Gå til innhold

Bærbar på fly


Anbefalte innlegg

Jeg skal snart reise til Australia for å studere, og har kjøpt meg en Netshop 1557GLS som jeg skal ha med meg ned. Jeg skal ta med meg pc'en i håndbagasjen, og lurer på om de ulike scannerene på flyplassene kan skade pc'en min?

 

I tillegg lurer jeg på om det er noen som vet hvordan det er med lading av pc'er på flyplasser og i flyene. Trenger en noe spesielt for å kunne gjøre dette? Skal fly med Singapore Airline fra London-Singapore-Melbourne. Noen som har flydd med Singapore Airline før? Har de trådløst nettverk i flyene?

 

Takker for alle svar!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan garantere deg at laptopen ikke tar skade av diverse scannere på flyplassen. Flyr ofte og har sendt laptopen min gjennom slike scannere flere titalls ganger.

 

Har enda ikke opplevd et fly med trådløst nett, men er blitt vanlig på diverse flyplasser. Jeg pleier å lade på flyplassen får jeg flyr. 4 timers batteritid holder på de fleste turene. :thumbup:

Lenke til kommentar

Min Dell har vært gjennom scannere i Bergen, Molde, Oslo, Stavanger, Billund, København, London, Frankfurt, Cape Town og East London uten problemer, så det skal du ikke bekymre deg for.

 

Når det gjelder lading i flyet, ser det ut for at det er mulig med dertil egnet adapter på "First Class" og "Raffles Class" (hva nå det er...). (Hentet herfra)

På flyplasser kan du nok finne en kontakt du kan låne. Bare husk riktig "overgang" :).

 

Finner dog ikke noe om trådløst nettverk, men det kan jo være. SAS er jo i gang med å installere på de flyene som flyr til USA.

Lenke til kommentar

Jeg har reist med bærbare PC'er i 14 år nå, og aldri hatt problemer i scannerne. Det er røntgenstråler, og de er ikke skadelige for hardware. Tidligere var de plaget av en viss magnetisme, og kunne skade disketter, men det tror jeg ikke er noe problem lenger. (Jeg tror det var rullebåndene som var problemet, ikke selve scanneren, men det vet jeg ikke sikkert.)

 

Merk at i enkelte land krever de at man tar PC'en ut av bagen og plasserer den for seg selv på båndet, så det er lurt å pakke den slik at den er lett å få ut.

 

Når det gjelder lading på flyplassen: Hvis du har adgang til en lounge, for eksempel hvis du reiser business class, så er det ikke no problem. Hvis ikke må du bare vandre litt rundt til du finner en kontakt og slå deg ned der. Det er det gjerne i flyplass-kafeene eller lignende. Mange flyplasser har også internett-kafeer idag, da kan du få sjekket epost også mens du lader. Noen har også trådløse nett du kan aktivere med kredittkort.

 

Det er mange år siden jeg reiste med Singapore Air. Da hadde de strømuttak på business class. Det ser ikke ut som de har det på turistklasse:

Our inseat power supply system also allows you to stay connected to your favourite software, games and music in your laptop for the whole flight. SIA offers In-seat Power Supply Systems in First Class and Raffles Class seats on all MEGATOP 747s and selected JUBILEE 777s. Inseat power supply system is also availabe on Raffles Class and Executive Economy seats on all A340-500s.

Trådløse nett på flyene tror jeg ikke er kommet ennå på noen flyselskap, men de jobber med saken, har jeg forstått. Se denne artikkelen.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Min Dell har vært gjennom scannere i Bergen, Molde, Oslo, Stavanger, Billund, København, London, Frankfurt, Cape Town og East London uten problemer, så det skal du ikke bekymre deg for.

 

Når det gjelder lading i flyet, ser det ut for at det er mulig med dertil egnet adapter på "First Class" og "Raffles Class" (hva nå det er...). (Hentet herfra)

På flyplasser kan du nok finne en kontakt du kan låne. Bare husk riktig "overgang" :).

 

Finner dog ikke noe om trådløst nettverk, men det kan jo være. SAS er jo i gang med å installere på de flyene som flyr til USA.

Raffles Class err Singapore Air sitt navn på business class. Jeg overdriver ikke hvis jeg sier at det sikkert matcher første klasse på for eksempel SAS. Ikke at jeg har reist på første klasse noen gang, men jeg har fløyet Raffles til Australia to ganger, og det var en en sann nytelse som langt overgikk andre business class jeg har reist med. (Så langt som en 20 timers flytur kan kalles "nytelse".)

 

Du har rett, SAS har allerede prøveflygninger med trådløst bredbånd: Link. Jeg visste ikke at de var kommet så langt. I mars skal de ha det på alle interkontinentale flygninger, står det.

 

De sier de er først i verden med dette, så da har nok ikke Singapor Air det ennå...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Du betaler garantert en klekkelig sum for å benytte deg av det trådløse nettverket, dersom det finnes selvfølgelig.

Prisen for å benytte seg av tjenesten blir USD 29.95 for hele flytiden. Det blir også mulig å logge seg på for kortere tid:

- 0-3 timer : USD 7.95 for de første 30 minuttene pluss USD 0.25 for hvert påfølgende minutt

- For 3 timer eller mer: USD 9.95 for de første 30 minuttene pluss USD 0.25 for hvert påfølgende minutt

 

ca 200 kroner for å være på nett en hel intercontinental flytur syns jeg ikke er så dyrt.

Lenke til kommentar

Hehe :D , er det bare meg her som blir litt nervøs av tanken på 2.4GHhz WLAN-signaler sprettende rundt på et fly fullt av elektroniske instrumenter? Vet at det sikkert ikke påvirker hverandre, men får allikevel en liten what-if chill nedover ryggen..

 

(PS: kanskje viktig å tilføye at jeg har flyskrekk :) )

 

Karmacom

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar
Hehe :D , er det bare meg her som blir litt nervøs av tanken på 2.4GHhz WLAN-signaler sprettende rundt på et fly fullt av elektroniske instrumenter? Vet at det sikkert ikke påvirker hverandre, men får allikevel en liten what-if chill nedover ryggen..

Hehe.. denne passet bare så veldig godt i denne tråden.. ;)

 

What-If?

Lenke til kommentar
Hehe :D , er det bare meg her som blir litt nervøs av tanken på 2.4GHhz WLAN-signaler sprettende rundt på et fly fullt av elektroniske instrumenter? Vet at det sikkert ikke påvirker hverandre, men får allikevel en liten what-if chill nedover ryggen..

Hehe.. denne passet bare så veldig godt i denne tråden.. ;)

 

What-If?

hehe :!: :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...