentralen.no, den ligger i DIY forumet.

 

hpx.no er en av de få nettbutikkene som selger slikt. Flere som har valgt Rega Ear til stasjonær bruk. Hpx har en portabel forsterker inne også, men den er noe dyr i forhold til konstruksjonen.

 

Edit: En hodetelefonforsterker kobles mellom signalkilden og hodetelefonen. Hodetelefonkabel går altså i forsterkeren, også går det en signalkabel fra forsterker og inn i signalkilde (mp3spiller, cdspiller, lydkort, osv)

 

Knut

Endret av enemigo
Lenke til kommentar

Kikka på den Rega Ear som koster 2000 kr hos hpx.no. Jeg tar meg råd til å kjøpe den hvis jeg merker forskjell i lyden på mine HD650! Som sagt så bruker jeg hodetelefonene bare når jeg spiller (der jeg bor nå, senere kanskje til musikk også). Bruker dem bare hjemme ja, så er ganske stasjonært :)

 

Men er Rega Ear verdt 2000 kroner? Blir lyden så mye bedre?

 

Takk igjen!

Lenke til kommentar

Jeg mener det er verdt å kjøpe forsterker til de fleste hodetelefoner over 1.000kr. Men det er ikke sikkert forskjellen blir så stor som du sikkert håper fra et lydkort ettersom lydkvaliteten på signalet kan være ganske dårlig. Men fra en cdspiller el. vil forsterkeren komme til sin rett. Du har jo returrett fra nettbutikker, så det er bare å prøve...

 

Knut

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...