Gå til innhold

...da har jeg bestilt min første mac!


Anbefalte innlegg

Det er en gledens dag for nå har jeg nettopp bestilt en PowerBook G4 15'2" Superdrive maskin! På fredag var jeg innom Apple store på Vika og falt pladask for denne maskinen så, da var det rett hjem for å konfigurere en PowerBook hos apple.no (utrolig deilig at de har studentrabatt, les og lær Dell!).

 

Jeg er selvfølgelig full av spørsmål etter å har brukt windows i over 10 år, men heldigvis svarte de i butikken (er alle mac-folk like hyggelige?) på de fleste av dem. Men jeg har fremdeles et par spm ang. hardware (og litt software) som jeg ønsker svar på!

 

1. Valgte et Radeon 9700 med 128Mb istedenfor standardkonfigurasjonen med 64Mb - vil jeg merke forskjell?

2. Hvilke spill er det mulig å kjøre på maskinen (spec)? Fungerer det på samme måte som PC'er med f.eks X-Mb RAM som "minstekrav" for et spill?

3. Er en ivrig bruker av HOSTS filen i Windows - finnes det en slik fil i Mac OS X? (Vet at os'et er basert på UNIX, så det burde finnes...?)

4. Fungerer hardware-drivere det på samme måte som Windows? At en bør oppdatere de *relativt* ofte for å få bedre ytelse?

5. Får også Microsoft Office 2004 tilsendt snart, jeg regner med at denne støtter Exchange servere?

6. Finnes det VPN-løsninger for Mac? Vi bruker Nortel VPN via jobben - kan jeg bruke en "generisk" VPN klient (såfremt den er konfigurert riktig)?

 

På forhånd takk! Dere kan egentlig forvente flere poster av meg her :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Det skulle jeg tro

2. Sims 2 er vel grensa for type spill som kan kjøres. Du kjøpte med en 512mb, slik at du kan putte i en ekstra 512mb minnemodul senere?

3. Hvilken funksjon har HOSTS-fila?

4. Grafikkdrivere og alt systemrelatert kommer i de automatiske oppdateringene til Mac osx, det eneste du må bekymre deg om er printer/scanner-driverene og annet for tredjepartsprodukter.

5. På en måte.

6. Ja

 

Ville ha ventet med å bestille etter Macworld San Fransisco som er om ca 2 uker.

Lenke til kommentar

HOSTS filen er en tekstfil på maskinen din der du kan sette opp server-navn per IP. Om du ser på eksempelet lenger ned har jeg knyttet navnet "localhost", "min_maskin" og "testserver" mot ip-adressen 192.168.0.1, dette er veldig praktisk når du f.eks bruker SSH mot en server eller om du bare skal teste en webside du har lagd (uten domene).

192.168.0.1        localhost        min_maskin        testserver

 

Hvorfor bør jeg vente til Macworld om ca. 2 uker? Jeg regner vel med at de ikke kommer med nye produkter med én gang vel? Jeg trenger denne laptopen relativt raskt så kan vel egentlig ikke vente mer enn én mnd. Har dessuten lest litt her og der om at man ikke tror at det kommer nye versjoner av PowerBook'en, kan man være sikker på dette?

 

Takk for hjelpen :)

 

 

Edit: http://www.netneurotic.de/mac/configuring3.html#hosts

Lenke til kommentar

...og her kommer det en liten oppdatering på min bestilling:

 

Ble i går medlem av ADC (Apple Developer Connection) og idag ble medlemskapet mitt godkjent. Jeg ringte derfor Apple (måtte de få Nobels Kundeservicepris) i dag og bad om en liten oppgradering av maskinen som allerede var i bestilling. Til slutt endte jeg opp med å velge 512Mb RAM på én slot, SuperDrive samt en raskere harddisk (80Gb @ 5400RPM). I tillegg til dette slang jeg på en iPod photo 40Gb, alt i alt kom dette på et par hundre kroner billigere enn den PowerBooken jeg først bestilte gjennom Apple Store (Education). Du kan mao si jeg fikk en iPod photo :)

 

Så nå må jeg vente i ca. to uker til herlighetene kommer - og jeg gleder meg som en liten unge! Vurderer nesten å starte en liten blogg "jeg svitsjet etter 10 år bloggen" :p

Lenke til kommentar
2. Hvilke spill er det mulig å kjøre på maskinen (spec)? Fungerer det på samme måte som PC'er med f.eks X-Mb RAM som "minstekrav" for et spill?

 

5. Får også Microsoft Office 2004 tilsendt snart, jeg regner med at denne støtter Exchange servere?

2. Du kjøper ikke en Mac for å spille "heftige" spill. Tenker du på ting som Doom3/HL2/FarCry/whatever, så er du i alle fall på feil planet. x86-CPU er tingen da, eventuelt konsoll.

