Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

10 mbit eller 100 mbit linje. Hvor får man slikt?


Anbefalte innlegg

Kan jo gi en veldig god forklaring på hvorfor ting er billigere i Sverige... Hvor mange svensker bor på bygda?? Nesten ALLE bor i byer, og da store byer. I tillegg så er prisnivået på ting mye lavere i sverige. Man får jo 1gbit linje til 850SEK noen steder i sør-sverige nå...

 

Så til thread-starter... Hvis du trenger mye linje så vil det være billigst for deg å kjøpe en leilighet i sverige, 1gbit til 850SEK .. og ha det morro...

 

 

Når det gjelder folk i Norge med raske linjer så sitter disse enten på SVINDYRE linjer (ofte betalt av noen med masse penger) f.eks banetele, telenor, etc. Eller så har det lokale kraftverket brukt litt av de sinnsyke inntektene de fikk når strømprisen var på sitt høyeste til å tilby inett til kundene sine. Så har man de ytterst få, heldige i Oslo som har BBF....

Eller så har man det som andre har nevnt før meg ... Uninett..... Finnes knapt studenthjem som ikke har 10Mbit linje eller mer (dog, ofte delt på noen personer)... Disse betaler ofte en symbolsk sum, eller ingenting for dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man får jo 1gbit linje til 850SEK noen steder i sør-sverige nå...

Eh.. Hvor i sverige får man 1Gbit linje? Har kun lest om et boretslag med dette, og da delte alle på den linja.

 

Men tilbake til tema. Hør med de store om hva som er muligt. (Telenor, NGT, Banetele, Osv.) Finnes teknologi som strekker den gamle ADSL standaren langt!

 

::EDIT. Leif

Endret av Big_JJ
Lenke til kommentar
Man får jo 1gbit linje til 850SEK noen steder i sør-sverige nå...

 

Så til thread-starter... Hvis du trenger mye linje så vil det være billigst for deg å kjøpe en leilighet i sverige, 1gbit til 850SEK .. og ha det morro...

Nok en nordmann som har gått på Labs2 sitt PR-stunt ser jeg.

 

For det første, Labs2 sine ISP-linjer er 1gbit TOTALT for samtlige kunder, og de har ingen planer om å oppgradere. De vil altså aldri kunne tilby denne hastigheten. De har en teoretisk mulighet i linjenettet til å gjøre det, men man vil aldri få noe i nærheten av denne hastigheten i praksis, da kapasiteten til ISP ikke er tilstede.

 

For det andre, "noen steder i sør-sverige" er et par små forsøkspunkter i Lund. Så langt er det, som forventet av alle bortsett fra nordmenn, 0 stk som har fått noe.

Lenke til kommentar
bredbåndsfabrikken!!!

 

jeg er privatperson og betaler 400,- for 10mbit/10mbit linje uten noen som helst begrensning på antall gb pr. mnd.

 

kobler selvfølgelig kun til dc-hubber hvor man minst må ha 10mbit linje. ikke noe som helst problem å makse linja konstant.

Tilbyr de bredbånd over hele Norge? Det er jo ekstremt billig!

 

EDIT: Men dette gjelder jo selvfølgelig bare noen få borettslag :thumbdown:

Endret av DezTruckTor
Lenke til kommentar
Tilbyr de bredbånd over hele Norge? Det er jo ekstremt billig!

Nei til noen ytterst få områder i Oslo, det finnes ingen landsdekkende tjeneste med de hastighetene som er priset for private.

Hvis du ikkr bor på rette plasssen er det eneste valget ditt og flytte dit hvor det er utbyggd.

Lenke til kommentar
Skal du feks. kjøre webserver, kan du jo bare leie plass på en webserver hos en leverandør som har fet linje. Dette koster selvsagt litt, men ikke på langt nært så mye som å leie en fet linje selv.

Men da er det vanskelig å finne en server som støtter alle kravene mine:

-php

-.htacces

-mysql

-ftp

-ingen begrensninger i overføring av data

-rask linje

-m.m.

Lenke til kommentar
Tror Banetele leverer 100mbit for rundt 40.000,- i måneden.

Det var det ivhertfall dyrt. Det må da finnes noe billigere. Det er jo privatpersoner som sitter på 10-100mbit linjer, og 40.000 kr/mnd er litt drøyt å betale om man ikke er millionær.

