Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Folkens, vi har et problem!

 

Jeg har snakket med lotteritilsynet, og vi ligger farlig an til å drive lotteri uten tillatelse.

 

Krav for at noe skal være et lotteri jamfør lov av 24. Februar 1995 nr 11 (Lov om lotterier m.v.):

Quote:


"Lotteri: virksomhet der deltakerne mot innskudd kan erverve gevinst som følge av trekning, gjetting eller annen fremgangsmåte som helt eller delvis gir et tilfeldig utfall."


 

Spørsmålet nå er hva vi skal gjøre. Vi må ta vekk en av følgende kriterier:

 

[*] Deltagere gir oss penger (innskudd) - det går jo naturligvis ikke. Blir ikke mye hardware da. :smile:

[*] Objektet som "loddes ut" gis ikke bort - da er det ingen gevinst. Objektet kan selges til høystbydende for eksempel.

[*] Vilkårlig trekning - alternativt kan vi gi bort kortet til den som har gitt mest.

 

Det siste punktet er svært vanskelig å gjøre noe med. Det er jo tilfeldig hvem som får objektet dersom ingen vet hvor mye penger som hver bidragsyter har gitt til en hver tid. Og ikke kan vi fortelle det heller, for vi vet ikke slikt sånn over natta. Det ville også bli en svær jobb å holde rede på det.

 

Så hva skal vi gjøre med dette? Vi kan ikke samle inn penger, gjøre noe moro og så trekke en vilkårlig person som får kortet. Da driver vi lotteri, og det har vi ikke tillatelse til. Ikke kan vi få det heller, for vi er en komersiell institusjon. Vi driver ikke med humanitært eller samfunnsnyttig formål for øyet. Samfunnsnyttig - ja, det kan diskuteres. Men jeg har ingen tro på at vi vil bli vurdert slik.

På toppen av det hele koster det ca. 1300,- å få tillatelse, så det er uaktuelt.

 

Det er altså opp til dere som deltar. Hva skal vi gjøre med dette? Vi vil IKKE drive ulovlig, men samtidig vil vi svært gjerne få tak i stilig hardware som dere og vi kan ha det moro med.

 

Loddet er kastet, stafettpinnen er deres. Hjelp oss til å fortsette med denne løsningen, for den er til deres beste! :smile:

 

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm...dat var f** meg typisk. :sad:

Quote:


yummy skrev (2002-10-23 13:49):

På toppen av det hele koster det ca. 1300,- å få tillatelse, så det er uaktuelt.


Vel...det er vel bare å droppe å kjøpe hardware en gang og bruke pengene dere har fått til innsamling til den avgiften. ElleR? Jeg er i allefall villig til å gi mine 50kr til den avgiften.

Lenke til kommentar

Er gledelig med å betaler for å dekke en slik avgift. så sant det er slik at man betaler avgift om man får tillatelse da.. kjipt å betale for å søke :wink:

 

Men jo.. vi driver da humanitært og samfunnsnyttig.. IALLEFALL samfunnsnyttig..

 

har da nok folk til å skrive underskifter som sier at vi ... mmmm. jeg skrev vi.... jeg føler meg vist som en del av et felleskap.. jaja . =) ..... hvor var jeg.. jo... sier at vi er samfunnsnyttige....

 

burde jo klare det..

ellers er jo den som betaler mest genialt da.. så kan hver enkelt bestemme hvor mye den tør å betale.. så er det like spennende å se hvem som betalte mest.. dere kan jo bare sjekke dette når det har kommet inn nok penger til produktet dere skal ha..

Lenke til kommentar

Om det virkelig sitter en gjeng med tullebukker som har interesse av å ødelegge dette her, så er det jo ikke rart at det blir uvenner rundt om. Alle som er med på dette her vet og viste hvordan det fungerer. Og det er jo ikke lotteri. Det er jo ett spleiselag ?

Og produktet tilfaller jo oss som spleisere, siden det er snakk om ett produkt er det jo naturlig at det er bare en som får produktet, men det er jo helt naturlig ?

 

I USA er det en herre som har fått nok av slike paragraf ryttere: "the sniper"

kommer sikkert en i norway snart også om ting ikke blir bedre.

Lenke til kommentar

Jeg kan heller ikke se at dette kan kalles lotteri. Dette er helt klart et spleiselag. Ingen tjener penger på dette, og det er heller ikke meningen.

 

Et større antall mennesker spleiser på et produkt, en eller annen modd'er produktet, skriver ett innlegg, og deretter gir produktet tilbake til spleiselaget. Spleiselaget kan dermed fordele produktet. Siden det er ett produkt, kan selvfølgelig bare en person få.

Lenke til kommentar

Quote:


Krav for at noe skal være et lotteri jamfør lov av 24. Februar 1995 nr 11 (Lov om lotterier m.v.):


"Lotteri: virksomhet der deltakerne mot innskudd kan erverve gevinst som følge av trekning, gjetting eller annen fremgangsmåte som helt eller delvis gir et tilfeldig utfall."


 

Så vidt jeg viste så var avgiftspliktig lotteri det overstående og i tillegg at 'den som lodder ut gevinsten tjener på dette'. Dere tjener følgelig ikke på det. Vi gir dere ansvar for å forvalte en viss del av våre penger og bruke dem til noe. Deretter vil en av bidragsgiverne får det dere har brukt pengene på.

Lenke til kommentar

Er egentlig ikke overrasket i det hele tatt. Jeg mener, ikke vondt ment til våre "kjære" politikere og paragrafryttere, men jeg mener, huff, blir så forbanna. De følger heller lover og regler enn noe vi alle er født med. SUNN FORNUFT OG FOLKEVETT. Dette burde aldri ha viket for byråkratiet. Man må søke for alt, byråkratiet SLUKER penger og da trenger vi flere avgifter for å betale det byråkratiet, mer mer mer. ARGH. men nå var ikke dette politikk, det grunner nned i en avgift på 1300kr for at dere skal få drive lotteri. Så hva skal man gjøre med det. Jeg tror jeg har en sponsor villig til å betale. Må sjekke det. Ordner seg. Forøvrig takk for en glimmrande websie guttar, dere gjær et duglegt arbete. Hehe

 

Mvh

Melbamix

Lenke til kommentar

Quote:


havegg skrev (2002-10-25 12:48):

Kan dere ikke bare "velge" en person.. og så kjøper han/hun det ødelagte ATI Radeon kortet til den nette sum av 1 kr?


 

Dette er jo fullt lovlig! Dere på ok.no trekker en tilfeldig person som er så heldig å få kjøpe kortet deres. Ikke det at jeg tror det er ulovlig å gi bort kortet slik det var ment fra begynnelsen. Er det noen på ok.no som har forelska seg i kortet, og nekter å gi det bort?

Lenke til kommentar

Hva med å la de som har sponsa med penger delta i en liten konkuranse hvor de som svarer riktig er med på trekningen av kortet. Man kan jo da gjøre spørsmålet så enkelt at alle svarer riktig og er med på trekningen. Dermed har man (nesten) skilt pengesponsingen fra trekningen. Det ville jo vært nesten det samme som hvis dere hadde kjøpt kortet for andre sponsorpenger og så satt det som premie i en spørrekonkuranse. Eneste som kan tolkes til å være litt på kanten er at man begrenser hvem som får lov til å være med.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...