Gå til innhold

Intel ICH5 Raid 1 recovery guide


Anbefalte innlegg

Etter mine frustratsjoner den siste uken tenke jeg å dele mine erfaringer her på forum.hardware.no. Denne miniguiden gjelder recovery av RAID1-sett på RAID kontrolleren i Intels ICH5-chipset.

 

Denne posten er ikke en guide eller noe spørsmål men mer et supplement til SATA-posten over og RAID-Guiden.

 

Først mitt oppsett:

Jeg har et ABIT IC7 Max3 kort med to Seagate Barracuda disker (120GB) i RAID1 på ICH5 (Southbridge) kontrolleren. Resten av systemet er relativt strandard og ikke så interessant i denne sammenheng. Jeg kjører WinXP. Presiserer at alt dette gjelder RAID1 på Intel ICH5 (Muligens også senere chipset med samme eller tilsvarende RAID-SATA kontroller.) Vet ikke om det vil fungere på samme måte om en bruker Silicon Image kontrolleren på hovedkortet.

 

Dele hele begynte i forrige uke med at maskinen postet/bootet tregt. Hørte også noen mjauelyder fra tid til annen. Etter noen dager dukket den ene disken i mitt RAID1-sett opp med 'Error ocurred'. Dessuten stod radisettet som 'Degraded'. So fra so good, alt fungerte fortsatt, slik jeg forventet med RAID1. Den ødelagte disken ble demontert, returnert og ny disk mottat. Takk til MPX for rask og fin håndtering av dette. Så begynner morroa. Jeg skal ha den nye disken inn i raidsettet uten å miste data. Dette viser seg ikke så lett og det er ytterst lite info om dette på nettet (les: Google :)).

 

- Når den nye disken kobles til, klarer ikke RAID kontrolleren å håndtere den av seg selv. Den kommer opp som en frittstående disk, og maskinen velger den fremfor det 'degraderte' raidsettet å boote fra. Det funker selvfølgelig ikke.

 

- RAID Bios'en har ingen recovery funksjon, kun create og delete raidsett. Jeg turte ikke slette noe da systemet påstod at jeg da ville miste alle RAID-data. Når jeg valgte Create, fikk jeg bare beskjed om at det ikke var nok ledige disker til det.

 

- Når jeg koblet den nye disken fra igjen fungerte alt som det skulle, men RAID-settet var fortsatt 'Degraded' og jeg var like langt.

 

Det løste deg omsider da jeg fant noen tips på dette etter mye søking, leting, prøving og feiling: RAID Tips (Dersom linken ikke virker er fila også vedlagt.)

 

Ironisk nok måtte faktisk hele RAID-settet slettes i BIOS, til tross for alle advarsler om dette. Da bootet maskinen fint fra den gamle disken og den nye dukket opp i Windows. Deretter brukte jeg Intel's RAID management software til å lage et nytt raidsett fra en eksisterende disk. Her er det utrolig viktig å vite hvilken disk som er ny, så ikke du speiler blanke data over de du vil ta vare på! Det dro i gang med migration, og etter ca tre kvarter var jeg i mål. Endelig.

 

Håper dette kan være til hjelp for andre i samme, nervepirrende situasjon som meg.

 

Wish

RAID.txt

Endret av WishYou
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...