Gå til innhold

hvordan installerer jeg dette fleroperativsystem

Anbefalte innlegg

Skrevet

For det første må jeg si at jeg har lite peiling, men jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg med følgende problem.

Har et ønske om å installere flere operativsystemer på min pc. Tanken er som følger, ønsker å ha windows xp på hoveddisken i maskinen. Men Tenkte å installere flere operativsystemer på forskjelige disker som skal settes inn med harddiskskuff (bytte på hva som skal være inne i skuffen). Er dette mulig og hvordan gjør jeg det.

Sagt enkelt jeg vil ha XP på maskinen men når jeg putter inn hardisk-skuffen ( med f.eks en disk med windovs 98) så skal den overstyre den disken som ligger på maskinen.

Alle tips og triks mottas med takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du en eller flere harddisker? hvis du bare har en må du partisjonere denne, hvis du skal bruke både windows 98 og xp, må du installer windows 98 først på den ene partisjonen, for så legge inn windows xp.

Når man har 2 eller flere os på pcen, kommer det i oppstarten hvilket du vil velge å bruke for hver gang du starter opp ( slik har jeg det, vet ikke om det går ann å fikse det slik at det starter automatisk opp med det ene først, og hvis du skulle trenge det andre en skjelden gang så går du ut og starter opp det andre? ble du klok av denne? ikke jeg :razz: ) anyway... gi litt mere info om hva du har av hardware og hva du skal gjøre, så kan jeg kanskje hjelpe mere.

mvh kristian

Skrevet

Jeg har 2k & 98 på hver sin HDD (master og sec. master på IDE1).

Går inn i BIOS og disabler master (2k) når 98 skal opp. Du kan jo gjøre det samme?

Dette med multibooting (flere OS på samme maskin) er en liten nøtt. For å benytte oppstartsvalg ("vil du starte 98 eller 2k?") må jeg først installere 98, så 2k for å slippe masse pes. Litt trist når da 98 går ad undas. Så jeg bruker BIOS jeg. Funker fett! =)

Skrevet

Quote:

Den 2002-06-10 01:05, yummy skrev:

Jeg har 2k & 98 på hver sin HDD (master og sec. master på IDE1).

Går inn i BIOS og disabler master (2k) når 98 skal opp. Du kan jo gjøre det samme?

Den ideen var faktisk ikke dum. En ekstra bonus ved å separere os'ene såpass som du har gjort, er at virus eller andre styggedommer i ett av os'ene vanskelig vil kunne infisere det andre fordi disken er totalt disablet.

Ulempen er at ikke alle hovedkort/bios'er har denne muligheten.

Quote:

Dette med multibooting (flere OS på samme maskin) er en liten nøtt. For å benytte oppstartsvalg ("vil du starte 98 eller 2k?") må jeg først installere 98, så 2k for å slippe masse pes. Litt trist når da 98 går ad undas. Så jeg bruker BIOS jeg. Funker fett! =)

Disse problemene burde jo aldri oppstått. Det er direkte tragisk av Microsoft at de ikke har lagt inn en skikkelig bootloader i Win9x.

Men det fins en mulighet for de som ønsker å trikse og mikse litt, og ha mange forskjellige windows-versjoner inne samtidig. XOSL er en veldig avansert bootloader hvor du enkelt kan legge inn entries for Win98, Win2000, Linux osv, og for hver av dem kan du legge inn at den automatisk skal sette boot-partisjonen som aktiv. I tillegg har den en funksjon som heter 'partition hiding', dvs. at du kan skjule partisjoner som du ikke ønsker at et bestemt OS skal ha tilgang til. Disse vil selvsagt bli unhidet igjen når du booter et annet OS senere. Les mer på http://www.xosl.org

En ekstra bonus er at Ranish Partition Manager er innebygd i XOSL, slik at du kjøre partisjonsprogrammet uten å gå inn i noe OS eller bruke bootdisk. Trykk ctrl+P i XOSL for å starte Ranish.

Skrevet

Takker for hjelpen så langt, men dere ba om en avklaring av hva jeg hadde tenkt.

1. skal ha 1 hardisk inne i maskinen. Denne skal ha xp på seg og skal starte hvis ikke

2. jeg setter inn min hardisk nr2 med win 98 i min harddiskramme da vil jeg at maskinen skal starte fra den.

Altså jeg har 2 harddisker men skal for det meste bruke den som er inne i maskinen. Men noen ganger skal jeg bruke min disk nummer 2 og vil at den skal overkjøre den første harddisken

[ Denne Melding var redigert av: tek73 på 2002-06-10 01:41 ]

Skrevet

Siden disk 2 er avtagbar ville kanskej den enkleste løsningen være å stille inn setup'en slik at den først skal boote den avtagbare, deretter den faste disken. Når da den avtagbare disken med Win98 ikke er i, vil bios'en ikke finne den og derfor boote den andre med Win2000. Hvis disken er satt inn vil den boote Win98. Enklere kan det vel ikke bli :smile:

Gjest mafister
Skrevet

Heisann...

Det du kan gjøre er:

1. Sett harddisken din med xp(nr.1) på slave.

2. Sett harddisk nr.2(skuff disken) som Master og på samme ide kontroller(samme kabelen) som disk nr.1.

3. I Bios'en på pc'en søker du opp diskene. Save disk nr.1 (slave), og sett master på auto.

Det som skjer da er at hvis det ikke finnes noe disk i Harddisk skuffen(Disk nr.2) booter den opp i xp(disk nr.1). Og motsatt hvis det er en i Harddisk skuffen. Den auto detecter også disken i harddisk skuffen så da står du fritt til å sjonglere så mye du vil med den.

Mvh

[ Denne Melding var redigert av: lorderror på 2002-06-10 02:03 ]

Skrevet

Takker alle skribenter for den hjelp dere har ytt meg. Generelt er det imponerende å se at dere alltid bistår slike noviser som meg selv.

Skrevet

hmm.. tenker litt høyt her bare..

Ikke gruseknus meg om jeg er helt på jordet her

hva om du:

-installerer winxp og win98 på de diskene slik som du vil ha det.

-i boot.ini lager du en "if" setning som sier noe som at if win98 = disabled then boot winxp..

Nå er jeg usikker på om det er mulig å skrive slike logiske setninger i .ini filer, og om dette vil funke i praksis.. Men dette er jo mulig i .bat filer så hvorfor ikke? er det noen her som vet noe om dette?

Selve if-setningen behøver jo ikke være spesielt avansert..det er jo egentlig ganske basic stuff..

Skrevet

Quote:

Den 2002-06-10 04:54, aurstad skrev:

Nå er jeg usikker på om det er mulig å skrive slike logiske setninger i .ini filer, og om dette vil funke i praksis.. Men dette er jo mulig i .bat filer så hvorfor ikke? er det noen her som vet noe om dette?

Tviler sterkt på at det går å legge inn if-setninger i en ini-fil. Bat-filer kjøres gjennom kommando-tolkeren (command.com), og kan derfor inneholde ms-dos batch kommandoer som if, call, echo, goto osv. Ini-filer har ingenting med kommandotolkeren å gjøre, og leses inn direkte av det aktuelle programmet.

Skrevet

Det aller enkleste er slik så jeg har gjort det.

Ingen fast HD i maskinen.

Har flere skuffer og har lagt inn lagt inn forskjellige operativsystemer på hver av dem.

Hver gang jeg setter inn en ny skuff starter maskinen opp med et nytt system. Ingen ting må gjøres i bios. Har satt opp automatisk disk deteksjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...