Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

18år og Audi S6 -97.


MindTooth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å ha det sagt med en gang, folk flest kjører faktisk værst med bilene med minst motor. En s6 er fin på flere områder enn en vanlig a6. De har oftest bedre understell, mer støydemping, quattro som standard, flere målere (oljetrykk, oljetemp bl.a) bedre seter osv. Altså mer utstyr generelt sett. I tillegg er de helt hærlige å kjøre.

 

Jeg hadde en 200 20v til ifjor, som er forgjengeren til S4 som igjen er forgjengeren til S6. S6 har i forhold til S4 andre fremskjermer, litt annen front, andre bremser, annen refleksrampe bak og det ble gjort endringer på drevet til første giret på 6trinns manuell kassa. S6 ble levert fra '95 (basert på c4 karosseriet) og levert frem til '97 med 2.2 turbo og 4.2 V8. Quattro er som nevnt standard. I '97 fikk du også S6+ som er en sjelden bil, den ble kun levert med 4.2 V8 men leverte da 330hk. Den har et annet understell enn vanlig s6 og ble bl.a ikke levert med automatkasse.

 

Dersom du skal trimme er det en stor fordel å velge s6 med manuell 6trinns fra 96-97 (pga kraftigere drev) og 2.2 turboen. Chip, turbo, wg-fjær og åpen eksos så snakker du drøyt 300hk. Samme som jeg hadde i min bil. Dersom du heller vil bruke pengene på noe annet, er V8'en en fenomenal motor, med god respons og pervers lyd. Den går uansett godt nok for de fleste. Og kan med fordel kjøpes med automatkassa. Automaten liker derimot ikke trim, og derfor bør du styre unna den dersom du skal trimme.

 

Aberet med alle Audi's s-biler er forsikringen. Jeg er 24år, har 40% bonus og 12000 som kjørelengde, bor på nordvestlandet. Jeg betalte 11500 for delkasko på min 200. S6'en er på meg selv noe billigere, men du må uansett regne med å måtte betale godt for deg. Dersom du er så heldig å finne et selskap som vil ha forsikringen din, nemlig ikke alle som ønsker "slike" kunder. I tillegg er det dyre deler på de når noe først ryker, og du er avhengig av å kunne gjøre endel selv for at du ikke skal blakke deg fullstendig. Som nevnt over er tidligere service viktig. Pass på at den har gått på god olje med jevne hyppige skift. Rust er knapt et tema på disse bilene, sjekk evt ved listene og gjerne bak bilen. Bremsene koster endel, pass på at det ikke er kast i de og at håndbrekket ikke henger. Å overhale kalippere kan du like gjerne lære deg med en gang. Jeg vil på en slik bil absolutt anbefale å bruke noen kroner på Naf-test, da vet du plutselig mye om bilen.

 

Nå kan det hende jeg har glemt noe, isåfall er det bare å kommentere, så skal jeg se på saken. :)

 

Uansett.. jeg satser enten på S6 2.2T manuell eller Passat 2.5TDi 4motion som neste bil.

Lenke til kommentar

Viss du skal ha forsikringen på deg selv kommer den til å koste rundt halvparten av bilen, kanksje mer enn det i året. Å si at du kommer til å kjøre roligt med en sånn bil er bare tull. Du kommer til å ta det roligt de 2 første timene og så kommer du til å gi mer og mer på... plutselig smeller det). Hva med å gå for en a4 eller kanskje en a6?

Lenke til kommentar

Jeg har ringt de aller fleste forsikringsselskaper i Norge (det kan være det finnes noen små som jeg ikke har hørt om).

Min drøm var en S4 eller S6, helst med 2,2T.

 

INGEN forsikrer en S4 eller S6 med noen som helst brukere av bilen under 28 år. drkaos, hvordan fikk du det til..? Om du setter den på "pappa" så hjelper ikke det. Skjer det noe og du kjører bilen, må du bla opp alle skadene fra egen lommebok osv fikk jeg beskjed om, og i tillegg vanker det bot for å ikke forsikre bilen "forskriftsmessig". Politiet i Ålesund bekreftet dette for meg.