Det er forskjell på privatpersoner og svensker.. Flytter du til Sverige kan du få 100mbit for rundt tusenlappen.. :p

Lenke til kommentar
Tror Banetele leverer 100mbit for rundt 40.000,- i måneden.

Det var det ivhertfall dyrt. Det må da finnes noe billigere. Det er jo privatpersoner som sitter på 10-100mbit linjer, og 40.000 kr/mnd er litt drøyt å betale om man ikke er millionær.

Det er forskjell på privatpersoner og svensker.. Flytter du til Sverige kan du få 100mbit for rundt tusenlappen.. :p

Dersom du er heldig og bor i de få områdene som er utbygd ja. Akkurat som man må for å få høye hastigheter som privatperson i Norge ;)

Lenke til kommentar
Tror Banetele leverer 100mbit for rundt 40.000,- i måneden.

Det var det ivhertfall dyrt. Det må da finnes noe billigere. Det er jo privatpersoner som sitter på 10-100mbit linjer, og 40.000 kr/mnd er litt drøyt å betale om man ikke er millionær.

Det er forskjell på privatpersoner og svensker.. Flytter du til Sverige kan du få 100mbit for rundt tusenlappen.. :p

Dersom du er heldig og bor i de få områdene som er utbygd ja. Akkurat som man må for å få høye hastigheter som privatperson i Norge ;)

Sverige er alltid først. Det samme gjaldt UTMS også....

Lenke til kommentar
For det første, Labs2 sine ISP-linjer er 1gbit TOTALT for samtlige kunder, og de har ingen planer om å oppgradere. De vil altså aldri kunne tilby denne hastigheten. De har en teoretisk mulighet i linjenettet til å gjøre det, men man vil aldri få noe i nærheten av denne hastigheten i praksis, da kapasiteten til ISP ikke er tilstede.

De trenger ikke mer, 1Gbps er så ufattelig mye data. Om Labs2 hadde hatt bruk for mer kapasitet, så hadde de nok oppgradert. Men jeg tør påstå at ingen allminelig privatperson klarer og bruke opp en internettlinje på 1Gbit, og at sammlet, er labs2, et så lite selskap, med så lite dekning (enda) at behovet for mer internett kapasitet ikke er tilstede.

 

For og sammenligne litt. Nedenfor er en graf fra NIX. Som gir en godt bilde på hvor mye trafikk norge generere innen internett. Vi må antageligvis se bortifra at noen ganger, routes trafikken utenom denne.

nix1-switch.sum-year.png

 

Poenget til Labs2 er vel mer eller mindre at de ikke har noen begrensninger i båndbredden til folk. De lar datane strømme fritt.

Endret av ATI TwEaKer
Lenke til kommentar
Problemet til Labs2 blir første gang noen bestemmer seg for å faktisk benytte 1Gbit utstyr mellom to punkter. Dersom man da ikke oppnår minst 85% av lovet hastighet vil Labs2 ha gjort seg skyldig i ulovlig og villedende markedsføring.

Hvorvidt Labs2 har villedene markedsføring, vet jeg ikke noe om. Har da faktisk ikke sett kampanjen;) Men det er et poeng.

 

ar ingen problem med å bruke opp 1 gigabit linje som privatperson.

trenger ikkje meir enn 50 stykker som ser live på min hdtv stream av hundane som springer rundt huset

 

Har du virkelig en server som kan streme HD-TV for 50 stykker, og som kan prossesere 1Gbps? Den serveren skulle jeg likt å se ;)

Endret av ATI TwEaKer
Lenke til kommentar
Problemet til Labs2 blir første gang noen bestemmer seg for å faktisk benytte 1Gbit utstyr mellom to punkter. Dersom man da ikke oppnår minst 85% av lovet hastighet vil Labs2 ha gjort seg skyldig i ulovlig og villedende markedsføring.

Hvorvidt Labs2 har villedene markedsføring, vet jeg ikke noe om. Har da faktisk ikke sett kampanjen;) Men det er et poeng.

 

ar ingen problem med å bruke opp 1 gigabit linje som privatperson.

trenger ikkje meir enn 50 stykker som ser live på min hdtv stream av hundane som springer rundt huset

 

Har du virkelig en server som kan streme HD-TV for 50 stykker, og som kan prossesere 1Gbps? Den serveren skulle jeg likt å se ;)

Hvem vet, kanskje han sitter med en super-computer som han har brukt alle sparepengene sine på. Lotto-millionærer er ikke som andre millionærer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...