Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden


MrAHB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

Skal kjøpe meg et sett til med 2x512mb ram, hvordan kan jeg sette det slik at jeg får 400Mhz på alle brikkene?

 

er det dumt og køre 4 stk minne brikker?

tror ikke jeg vill kjøpe 2x1gb brikker det blir for dyrt...

 

har deluxe

Lenke til kommentar
Og Mr.Fosli, også i ditt tilfelle kan det være en start og forsøke en clear cmos. Hvis pc'n skrudde seg av da lillebror fikk prøve seg på modding av HK, kan det ha gått bra, men ellers tror ikke jeg northbridge lever veldig mange sekunder uten noe kjøling. Prøv i alle fall det først, om goopen ikke er byttet er jo ikke noen fordel akkurat, men så lenge det er goop der, og kjøleren sitter rett og skikkelig, vil jeg tro det kjøler nok til og få bootet i alle fall. Er den helt død, eller hva skjer når du forsøker å starte?

Jeg har allerede tatt cmos saken slik det er beskrevet i manualen. Når jeg booter, så startet alle viftene, skjermkortet, hdd'ene, cpu'en, praktisk talt alt som skal igang er igang. Men ikke noe bilde på skjermen, og det virker som driverne på skjermkortet ikke blir lastet inn siden vifta går på 100% hele tiden. Og vanligvis så lyser numlock under oppstart noe den ikke gjør nå.

 

Men er den mulig å få dette på garantien? Kjøpte kortet på digital impuls + andre varer som tilsammen kostet 11.000,- . Jeg har hørt at de har god service, men i denne saken er det vel strengt tatt min skyld. :(

Lenke til kommentar

I et forsøk på å få den optiske utgangen til innstallerte jeg nye chipsett-drivere. Tøff som jeg er innstallerte jeg nVidia-firewall'en igjen. (Til tross for haugevis med blåskjermer ved tidligere versjoner).

 

Ingen blåskjermer så langt, men min kjære samboer klager på at hun ikke får skrevet ut gjennom maskinen min lenger. Noen som vet hvordan man åpner for dette?

Lenke til kommentar
Har ett litt pussig problem her. På mitt nåværende skjermkort 6800GT med zalman sin VF-700 kjøler er det bare så vidt det er plass(les:1mm) mellom skjermkortet og den passive Zalman kjøleren på hk'et mitt.. Men har Dette skjermkortet på vei i posten nå, og tror det vil komme i konflikt med den passive kjøleren.

 

Så mitt spørsmål blir da: kan jeg bruke den andre pci-e sloten? Eller er det bare mulig visst man kjører SLI?

 

Jeg har en nesten identisk kjøler satt på POV GT6600,bruker Zalman passiv på chipset.Jeg sagde vekk halve Zalman og sagde hull i viftehuset til skjermkortet.

Når dette var gjort fungerte skjermkortkjøleren både som chipset kjøler og skjermkortkjøler da viftebladene paserer ca 1 mm fra den halvt avkappede Zalman som nå er ca lunken i temraturen.

Den gjennomsiktige plastikken på skjermkortvifta kan bli litt vinglete etterpå så jeg støtter den opp med en klemme av metall som er festet til et av hullene som er på skjermkortet.Før jeg satte på den bråkte det var gang det kom et dunk i bordet fordi viften kom nær Zalman ribbene hehe :!:

Så hvis du gidder er dette en løsning.Man må sage å rote litt før alt passer.

Syntes egentlig det mest irriterende var å festet Zalman igjen hver gang jeg tok den ut,det var litt kinkig å få den til å komme riktig i klem igjen,tok ikke ut hovedkortet.

Fulgte tipset ditt, og sagde vekk halve zalman kjøleren.. funket perfekt.. tok litt mer enn jeg absolutt måtte, så kjøleren står nesten 1cm fra kjøleren på skjermkortet nå :yes: Temparturen ligger fra 30 til 35 grader :thumbup:

Lenke til kommentar
Har ett litt pussig problem her. På mitt nåværende skjermkort 6800GT med zalman sin VF-700 kjøler er det bare så vidt det er plass(les:1mm) mellom skjermkortet og den passive Zalman kjøleren på hk'et mitt.. Men har Dette skjermkortet på vei i posten nå, og tror det vil komme i konflikt med den passive kjøleren.

