Gå til innhold

Flommen i Asia - Problem med HW import?


Anbefalte innlegg

Den forrige tråden til Cornel ble stengt pga. drittkasting og off-topic prat. Siden det er flere som ønsker å diskutere det opprinnelige emnet videre lages denne tråden:

 

Det opprinnelige innlegget til Cornel:

 

"Det er jo i Asia og rundt om kring der dei har billig arbeidskraft og mekker masse hardware.

Dødstalla er jo oppe i over 20.000 mennesker no, og det vil sikkert stige meir.

Det er jo så mange at vi ikkje skjønner det heilt.

På dei filmene som kom inn, så såg jo bølga ikkje så stor, men alt er jo rasert der.

 

 

Trur dere det vil bli problemer med leveranser til Europa og Ameria pga flomen?

Er det noken store hardware produsenter som er lokalisert der flommen har herja?"

 

 

Det skal kun diskuteres ting som dreier seg om hardwareleveranser fra de flomrammede områdene.

Andre diskusjoner rundt flommen tas i "Off-topic" delen.

Innlegg som går på person eller er utenfor tema fører til advarsler, utestengelse eller stengning av tråden

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tok kontakt med komplett og psdata for å høre deres mening om dette og fikk følgende svar fra psdata:

Hei

 

Snakket med vår innkjøps sjef og han sier følgenede at det er mest

turist mål som er berørt og ikke noen av våre partnere eller

produksjonsenheter så langt.

Så tror ikke at dette skal ha noe innvirkning på dette så langt.

 

 

Mvh

 

Asle J. Nilsen

Salgskonsulent

 

komplett ville ikke kommetere saken...

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Jeg er ikke interessert i å diskutere den sk. flommen på off-topic.

Synes den opprinnelige posten tydet på umodenhet.

Kanskje på tide med en barneside? For å diskutere det du er interessert i da:

Kan vi håndtere eventuelle skadevirkninger på imaginære leveranseproblemer?

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA !

Det er ingen grunn til å diskutere dette !

Lenke til kommentar
Jeg er ikke interessert i å diskutere den sk. flommen på off-topic.

Synes den opprinnelige posten tydet på umodenhet.

Kanskje på tide med en barneside? For å diskutere det du er interessert i da:

Kan vi håndtere eventuelle skadevirkninger på imaginære leveranseproblemer?

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA !

Det er ingen grunn til å diskutere dette !

:ermm:

 

Jada, du kan få kalle meg "en av dem".

Lenke til kommentar

Redigerer innlegget, da det viser seg at mange misforstår det som var hovedelementet i det jeg skrev.

 

Tusener har dødd som en følge av flodbølgen, og mange familier i Norge er berørt. Og det trådstarter bryr seg om, er om det blir problemer med import av hardware? Det er greit det, men man må ikke glemme at det er familier med større problemer enn treg hw-leveranse. Så vil be alle om å vise omtanke i sine innlegg, og ikke blåse problemet større enn problemene til de familiene som er berørt av tragedien.

 

Er klar over at vi ikke skal dra dette off-topic, men vil be alle om å vise respekt, og ikke komme med uttalelser som at dere er lei dere pga. at dere kan få skjermkortet deres en uke eller to senere, da flere har mistet sine kjære. Dette kan virke sårende på de som er direkte berørt av dette. Statistisk sett er det en sjanse for at noen av de berørte er brukere av forumet, så om vi kan holde diskusjonen på problemet med hw produksjon/leveranse uten å blåse det opp som ett stort problem, er det det beste. Erfaringsmessig er det mange personer på forumet som skriver før de tenker, og det er upassende i dette tilfellet.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Jeg er ikke interessert i å diskutere den sk. flommen på off-topic.

Synes den opprinnelige posten tydet på umodenhet.

Kanskje på tide med en barneside? For å diskutere det du er interessert i da:

Kan vi håndtere eventuelle skadevirkninger på imaginære leveranseproblemer?

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA !

Det er ingen grunn til å diskutere dette !