 

Jeg er 26, har kjørt skadefritt siden jeg var 18, og ringte sist rundt sommeren 2004. Før det var det sommeren 2002, og før det igjen 2000. Alltid negativt svar.

 

Jeg endte til slutt opp med å kjøpe en Audi TT i stedet. Kjedelig med bare "2" seter, men det er da en morsom bil likevel.

 

 

Og husk at skal bilen chippes, er det ikke bare forsikringsselskapet som skal vite det. Staten skal også ha en FET avgift.

 

 

EDIT: typo

Endret av Vandalen
Lenke til kommentar

Hehe, kan ikke si annet enn at jeg forstår frustrasjonen din. 200 20v har faktisk værre forsikringsvilkår enn s4/s6. :)

 

Jeg hadde min i Terra forsikring, gjennom lokalbanken min. Og mange andre er under 28 med en slik bil, les her;

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php...t=s4+forsikring

 

og her

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php...t=s4+forsikring

 

Det du sier om å kræsje med annen manns bil er bare tull. :) Dersom bilen er registrert/forsikret på samme person, er det ingenting som tilsier at du selv må punge ut.

 

Jeg har btw hatt alle mine biler på meg selv.. og blødd for det.

 

Dersom bilen trimmes har ikke det noe med forsikringsselskapet å gjøre sålenge bilen er godkjent hos biltilsynet. De har ingen tillegg dersom bilen er trimmet, så der er det noen som feilopplyser deg. Dersom du bytter motor derimot, slik at bilen godkjennes feks som 20v istedet for 10v, må du si ifra til selskapet. Det fordi de har en annen tariff på en annen modell. Så enkelt er det faktisk.

 

Staten på sin side, skal kun ha avgift dersom bilen er importert til Norge etter 1.1.96 Dersom den er eldre, er det ingen krav til det.

 

TT er en kul bil, så det var ikke et dårlig valg. :) 180 og fwd?

Lenke til kommentar
Jeg hadde min i Terra forsikring, gjennom lokalbanken min.

.

.

Det du sier om å kræsje med annen manns bil er bare tull. :) Dersom bilen er registrert/forsikret på samme person, er det ingenting som tilsier at du selv må punge ut.

.

.

Dersom bilen trimmes har ikke det noe med forsikringsselskapet å gjøre sålenge bilen er godkjent hos biltilsynet. De har ingen tillegg dersom bilen er trimmet, så der er det noen som feilopplyser deg. Dersom du bytter motor derimot, slik at bilen godkjennes feks som 20v istedet for 10v, må du si ifra til selskapet. Det fordi de har en annen tariff på en annen modell. Så enkelt er det faktisk.

 

Staten på sin side, skal kun ha avgift dersom bilen er importert til Norge etter 1.1.96 Dersom den er eldre, er det ingen krav til det.

 

TT er en kul bil, så det var ikke et dårlig valg. :) 180 og fwd?

Terra har jeg aldri hørt om :cry:

 

Jeg mener ikke å kræsje med en annens bil, men å ha en S4 med forsikring for bare folk over 28 -> Da sa de at en under 28 ikke ville være dekket om han kjørte den.

Bilen jeg har nå satt jeg grensen på 24 år (dama). Hvis noen under 24 kræsjer den, blir det dobbel egenandel. En ordning jeg er fornøyd med.

 

...var ikke trådstarters bil en -97 da? *kverulere på avgiftspratet*

 

180 (jaja :roll: ) of fwd ja.

 

 

Du bor vel ikke tilfeldigvis på Blindheim du!? Da tror jeg at jeg drev og kikket litt på den 200'en din før jeg kjøpte TT'n. Den var flott :love:

EDIT: ser du er fra Molde. Det er en i nabolaget mitt som hadde en (svart) 200 serru, og byttet til en (svart) S6 (rett fra Tyskland) sist sommer. Litt av en tilfeldighet...

Endret av Vandalen
Lenke til kommentar

Å får forsikret en bil med over 200hk når du er 18år kan du nesten bare glemme. Selv om forsikringen står på foreldrene dine.

Går kansje om de har alle forsikringene sine i ett selskap.