 

Så mitt spørsmål blir da: kan jeg bruke den andre pci-e sloten? Eller er det bare mulig visst man kjører SLI?

 

Jeg har en nesten identisk kjøler satt på POV GT6600,bruker Zalman passiv på chipset.Jeg sagde vekk halve Zalman og sagde hull i viftehuset til skjermkortet.

Når dette var gjort fungerte skjermkortkjøleren både som chipset kjøler og skjermkortkjøler da viftebladene paserer ca 1 mm fra den halvt avkappede Zalman som nå er ca lunken i temraturen.

Den gjennomsiktige plastikken på skjermkortvifta kan bli litt vinglete etterpå så jeg støtter den opp med en klemme av metall som er festet til et av hullene som er på skjermkortet.Før jeg satte på den bråkte det var gang det kom et dunk i bordet fordi viften kom nær Zalman ribbene hehe :!:

Så hvis du gidder er dette en løsning.Man må sage å rote litt før alt passer.

Syntes egentlig det mest irriterende var å festet Zalman igjen hver gang jeg tok den ut,det var litt kinkig å få den til å komme riktig i klem igjen,tok ikke ut hovedkortet.

Fulgte tipset ditt, og sagde vekk halve zalman kjøleren.. funket perfekt.. tok litt mer enn jeg absolutt måtte, så kjøleren står nesten 1cm fra kjøleren på skjermkortet nå :yes: Temparturen ligger fra 30 til 35 grader :thumbup:

Lenke til kommentar

krister461 Skrevet 19/09/2005 : 20:55

  V5.10.00.5750 gjorde susen!!

Trengte bare å innstallere de så kom lyden!

 

  Takk for hjelpen! 

:blush: beklager at jeg sa feil drivernr, det gikk nok litt fort i svigene når jeg skulle finne hvilken driver du trengte. Men så flott at det gikk bra da. ;)

Lyden er vel ikke så veldig bra nei, nå bruker jeg som sagt en litt annen versjon enn den på A8N, og jeg syns faktisk jeg får brukbar lyd hvis jeg jobber litt med equalizer osv i det kontrollpanelet. Men noe topplyd blir det vel sikkert ikke uansett... Lyddelen er nok veldig billig, og veldig digital, er ikke akkurat varm rørforsterker-lyd.

 

Mr.Fosli Skrevet 19/09/2005 : 22:57

Men er den mulig å få dette på garantien? Kjøpte kortet på digital impuls + andre varer som tilsammen kostet 11.000,- . Jeg har hørt at de har god service, men i denne saken er det vel strengt tatt min skyld. 

Tja, det er vel egentlig mest et moralsk spørsmål da. Det er vel som du sier overveiende sannsynlig at det er din (dvs lillebror's) skyld. Men om du nå har prøvd alt det som kan prøves, med annet skjermkort, minne, osv blir det jo opp til deg hva du sier ved innlevering. Bare sett på Vepsen før du leverer det da i så fall.

Hvis du sier det som det er, vil i alle fall jeg tro du må kjøpe et nytt selv desverre, om det da ikke viser seg at det er noe annet som har feilet.

Lenke til kommentar
stinger82 Skrevet 20/09/2005 : 17:05

Temparturen ligger fra 30 til 35 grader 

Ja, tviler ikke på at det fungerer fint, men bare for å gjenta det, temeraturen er ikke der Zalman sitter.

Takket være bla Hakrist som har funnet selve proben, er dine 35 grader, på printkortet, mellom bios og de røde sata kontaktene...

 

NIrD Skrevet 19/09/2005 : 21:29

  Skal kjøpe meg et sett til med 2x512mb ram, hvordan kan jeg sette det slik at jeg får 400Mhz på alle brikkene?

 

Kommer an på hvilken cpu du har, men Venice eller nyere skal det så vidt jeg vet være mulig å bare sette minnefarten manuelt tilbake til DDR400. Har du eldre type må du klokke, dvs du kan feks senke multipler (om du ikke vil klokke cpu) og øke HTT/FSB slik at DDR333 blir DDR400.