 

Vær så snill å slutt med dritten.Som du selv skriver

Jeg er ikke interessert i å diskutere den sk. flommen på off-topic.
La vær å skrive om det da... :wallbash: Det er ikke første gang det har skjedd en form for naturkatastrofe i Asia. For noen år siden gikk en hel fabrikk opp i røyk og minneprisene gikk til værs. Hvorfor vi andre som ikke er innblandet i det skal tenke på alt rundt det som har skjedd skjønner jeg ikke meningen men. Life goes on :thumbup:

 

Jeg syns spørsmålet er helt legitimt. Jeg vet ikke om noen fabrikker er påvirket av været, men det er vel ikke vanskelig å tro at uværet som har rammet så stor del vil påvirke det i en eller annen form. Aksjemarkede kan påvirke etc. Hadde jo vært deilig om prisene ikke ble påvirket av det som har skjedd, men noe vil vi nok merke. :hrm:

Lenke til kommentar

Det er mulig at det er en usmakelig problemstilling men det er et faktum at mange lurer på dette. Jeg synes også at det er forferdelig at så mange døde (sikkert også noen forumbrukere, ja) og har gjort det lille jeg kan (donert det jeg hadde råd til). Mener likevel at det er ok å diskutere hvilke ringvirkninger dette måtte ha for HW-markedet. Etter 11. september var jo nyhetene fulle av rapporter om hvor mye Nasdaq-indexen var sunket og hvor lang tid det kom til å ta før ting tok seg opp igjen. Uansett så hjelper vi jo ofrene ved å kjøpe hw fra de aktuelle områdene, da dette hjelper til med å stable økonomien på beina slik at de kan hjelpe seg selv (noe a la: Gi en man en fisk og han har mat en dag. Gi en man en fiskestang og han har mat resten av livet.)

Uansett så har visst enkelte webshoper vært i kontakt med sine levrandører som sier at det ikke blir noen ringvirkninger vi kommer til å merke. Ikke som de vet om foreløpig i alle fall.

Lenke til kommentar

OM det blir noen problemer med leveranser fra asia, eller andre ting som kan berøre hardware-produktene, tror jeg ikke den blir noe langvarig, såfremt det ikke kommer noen etterskjelv innen kort tid som kryper oppover richter-skalaen.

 

Synes personlig det er en usmakelig problemstilling. Tusener har dødd som en følge av flodbølgen, og mange familier i Norge er berørt. Og det trådstarter bryr seg om, er om det blir problemer med import av hardware?

Håper jeg ikke trosser linjen til el-asso, men det må jo være lov til å fundere over om det blir følger av denne flommen.

Lenke til kommentar
Synes personlig det er en usmakelig problemstilling. Tusener har dødd som en følge av flodbølgen, og mange familier i Norge er berørt. Og det trådstarter bryr seg om, er om det blir problemer med import av hardware?

 

Er klar over at vi ikke skal dra dette off-topic, men vil be alle om å vise respekt, og ikke komme med uttalelser som at dere er lei dere pga. at dere kan få skjermkortet deres en uke eller to senere, da flere har mistet sine kjære. Statistisk sett er det en sjanse for at noen av de berørte er brukere av forumet.

 

Tror ikke folk i Norge er klar over hvor godt vi har det. Vis litt respekt folkens.

Du misforstår nok. Da bør vi klage over at det blir nevnt at det koster enormt med penger å bygge opp igjen kystlinjene som er berørt, for penger er vel ikke noe vi skal tenke på nå? Er ganske sikkert på at trådstarter i den forrige tråden mener at det er en stor tragedie, men siden dette ikke er et tragedieforum, men et hardwareforum så må det vel gå an å diskutere følgene katastrofen får for transport, produksjon og andre ting som har med hardwareproduksjon å gjøre.

Lenke til kommentar

logisk sett må ramprisene stige , da omtrent alle firmaer der nede vil bli berørt økonomisk av slike dødstall, for ikke å snakke om forsikringer, alt av priser der nede vil øke for å betale tilbake disse summene. eller kina tar ove rall produksjon, hvem vet, jeg tipper iallefall at prisene går opp.

 

ønsker samtidig at dere alle sammen donerer skikkelig med penger, det er NÅ det gjelder, dette er en katastrofe som har potensiale til å eskalere kraftig hvis sykdom bryter ut.

Lenke til kommentar

Jeg vet at en del fabrikker ligger på f.eks. malaysia som er et av de hardest rammede områdene, men ligger ikke de fleste produsentene på den andre siden av malaysia (i forhold til episenteret) og derfor beskyttet mot selve tsunamien? Heller ikke produsentene på f.eks. taiwan vil være rammet. Tror derfor ikke vi vil se en generell prisøkning. Derimot kan det hende at enkelte produsenter som eventuelt er hardere rammet enn andre vil falle i verdi og kanskje gå med underskudd et par år fremover. Men personlig tror jeg ikke på en eksplosiv økning av prisene på HW generelt.