 

Angående trimming, dytter du inn masse dyre deler er det en fordel å opplyse forsikringsselskapet om dette da du sikkert vil ha noe mer igjen for bilen om den blir totalvra, men da øker jo premien også.

 

Det "råeste" jeg har fått skilter på er en 200SX S14 '94, 200hk.

Etter litt mekking nektet de å forsikre den mer.

Hadde en del dyre ting i den, så ville gjerne at de takserte den for litt mer.

Lenke til kommentar

Terra holder til på Hamar, leverer alt av forsikringer gjennom diverse sparebanker. Men de tar ikke på seg høyrisiko-biler uten at du har god historikk. 200'en gikk, men den var rødmerket i lista. Samme var Corradoen jeg hadde, men den måtte jeg altså til If... for å forsikre.. :whistle:

 

Når det gjelder kræsjingen er vi veldig enige. :) Dersom du har en aldersgrense på fører, mottar du regresskrav fra selskapet etter en evt ulykke. Og det blir dyrt. :D

 

Når det gjelder avgiftene, får du S6 fra 95-97. Så du skjønner sikkert hvor jeg vil også. :D

 

Jeg skal uansett ha quattro igjen neste gang. :D Uansett om det blir vw eller audi. Selv om fwd funker bra på sommerstid, vil jeg ha mer på vinteren. :innocent:

 

Jeg er fra Molde ja, solgte min 200 i januar tror jeg det var. Den går nå i KrSand. Jeg kjenner til Helge og hans 20v var fin den (Min hadde mer effekt. :D) Den går fortsatt på sunnmøre et sted.

 

Og det er ikke hvilken-som-helst s6 han har hentet seg, det er en SMS Revo S6

 

Scmidt Motor Sport bygde endel s2, s4 og s6 på 90-tallet. De eksisterer ikke lengre, men det gjør bilene. Hans S6 har vel speedo til 320 og 310hk orginalt eller no sånt. Uansett en gull-bil.

 

Goophy: Det er ikke snakk om effekten i bilen, men skadestatistikken. Du finner glatt biler med tett på 300hk som har billig forsikring. Rx7 er et godt exempel på det, den koster ca 6000 med full kasko for en på 22år, 40% bonus som bor her i byen. Men gamle bimmere, Volvoer, 200sx og andre "herjebiler" har så dårlig statistikk, at du som ung fører er uønsket med en slik bil hos selskapene.

Lenke til kommentar

INGEN forsikrer en S4 eller S6 med noen som helst brukere av bilen under 28 år. drkaos, hvordan fikk du det til..? Om du setter den på "pappa" så hjelper ikke det. Skjer det noe og du kjører bilen, må du bla opp alle skadene fra egen lommebok osv fikk jeg beskjed om, og i tillegg vanker det bot for å ikke forsikre bilen "forskriftsmessig". Politiet i Ålesund bekreftet dette for meg.

 

Holdt på å kjøpe S audi i fjor vår og då var det ingen problem å forsikre bilen i gjensidige. Aldri hatt bil før og var då 24 år. Slapp unna med ca 6000 med delkasko og 14000 km i året, så det hjelper heilt klart å bu på bygda!

Lenke til kommentar
Det var en '91 omtrent helt original.

 

Den nye modellen av RX-7 kunne de gi meg forsikring på derimot, rare greier.

Nettopp pga det jeg sier, statistikken på bilene. Nytypen er det ikke så mange av enda, og statistikken er helt klart værre på de eldre modellene.

 

Så enkelt er det.

 

I tillegg til hvor du bor da selvsagt.

Lenke til kommentar
Viss du skal ha forsikringen på deg selv kommer den til å koste rundt halvparten av bilen, kanksje mer enn det i året. Å si at du kommer til å kjøre roligt med en sånn bil er bare tull. Du kommer til å ta det roligt de 2 første timene og så kommer du til å gi mer og mer på... plutselig smeller det). Hva med å gå for en a4 eller kanskje en a6?

Må bare spørr, hva får deg til å tro at jeg kommer til å grise kjøre med an Audi S6 til 150 000,- og koster flesk i forsikring?

Tror ikke jeg er som de fleste! Skal ikke si aldri, men jeg kommer til å kjøre pent, ALL min dag til døden skiller dere ad.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...