 

5. Mener å huske at Entourage (i MS Office-pakken) gjør det.

 

Håper uansett du blir fornøyd med ditt kjøp. :)

Lenke til kommentar

En liiiiten oppdatering til:

 

Ringte igjen i dag siden Apple satte ned prisene sine i går og fikk en hyggelig beskjed om at bestillingen min ville bli billigere så da klinte jeg like så godt til og oppgraderte (igjen) men denne gangen til en 17" PowerBook (Radeon 9700 m/128MB og 80GB @ 5400RPM) i tillegg til en iPod photo 40Gb.

 

Office line Apple Center pris: 34.106,-

Apple Store (no) pris: 33.005,-

Min ADC pris: 24.000,-

 

Jeg elsker Apple...

Lenke til kommentar

17" PowerBook G4 er nok ganske kul å ha, kjenner ei dame som har en slik, men det er verdt å huske på at den er ganske så voksen til å være bærbar...! 15" er nok den beste størrelsen om den skal fraktes rundt en del.

 

Har selv en fin 12" iBook G4 :), veldig portabel, og tåler en støyt. En bedre skjerm (dårlig til spes. widescreen-DVD pga. svart-nivået) er vel det eneste jeg savner, bortsett fra muligheten til å brenne DVD da og lydinngang...:( Eksterne DVD-brennere fungerer ikke med iDVD nå heller, gjør de vel?

 

Vedr. din entusiasme for Apples kundeservice: Godt at du har positive erfaringer, men å gi dem en pris?!? Den var sannelig god! :D Kundeservice er kjent for å være Apples akilleshæl — her er det rom for forbedringer... Får håpe de forbedrer seg nå som så mange har anskaffet seg en iPod.

 

Tror ikke du tjener så mye i praksis på å ha 128 kontra 64 MB på grafikkortet, men bruker du krevende 3D-programmer i jobben kan det kanskje være nyttig? Ellers er ikke Mac særlig godt egnet til krevende spill, som nevnt i et foregående innlegg. Mye bedre på PC eller konsoll.

 

 

Kapitalisme? Pøh. "Race to the bottom".

Endret av Indiana
Lenke til kommentar

oida..

 

prisene har blitt senket når det er en uke til steve jobs keynote...

gratis levering innen 24 timer også.. nå vil de tømme lagrene for gammelt utstyr.

 

tipper dette er et tegn på at det er en betydelig oppgradering som kommer snarlig.

 

til deg som har bestilt allerede;

klarer du ikke å vente til førstkommende tirsdag?

Lenke til kommentar
til deg som har bestilt allerede;

klarer du ikke å vente til førstkommende tirsdag?

Joda, han jeg snakket med på Apple kundeservice sa at han "trodde" at det ble bare "minor upgrades to our PowerBook series" så han anbefalte meg å velge bankoverføring som betalingsmåte, på denne måten drøyer jeg litt med å betale til å se hva som dukker opp i San Francisco før jeg overfører pengene. Kan jo bare bruke ADC rabatten min én gang i løpet av livet mitt... ;)

Lenke til kommentar
oida..

 

prisene har blitt senket når det er en uke til steve jobs keynote...

gratis levering innen 24 timer også.. nå vil de tømme lagrene for gammelt utstyr.

 

tipper dette er et tegn på at det er en betydelig oppgradering som kommer snarlig.

 

til deg som har bestilt allerede;

klarer du ikke å vente til førstkommende tirsdag?

Dersom de utelukkende var ute etter å tømme lageret, så hadde nok prisreduksjonen kommet for lenge siden. En uke før Expo er for sent.

Lenke til kommentar

hvorfor er en uke for sent?

 

om du faktisk leser innleggene her inne, så ser du jo at folk rett etter jul er kjempeivrige på å kjøpe maskiner etter prisreduksjon, enda det er ventet oppgraderinger om en uke.

 

det er bare datamaskiner og skjermer som har fått priskutt, ergo handler ikke dette bare om dollarkurs.

 

de vil nok tømme lagerene for det utstyret som får oppgraderinger.

jeg synes ikke dette er en urimelig antagelse.

Lenke til kommentar
hvorfor er en uke for sent?

 

om du faktisk leser innleggene her inne, så ser du jo at folk rett etter jul er kjempeivrige på å kjøpe maskiner etter prisreduksjon, enda det er ventet oppgraderinger om en uke.

 

det er bare datamaskiner og skjermer som har fått priskutt, ergo handler ikke dette bare om dollarkurs.

 

de vil nok tømme lagerene for det utstyret som får oppgraderinger.

jeg synes ikke dette er en urimelig antagelse.

Så du mener Cinema Display 30" begynner å bli gammel? :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...