Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

18år og Audi S6 -97.


MindTooth

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er en gutt på 17år som som ser etter en ny bil.

Og idag satt jeg å leste i Motorbørsen sammen med min pappa, og da fikk jeg øye på Audi'n.

Dette syntes jeg var en tøff bil som var stasjonsvogn, og 4x4. Pluss den kostet ikke mer en 150 000,- til 200 000,-.

 

Derfor med dette lurte jeg på en del ting da.

Hva har folk å si om bilen slik generelt, om den er bra eller ikke.

Er den slite sterk, eller bare noe kostbar leke?

Kanskje si noen ord om forsikring på en 17år gammel gutt.

Så også at det fantes en 2.2T, om den evt. var bedre å kjøpe i forbindelse med forsikring.

Evt. muligheter for tuning og styling, og om det er dyrt å trimme?

Eller hva du måtte komme på å si om bilen.

Den skal ikke brukes det leke, skal brukes som en vanlig bruks/dame-magnet!

 

Takker for all respons på min forspørsel :D

Mvh Birger

 

Vedlegg:

Link 1: Finn.no - Liste: Audi S6

Link 2: Kelkoo.no - Liste Audi S6, -95/-97.

 

Edit1: Emne og redigerte linker.

Edit2: Ny link.

Edit3: Emne.

Endret av Birger_Nord
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt for sterk for en 17 åring hvill nå jeg si, kommer sikkert til å kræsjen evnt kjøre ut den første måneden du har den.. + sinnsyk forsikring på s bilene spes på østalands området. hville heller valgt en mindre motorisert nyere bil.

pleier også være litt skruing på de bilene der.

Endret av freddy85
Lenke til kommentar

Med tanke på trimming så ville jeg absolutt valgt en 2.2T motor framfor V8'ern. 2.2 litern har et utrolig potensialet som strekker seg godt over 1000hk (men det er neppe aktuelt vil jeg tro). Men mer moderat trimming, 300-400hk er så absolutt mulig me den motoren. Men det koster hvis du skal få den trimmet av noen. Så det beste er få kjøpt deler og skru selv. Og så stikke innom flissundet (eller andre med mulighet for å lage en ecu helt spesielt til ditt oppsett) og få dem til å programmere en ecu som passer ditt oppsett.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar :D

 

En liten oppsummering av mitt syn:

-Den kommer ikke til å bli kræsjet første uken, fordi jeg har den policien å ikke drive med "grisekjøring"

(Dere vil ikke tro det, men jeg klarer ikke tanker på å miste lappen,

pluss jeg er den eneste i venneflokken, som ikke drikker, så det blir litt mye kjøring)

-Jeg kommer til å ha den lenge, det er ikke noe jeg kjøper og selger like fort.

-Den kommer til å bli behandlet som en perle. (Tro meg, har igjen mange venner som ikke behandler bilen sin bra nok, beklaglighvis!)

 

Diverse "krav":

-Tror dette vil gjelde -95 til -97/-98.

-Helst 5-seter

-Motor: hvet jeg ikke, men som sagt tideligere, 2,2T har bedre potensielle muligheter.

-Svart

 

Håper det hjalp litt med hva jeg søkte :thumbup:

 

Mvh Birger

Lenke til kommentar

uansett, jeg er betenkt at den er så billig til å være 4x4, stasjonsvogn og.

 

Man trenger ikke å grisekjøre for å krasje.. Finnes nokk av tullinger ute på veien, og når du er så fersk så øker sjansen for å krasje noe sinnsykt..

For krasjer du, enten det er din skyld eller andre sin skyld, så blir nu forsikrings selskapene ennå mindre glad i ungdommer, og det hjelper IKKE på at du har en slik bil..

Uansett om du har 2,2 eller en V8 under panseret så vill forsikringen ta kaka..

Lenke til kommentar

freddy85: Så du mener jeg ikke kommer til å klare å meste bilen, det kan sikkert stemme. Men jeg kommer ikke til å kjøre F1 på en vanlig vei, og spesielt ikke før jeg har fått erfaring med den! Og hva mener du med "en nyere mindre motorisert"? Det med skruing kommer selvsagt ann på hvordan du kjører og hvordan du tar vare på bilen. For min del kommer ikke jeg til å råkjøre, og jeg kommer helt sikkert til å ta ganske godt vare på den! Men hvis du mener det kommer til å være mye skruing selv om jeg kjører pent, så tror jeg må begynne å revurdere litt.

 

Stig-Arne:Er ikke helt sikker på hva du mener betenkt? Hvis du mener det er en billig-unormal pris, så ligger omtrent alle S6ene(-95 til -97) i den prisklassen(litt over)!

 

Har helt forståelse for det, det er mange tullinger ute å kjøre. Så du har et godt poeng der Stig-Arne, men så kommer ikke jeg til å kjøre den så mye på vinterstid, eller snarere jeg kommer ikke til å kjøre den da. Pluss at jeg kommer til å kjøre den lite på kveldstid. For da kommer jeg sikkert til å kjøre noen andres sin bil. En annen dum opplysning, jeg bor på en plass som heter Fåvang, og der bor det kanskje 2500 personer, og tror det er mindre sjanser. Personlig liker jeg ikke å kjøre om kvelden, eller ihvertfall med min egen bil!

Sier ikke at det minker sjansen for å at det ikke skal skje noe, men håper det minker litt!

