Gå til innhold

OS vil ikke installeres. Hva gjør jeg?


ehs5

Anbefalte innlegg

Ok, for omtrent en uke sida startet ikke XP. Det var her alt begynte.

 

Jeg kan ikke huske nøyaktig hvilken feilmelding jeg fikk, men xp nektet ihvertfall å "loade".

 

Jeg fikk startet den en del ganger, men ikke alltid.

Jeg prøvde bl.a. å stille i bios (som fungerte innimellom) og å prøve meg litt fram i gjennopprettingskonsollen(elns) i xp cden(som også fungerte innimellom) og jeg lot den være av noen timer. (som fungerte èn gang) Noen ganger restartet bare pcen seg selv i hytt og pine mens jeg spilte eller surfet eller whatever.

 

Men plutselig fungerte ingenting lenger. Jeg prøvde og prøvde, men ingenting fungerte, så jeg bestemte meg for å formatere disken og å installere windows på nytt. (Som jeg også hadde gjort for 2 uker siden.) Formateringen gikk fint, men installeringen av xp gikk ikke. Prøvde flere ganger, uten hell, men de siste gangene har feilen kommet under formateringen. Prøvde også med win98, men noe lignende skjedde. Har til og med prøvd mandrake linux 8.1, men der går det ikke når jeg skal partisjonere.

 

 

Dette er utrolig kjipt (og rart)! Noen som har noen ideer om hvordan det kan rette seg?

 

 

PCen er en 3 år gammel targa:

 

AMD athlon xp 1800+

256 mb ram

Nvidia Geforce 2 64 mb

Maxtor 80 GB

Endret av ehs5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er veldig rart at du ikke får installert hverken xp, 98 eller linux, selv etter formatering...

 

Har du prøvd å sette alle instillingene til standard i Bios (hvis du har tukla der) ?

 

Prøv en annen cdrom hvis du har en tilgjengelig? eller sett HD hos en kompis og formater og legg inn OS hos han, boot fra disken og test... prøv å søk igjennom disken for feil med det innebygde programmet til windows...

 

Siden den restarter helt sporadisk når du kjører OSet (spiller, surfer etc) helt uten noen som helst forvarsel, så kan det tyde på at disken har daua...

 

Edit: Leif var på tur...

Endret av Feh
Lenke til kommentar
Har du prøvd å sette alle instillingene til standard i Bios (hvis du har tukla der) ?

Jepp. Fortsatt samme problemet.

 

Prøv en annen cdrom hvis du har en tilgjengelig?

Har prøvd.

 

eller sett HD hos en kompis og formater og legg OS hos han, og kjør disken og test...

Det skal prøves en gang.

 

prøv å søk igjennom disken for feil med det innebygde programmet til windows...

Det gjorde jeg en del ganger mens pcen fungerte sånn halvveis, men etterpå gikk ikke engang det.

 

Siden den restarter helt sporadisk når du kjører OSet (spiller, srufer etc) helt uten noen som helst forvarsel, så kan det tyde på at disken har daua...

:cry:

 

 

 

Men nå får jeg altså ikke start på den i det hele tatt.

Endret av ehs5
Lenke til kommentar

:cry:

 

Det som skjer under installering av windows er at setup ikke klarer å installere 5-6 filer. Jeg kan hoppe over de, men når jeg skal restarte pcen og når setup skal fortsette, fortsetter det rett og slett ikke.

 

 

Når jeg starter pcen uten noen cder i står det: "ntldr is missing, press any key to restart". Hvis jeg trykker på en knapp restarter det ikke heller.

 

 

 

 

Takk gud for at jeg akkurat har tatt backup av alt musikken min og at jeg får ny pc snart. :p

Lenke til kommentar

Ha ha ha!!! :p Nå har jeg slitt med akkurat samme problem selv i flere dager, bortsett fra at i min gamle Targa har jeg puttet inn en ca 2 år gammel 120 GB Seagate harddisk. Under installasjonen "mistet" jeg også 3 - 6 filer. Har slitt i flere dager med å få installert XP og idag for ca 1 time siden klarte jeg det. Mitt triks var følgende: under installering satte jeg harddisken til 2 partisjoner og systempartisjonen på 20GB. Dessuten måtte jeg ta ut ene minnebrikken på 256 (så under installering var det bare 1 på 256) Etterpå kunne jeg sette inn begge igjen. Virker ikke som om bios'en i Targa'en klarer større partisjoner enn 20GB under installering - og jeg har heller ikke funnet ut hvordan bios det er, dvs har funnet versjonsnummeret, hovedkortnummeret og så er det minst 10 versjoner av bios'en som kanskje "kan" brukes. Har derfor ikke turt å flashe til noen ny og nå virker det iallefall.

 

Nå går det som det suser og holder nå på med å legge inn resten av programmene mine. Kanskje dette hjelper deg også? Lykke til og godt nytt år.

Endret av husmann
Lenke til kommentar
Ha ha ha!!! :p Nå har jeg slitt med akkurat samme problem selv i flere dager, bortsett fra at i min gamle Targa har jeg puttet inn en ca 2 år gammel 120 GB Seagate harddisk. Under installasjonen "mistet" jeg også 3 - 6 filer. Har slitt i flere dager med å få installert XP og idag for ca 1 time siden klarte jeg det. Mitt triks var følgende: under installering satte jeg harddisken til 2 partisjoner og systempartisjonen på 20GB. Dessuten måtte jeg ta ut ene minnebrikken på 256 (så under installering var det bare 1 på 256) Etterpå kunne jeg sette inn begge igjen. Virker ikke som om bios'en i Targa'en klarer større partisjoner enn 20GB under installering - og jeg har heller ikke funnet ut hvordan bios det er, dvs har funnet versjonsnummeret, hovedkortnummeret og så er det minst 10 versjoner av bios'en som kanskje "kan" brukes. Har derfor ikke turt å flashe til noen ny og nå virker det iallefall.

 

Nå går det som det suser og holder nå på med å legge inn resten av programmene mine. Kanskje dette hjelper deg også? Lykke til og godt nytt år.

Takk takk. :)

 

 

Jeg har bare en 256 brikke. :shrug: Men jeg kan prøve. :)

Lenke til kommentar

Har nå funnet på et tyskt nettsted hvor det står at at "min type" Targa-bios/hovedkort ikke klarer større partisjoner enn 20GB. Jeg forsøkte nemlig med både 30 og 40Gb og det gikk ikke. Da falt den plustelig ut av installeringsprogrammet etter først å ha mistet noen få filer under oppstarten. Tilslutt fikk jeg av og til meldinger om at det ikke fanstes harddisk - noe som bare var tøys ettersom den hadde skrevet til harddisken lenge. Når pc'en starter leser den at jeg har 2 x 256MB RAM, men i bios'en står noen "rare" meldinger om at den ikke kan lese mer en 64MB. Det er ingen innstilling for å sette minne høyere enn 64MB heller. I det hele tatt finner jeg biosoppsettet litt rart for denne gamle pc'en min.

 

Nå er iallefall min gamle pc, som jeg skal ha som en reservepc, oppe og tresker og går. Null problemer - nesten utrolig. Det var nummeret før den gikk på dynga.

 

Håper deg går bra for deg min venn - og ditt pc-oppsett.

Endret av husmann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...