 

EDIT: La til et par ting...

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
logisk sett må ramprisene stige , da omtrent alle firmaer der nede vil bli berørt økonomisk av slike dødstall, for ikke å snakke om forsikringer, alt av priser der nede vil øke for å betale tilbake disse summene. eller kina tar ove rall produksjon, hvem vet, jeg tipper iallefall at prisene går opp.

Høres fornuftig ut. De økonomiske ringvirkningene vil nok ramme de aller fleste bransjer i de utsatte områdene. Det tok ikke lang tid før nasdaq merket det.

Lenke til kommentar
Og det trådstarter bryr seg om, er om det blir problemer med import av hardware?

Vi vet at trådstarter bryr seg om import av hardware. Dermed er det ikke sagt at han ikke bryr seg om de menneskelige sidene av dette.

 

Dessuten; mange av de landene som er rammet vil miste betydelige inntekter fra turisme. Alt som kan bidra med å holde hjulene i gang, også hardware-eksport vil være av det gode.

Lenke til kommentar

Mulig prisene vill stige, men det blir veldig kortvarig. Ingen av de områdene som er rammet er industi områder.

 

Vill tro at mesteparten av infrastrukturen er fortsatt på plass så resultatet kan være en prisnedgang i begynnelsen av 2. kvartal.

 

Synes at dette er en tragisk, men som flere har sagt: Dette er et hardware forum. Hvis ikke hardware releaterte problemer kan diskuteres i samsvar med markedsforandringer vill vi miste helheten på hw.no.

 

Det ligger et større ansvar på brukermoderatorene, de bør seriøst støtte hw.no ikke bryte det ned.

Endret av Guffen Duck
Lenke til kommentar
Og det trådstarter bryr seg om, er om det blir problemer med import av hardware?

Vi vet at trådstarter bryr seg om import av hardware. Dermed er det ikke sagt at han ikke bryr seg om de menneskelige sidene av dette.

 

Dessuten; mange av de landene som er rammet vil miste betydelige inntekter fra turisme. Alt som kan bidra med å holde hjulene i gang, også hardware-eksport vil være av det gode.

Har omskrevet innlegget, da det originale ble misforstått av mange... gjengir det her :

 

Tusener har dødd som en følge av flodbølgen, og mange familier i Norge er berørt. Og det trådstarter bryr seg om, er om det blir problemer med import av hardware? Det er greit det, men man må ikke glemme at det er familier med større problemer enn treg hw-leveranse. Så vil be alle om å vise omtanke i sine innlegg, og ikke blåse problemet større enn problemene til de familiene som er berørt av tragedien.

 

Er klar over at vi ikke skal dra dette off-topic, men vil be alle om å vise respekt, og ikke komme med uttalelser som at dere er lei dere pga. at dere kan få skjermkortet deres en uke eller to senere, da flere har mistet sine kjære. Dette kan virke sårende på de som er direkte berørt av dette. Statistisk sett er det en sjanse for at noen av de berørte er brukere av forumet, så om vi kan holde diskusjonen på problemet med hw produksjon/leveranse uten å blåse det opp som ett stort problem, er det det beste. Erfaringsmessig er det mange personer på forumet som skriver før de tenker, og det er upassende i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Har omskrevet innlegget, da det originale ble misforstått av mange... gjengir det her :

 

Tusener har dødd som en følge av flodbølgen, og mange familier i Norge er berørt. Og det trådstarter bryr seg om, er om det blir problemer med import av hardware? Det er greit det, men man må ikke glemme at det er familier med større problemer enn treg hw-leveranse. Så vil be alle om å vise omtanke i sine innlegg, og ikke blåse problemet større enn problemene til de familiene som er berørt av tragedien.

 

Er klar over at vi ikke skal dra dette off-topic, men vil be alle om å vise respekt, og ikke komme med uttalelser som at dere er lei dere pga. at dere kan få skjermkortet deres en uke eller to senere, da flere har mistet sine kjære. Dette kan virke sårende på de som er direkte berørt av dette. Statistisk sett er det en sjanse for at noen av de berørte er brukere av forumet, så om vi kan holde diskusjonen på problemet med hw produksjon/leveranse uten å blåse det opp som ett stort problem, er det det beste. Erfaringsmessig er det mange personer på forumet som skriver før de tenker, og det er upassende i dette tilfellet.