 

GeCcO: Du mener en 2.2L er bedre, det kan godt stemme, jeg vet ikke! Men lurte da på om V8'ern er bedre hvis man med tiden (MANGE år) evt. skal sette på en kompressor? Bare lurte, for min den tror jeg V8'ern har klart deg originalt. Men kanskje det blir 2.2L hvis det senker forsikringa litt (et lite håp)!

 

Den delen med forsikring kommer ihverfall til å ta livet av all kjøre glede da. Dette er veldig synd for de som vil kjøre ordentlig. Men skjønner forsikringselskapene kanske godt. Når du ser på hvordan mange av ungdommene her tillands kjører, så forstår man det fort.

 

Fyller 18år om 10måneder.! Så jeg må spare ihvertfall. Og takker nok en gang for alle svar :thumbup:

 

Mvh Birger

 

Edit1: Redigert innlegg!

Edit2. Skriveleif.

Endret av Birger_Nord
Lenke til kommentar
GeCcO: Du mener en 2.2L er bedre, det kan godt stemme, jeg vet ikke! Men lurte da på om V8'ern er bedre hvis man med tiden (MANGE år) evt. skal sette på en kompressor? Bare lurte, for min den tror jeg V8'ern har klart deg originalt. Men kanskje det blir 2.2L hvis det senker forsikringa litt (et lite håp)!

 

Har per dags dato ikke hørt om noe suksessfullt påbygg me kompressor på V8'ern. Det vil nok uten tvil være dyrt. Og jeg stiller et stort spørsmålstegn ved plass. Det er rimelig fullt i motorrommet på en hvilken som helst Audi. Og å få plass til en kompressor under der. Det tror jeg kan bli vanskelig.

 

For noen høres det kanskje rart ut. Men du kommer lengere med turbofemmern, enn med V8'ern. Den er jo fabrikklaget med turbo, og da er det en enkel sak å få mer effekt ut av den. V8'ern er jo en NA (naturalig aspirasjon) at den suger lufta uten hjelp av turbo/kompressor. Og da vil du trenge og "konvertere" den til å kunne brukes sammen me endten to turboer, eller en kompressor.

 

Så hadde jeg hatt valget, hadde jeg gått for en 2,2 liter. Den er en ulv i fåreklær. Bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Oppsummering imot:

-Dyr forsikring(et STORT minus)

-Små problemer

 

Oppsummering mot:

-Tøff bil

-Billig iforhold til andre tøffe biler

-Går godt

-4x4

 

Mvh Birger

 

Edit1: Skriveleif

Er egentlig ikke noe vits å sette opp "små problemer" som et minus. Problemer er det på alle biler. Og jeg er ikke kjent med at Audi har spesielt mye problemer. Alle biler har sine sterke og svake sider når det gjelder konstruksjonen av bilen. Så problemer vil du støte på uansett. Eller, mange definerer slitedeler som "problemer". Deler vil du komme til å skifte. Blandt annet på en slik bil som en S6 så er det en del slitedeler som koster en del. Bremseskiver og klosser vil du komme til å trenge å skifte. Det er vel den vanligste slitedelen. Husk bare på å ikke kjøpe orginale deler fra möller. Orginaldeler er vanvittig mye dyrere enn uorginale deler. Så kjøp heller deler oss butikker som Mekonomen. Andre ting som kanskje vil måtte skiftes er. Registerreim, turbo (kommer ann på hvilken motor du skal ha), dempere, dekk, foringer, mansjetter.

 

Dette er generelle deler som du vil måtte bytte på alle biler etter en viss tid. Utover dette så skal det ikke være noe du trenger å være bekymret for.

 

Men husk å sjekk bilen før du kjøper den. Og viktigst av alt, prøvekjør den. Hør nøye etter lyder som ikke skal være der. Om bilen ligger rett på veien. Motor, girkasse osv. Er dumt å kjøpe en bil uten å sjekke den, for seinere å møte på problemer som du kunne ha oppdaget under kjøpet, og fått slått av prisen for.

Lenke til kommentar

GeCcO: Mente ikke slike små problemer, men refererte til utsagnet til freddy85. Men det stemmer mye i det du har å si. Og det er da litt småfix med alle biler idag. Men tror ikke for min del at jeg kommer til å bruke noe annet en original deler, eller high performance deler! Kommer til å skifte mye når penger strekker til. Wiilwood bremser, HKS turbo+intercooler, o.l. Men dette blir sett på senere. Kommer garantert ikke til å begynnene med detter straks nei. Dette kommer senere. Skal ha Volvo 204SE som jeg skal satse alt på også.

 

Vil ihvertfall takke for et fint innlegg :D Og til dere andre som har lagt igjen et spor.

 

Mvh Birger

Lenke til kommentar

Kompis av meg har S4....E ikkje heilt sikker på forskjellan men trur dem e bitte litt forskjellig utseende messig å at s6`en har bedre bremsa...E ikkje heilt sikker...MEN! Det er en sjuk bil på alle måta...rått drag i 2,2litern...å quattro e jo bare suverent..Han betale ca.20 000 i året i forsikring...No e d bare 230 hest i den, men ska chippes te 290 hest...Snakka me forsikring å dem sa at det bare blei 2000krona i tillegg på forsikringa for chippen...Så d e jo kos...Regner med det samme gjelder for S6! ¨

 

Audi Power!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...