Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden


MrAHB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
krister461 Skrevet 18/09/2005 : 12:48

...de kommer også med forskjellige bios'er, og det kan også være andre forskjeller som vi ikke ser...(muligens er det ene mer stabil enn det andre...og kanskje mer klokkevennlig...)

Ja det viser seg jo i alle fall at det er noen slike "usynlige" forskjeller mellom Deluxe og Premium, så det jo ikke utenkelig at det kan være tilfelle med vanlig vs Deluxe også.

Både A8N-E, A8N-sli skal støtte NCQ og 300Mbs (sata2) fordi den støtten ligger i Nvidia CK804 chipset på NF4. Men gaardern, de fire ekstra sata (SIL kontrolleren) på Deluxe støtter ikke NCQ og 300Mbs, så det er ikke helt riktig at det er 8x den typen sata.

Lenke til kommentar

Kjøpte et A8N-SLI på komplett i sommer, og det har fungert fint helt til nå.

Skulle installere vannkjøling, men når jeg booter kommer det ikke skjermsignal.

 

Bios starter sammen med alt annet, det kommer ett langt og to korte beep, som betyr skjermsignalproblem. Men har ikke funnet noen grunn til at det ikke skal fungere. Prøvd å resette cmos, bytte posisjon på ram, stort sett det meste, uten resultat.

 

Har kjørt oppsettet fint i et par mnder nå, så syns det var rart at det plutselig ikke fungerer lengre.

 

Oppsettet er:

Asus A8N-SLI hovedkort

Asus 6600gt skjermkort

Corsair TWINX Xpert 2x512 ram

AMD64 3200+

Endret av Stingher
Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 19/09/2005 : 15:04

  trenger ikke 6600gt egen strøm?? det var da rart, med tanke på at det vanlige 6600 kortet jeg hadde hjemme for test for et par uker sia måtte ha extra strøm. 

Mulig det kan variere med produsent (siden jeg jo ikke har sett absolutt alle ;) ) men i utgangspunktet så er det en av de store forskjellene på AGP/PCI-e, at pci-e porten kan levere mye høyere strøm gjennom sloten (75W) (Dette er forøvrig også utgangspunktet for innføring av 24pins psu kontakt)

Så normalt sett har ikke pci-e utgaven av 6600GT behov for mer enn de 75W den får gjennom slot.

 

krister461, jeg ser du fortviler over liten hjelp til optisk kable, er vel ikke så mange som bruker den, og heller ikke jeg har erfaring med den. Men har vurdert og ta det i bruk, så lurer litt på hva det er du ikke får til?

Jeg bruker ikke innebygd lyd på A8N, men har et annet Asus der jeg bruker den, som da har Realteck 861, i steden for 850 som vel sitter på A8N. Får du altså rett og slett ikke noe signal ut?

Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 19/09/2005 : 15:04

  trenger ikke 6600gt egen strøm?? det var da rart, med tanke på at det vanlige 6600 kortet jeg hadde hjemme for test for et par uker sia måtte ha extra strøm. 

Mulig det kan variere med produsent (siden jeg jo ikke har sett absolutt alle ;) ) men i utgangspunktet så er det en av de store forskjellene på AGP/PCI-e, at pci-e porten kan levere mye høyere strøm gjennom sloten (75W) (Dette er forøvrig også utgangspunktet for innføring av 24pins psu kontakt)

Så normalt sett har ikke pci-e utgaven av 6600GT behov for mer enn de 75W den får gjennom slot.

ukey. jeg bare synes det er litt rart at et plain 6600 kort må ha extra strøm mens et 6600Gt ikke trenger det. nå var det riktignok 256mb ram på det plain kortet, mene trodde ikke det hadde så mye å si. og kortet jeg testa var pci-e

Lenke til kommentar

Ok, Krister det var mange :(:thumbdown::innocent::hmm::D . Og da har du fomodentlig altså forsøkt og aktivere spdif i Realtek kontrollpanel. Vet ikke om kanskje UAJ (autosense) kan rote det til for deg, har du prøvd og nappe ut de andre pluggene, og sette den til digital only?

 

Har som nevnt ikke brukt denne funksjonen på dette lydkortet, så er bare noen tips. Hvis du er pokkers sikker på at kabelen i seg selv virker, og også apparatet i andre enden er det jo ikke så allverdens mye man kan gjøre. Finner ikke min kabel, så får vel få tak i en ny, så jeg får prøvd dette selv.

 

Bare av nyskjerriget Spirre, hvilket merke var det 6600 kortet?

Lenke til kommentar

Angående den optiske utgangen:

 

Har faktisk oplevd samme problem. Når jeg først mottok HK'et så virket den optiske utgangen helt fint. Så oppgraderte jeg til et soundblaster lydkort (uten optisk utgang). Når jeg senere har prøvd å bruke den optisk utgangen så har den vært helt død, men alle de andre analoge utgangene på HK'et virker som de skal.

 

Du skal kunne se bakpå utgangen om det er lys eller ikke i kontakten. Hos meg så var den mørk, mao ingen optiske signaler tilgjengelig. Nå fikk jeg ikke tid til å dille mer med utgangen, så hos meg virker det fortsatt ikke. Det eneste jeg har sjekket er at alle instillinger står ok, samt at spdif er aktivert.

Lenke til kommentar

Takker for svar folkens.

 

For å ta det første først: Hvor kan man aktivere spdif i Realtek kontrollpanel?

 

Har forsøkt å nappe ut andre plugger, uten at det hjalp. Jeg vet ikke hvor jeg setter den til "digital only". :)

 

Det ser forøvrig helt mørkt ut bak der! ;)

 

Den optiske kabelen er helt ny, så jeg håper den funker. Jeg har aldri brukt hverken coaksial eller optisk ut på hovedkortet. Jeg har aldri brukt optisk inn på min forsterker, men har gjort det på en helt lik en uten problemer.

 

:)

Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 19/09/2005 : 17:42

  Takker for svar folkens.

 

For å ta det første først: Hvor kan man aktivere spdif i Realtek kontrollpanel?

Ja, nå har jeg bare bilde fra min andre maskin, men de er relativt like de Realtek gui'ene. Hvis du har innstallert det riktig har du vel Realtek ikon ved siden av klokken du kan dobbeltklikke på for å åpne kontrollpanelet.

 

Hvis ikke må du gå min datamaskin, C:\Programfiler\Realtek\Install shield\ og dobbeltklikke filen RTLCLP (Realtek Audio Controlpanel)

 

Der går du på som på bildet under hvor du kan velge Output digital, No output, eller Output Digital and analog.

Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 19/09/2005 : 18:33

  ingen realtek-mappe hos meg...

Da kan jo det være noe å forsøke da, siste versjon av Realtek drivere er V5.10.00.5781, som kan hentes herAsus download

Kan jo selvsagt fjerne det siden om du ikke ønsker å bruke det, men ville ikke latt Realtek's egen driver og kontrollpanel være uprøvd om du ikke får det til å virke i alle fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...