Vet det er litt off topic men:

Dette var et gjennomtenkt innlegg jeg synes du fortjener ros for.

Har selvfølgelig tenkt igjennom dette. Håper alle andre som legger inn svar på denne tråden tenker igjennom før de svarer de også...

Lenke til kommentar
Har omskrevet innlegget, da det originale ble misforstått av mange... gjengir det her :

 

Tusener har dødd som en følge av flodbølgen, og mange familier i Norge er berørt. Og det trådstarter bryr seg om, er om det blir problemer med import av hardware? Det er greit det, men man må ikke glemme at det er familier med større problemer enn treg hw-leveranse. Så vil be alle om å vise omtanke i sine innlegg, og ikke blåse problemet større enn problemene til de familiene som er berørt av tragedien.

 

Er klar over at vi ikke skal dra dette off-topic, men vil be alle om å vise respekt, og ikke komme med uttalelser som at dere er lei dere pga. at dere kan få skjermkortet deres en uke eller to senere, da flere har mistet sine kjære. Dette kan virke sårende på de som er direkte berørt av dette. Statistisk sett er det en sjanse for at noen av de berørte er brukere av forumet, så om vi kan holde diskusjonen på problemet med hw produksjon/leveranse uten å blåse det opp som ett stort problem, er det det beste. Erfaringsmessig er det mange personer på forumet som skriver før de tenker, og det er upassende i dette tilfellet.

Vet det er litt off topic men:

Dette var et gjennomtenkt innlegg jeg synes du fortjener ros for.

Har selvfølgelig tenkt igjennom dette. Håper alle andre som legger inn svar på denne tråden tenker igjennom før de svarer de også...

Yes. Mistet selv en kjent der nede, og når 55000 mennesker dør, og vi sitter her hjemme i Norge og håper å få spille HL2 med litt bedre oppløsning, da er man egoist.

Lenke til kommentar
Har omskrevet innlegget, da det originale ble misforstått av mange... gjengir det her :

 

Tusener har dødd som en følge av flodbølgen, og mange familier i Norge er berørt. Og det trådstarter bryr seg om, er om det blir problemer med import av hardware? Det er greit det, men man må ikke glemme at det er familier med større problemer enn treg hw-leveranse. Så vil be alle om å vise omtanke i sine innlegg, og ikke blåse problemet større enn problemene til de familiene som er berørt av tragedien.

 

Er klar over at vi ikke skal dra dette off-topic, men vil be alle om å vise respekt, og ikke komme med uttalelser som at dere er lei dere pga. at dere kan få skjermkortet deres en uke eller to senere, da flere har mistet sine kjære. Dette kan virke sårende på de som er direkte berørt av dette. Statistisk sett er det en sjanse for at noen av de berørte er brukere av forumet, så om vi kan holde diskusjonen på problemet med hw produksjon/leveranse uten å blåse det opp som ett stort problem, er det det beste. Erfaringsmessig er det mange personer på forumet som skriver før de tenker, og det er upassende i dette tilfellet.

Vet det er litt off topic men:

Dette var et gjennomtenkt innlegg jeg synes du fortjener ros for.

Har selvfølgelig tenkt igjennom dette. Håper alle andre som legger inn svar på denne tråden tenker igjennom før de svarer de også...

Yes. Mistet selv en kjent der nede, og når 55000 mennesker dør, og vi sitter her hjemme i Norge og håper å få spille HL2 med litt bedre oppløsning, da er man egoist.

har en venn der eg og

han overlevdte nå bur han på en fjell topp

Familien hans dykkte og såg at dt kom en store bølge mot dei så dei tok båten og kjørte til land og sprang opp mot fjelle

 

glede meg til han komme heim

han tok bilde av det

Lenke til kommentar

Men vi prøver å holde dette on-topic nå... ok?

 

Det skal kun diskuteres ting som dreier seg om hardwareleveranser fra de flomrammede områdene.

Andre diskusjoner rundt flommen tas i "Off-topic" delen.

Innlegg som går på person eller er utenfor tema fører til advarsler, utestengelse eller stengning av tråden

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...