 

Du taper et sted mellom 5 og 10% i minneytelse hvis du må kjøre 2T.

Jeg husker ikke om også dette 2T "problemet" er løst med Venice, i så fall taper du vel ingenting. Men det får andre svare bedre på når det gjelder Venice/Sandiego.

Lenke til kommentar
stinger82 Skrevet 20/09/2005 : 17:05

Temparturen ligger fra 30 til 35 grader 

Ja, tviler ikke på at det fungerer fint, men bare for å gjenta det, temeraturen er ikke der Zalman sitter.

Takket være bla Hakrist som har funnet selve proben, er dine 35 grader, på printkortet, mellom bios og de røde sata kontaktene...

 

NIrD Skrevet 19/09/2005 : 21:29

  Skal kjøpe meg et sett til med 2x512mb ram, hvordan kan jeg sette det slik at jeg får 400Mhz på alle brikkene?

 

Kommer an på hvilken cpu du har, men Venice eller nyere skal det så vidt jeg vet være mulig å bare sette minnefarten manuelt tilbake til DDR400. Har du eldre type må du klokke, dvs du kan feks senke multipler (om du ikke vil klokke cpu) og øke HTT/FSB slik at DDR333 blir DDR400.

 

Du taper et sted mellom 5 og 10% i minneytelse hvis du må kjøre 2T.

Jeg husker ikke om også dette 2T "problemet" er løst med Venice, i så fall taper du vel ingenting. Men det får andre svare bedre på når det gjelder Venice/Sandiego.

Hmm, hvor finner jeg ut hvor varmt det er under zalman kjøleren da?

Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 20/09/2005 : 17:30

  QUOTE (stinger82 @ 20/09/2005 : 16:26)

Hmm, hvor finner jeg ut hvor varmt det er under zalman kjøleren da? 

 

 

Stikke fingen under? Eventuelt en temperaturmåler... 

He he, ja beklageligvis har Krister461 helt rett i det :roll:

Det finnes vel ingen fullgod måte, om du ikke har måleutstyr som kan måle tempen i bunnen av Zalman. Så det beste du kan gjøre er å sørge for at du har litt luftflyt rundt den. Har du det vil jeg tro du er relativt trygg, selv om den er litt amputert. Det viktigste er jo at den har god kontakt med kjernen av NB, og at varmen kan transporteres vekk fra ribben.

Lenke til kommentar
Fulgte tipset ditt, og sagde vekk halve zalman kjøleren.. funket perfekt.. tok litt mer enn jeg absolutt måtte, så kjøleren står nesten 1cm fra kjøleren på skjermkortet nå  Temparturen ligger fra 30 til 35 grader 

 

Ok du gjorde det,gratulerer med ny hjemmesnekkra,sjelden kjøler :thumbup:

Hvis du har 1 cm i fra Zalman så slipper du vel at vifta spiller orgel på kjøleribbene hver gang du banker til bordet slik som jeg hadde det en stund.

Min Zalman er ca lunken,før brandt jeg meg(nesten) på den mens nå er den ca lunken.Tempføleren til chipset sitter visst ikke under Zalman men i nærheten av satakontaktene så den riktige tempraturen er høyere enn den som står i Asus Probe,

du har vel kanskje lest innleggene om det?

Jeg bestilte min kjøler da jeg oppdaget at den ikke passet da pakken var på vei,ble så utolmodig at jeg begynte å sage :!:

Lenke til kommentar
Karstein Skrevet 22/09/2005 : 00:19

  Hei!

 

I morgen får jeg Asus A8N-SLI Premium.

Det jeg lurer på er hvor jeg skal hente drivere og hvilken jeg trenger..

Jeg må også oppgradere bios og sånnt..

 

Er det felles driver til allt eller må jeg ha til lydkortet, netverskortet osv.. ? 

Hei.

Det finnes egen driver til lydkort, og Marwell nettverkskortet, og også om du skal bruke SIL sata trenger du egen driver til den også.

Resten kommer av seg selv når du innstallerer NF4 Drivere.

Det er anbefalt å ha nyeste NF4 chipsetdriver på plass før du oppdaterer bios.

 

 

Du finner linker på forsiden av denne tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...