Gå til innhold

Bønder og statlig sponsing - Les 1. innlegg


Anbefalte innlegg

Hva mener du med at forbrukeren ikke legger merke til skjermingsstøtten? Mener du at forbrukeren ikke merker om han betaler 100 eller 48 kroner for en vare? Eller at han ikke merker det fordi han ikke vet hva varens egentlige verdi er? At han er så vant til å betale overpris at han ikker merker det? Du kan jo spørre en stor barnefamilie om de ville merket om matutgiftene deres gikk ned fra 10.000 kr/mnd til 4.800 kr per måned og se hva du får til svar.

 

Jepp, statsbudsjettet er spennende. Jeg synes hovedtrekkene virket solide, men frykter hva den nye regjeringa klarer å rasere. Også irriterer jeg meg når Øystein Djupedal sier "skattelette til de rikeste" om økte bunnfradrag (til de fattigste) og mindre skatter for vanlige folk (de under 400.000 i inntekt). Det viser bare fordommene og hvor trangsynt den fyren er. *irritere seg*.

 

Men vi får se hva som skjer. Sansynligvis blir det vel en kraftig skatteøkning. (I hvertfall om de vil prøve å holde mange av løftene om gull og grønne skoger fra i går).

 

God helg :)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bønder og statlig sponsing
Dersom bønner ikke ble sponset måtte de jo selge for enda høyere priser for å få et brukbart overskudd.

Nettopp! Og det er her de geniale markedskreftene tilbud og etterspørsel kommer inn. Jo høyere priser jo lavere etterspørsel. Dvs. når bøndene selger varene sine dyrere så vil færre kjøpe dem. Forbrukerene tenker jo også tilbud og etterspørsel. Jo høyere prisdifferanse jo flere vil velge det billigste.

 

Bøndene vil jo ikke godta å bare få solgt færre varer så da må de sette ned prisene for å få de solgt. Det er slik markedsøkonomien fungerer. Bøndene må sette ned prisene på varene selv om deres produksjonskostnader er de samme. Da får de et press på seg for å drive mer økonomisk, mer stordrift og tenke mer på dyre nisjeprodukter. De av bøndene som ikker klarer å fornye seg vil gå konk og må finne seg en annen jobb. Sånn er den harde realiteten i alle yrker. Dersom man ikke klarer å levere varer til en konkurransedyktig pris så går salget ned, inntekten ned og man går konk eller har en kontrollert nedleggelse før det kommer til en konkurs.

 

Akkurat som for flyselskaper så er jeg for at forbrukerene skal få synliggjort hele kostnaden når de betaler, og ikke måtte betale mer enn de trodde gjennom skjulte priser. For hver 100-lapp jeg bruker i butikken betaler jeg 79 kroner i skatter og avgifter i indirekte betaling for varen. Den reelle prisen på norske varer er altså mye høyere enn den du ser i butikken.

 

Som sagt flere ganger før:

+ Man betaler 48 kroner for en vare som er verd 48 kroner.

+ I tillegg må man betale 52 kroner til bøndene på grunn av manglende konkurranse fra utlandet.

+ På toppen av det må man betale 79 kroner i skatter og avgifter for varen.

= Totalt betaler man 179 kroner for en vare som er verd 48 kroner.

 

De fleste som er her få forumet bruker prisguiden for å finne ut hva som gir mest for pengene på datautstyr. Hvorfor skal staten gjøre slik at man ikke kan få mye for pengene når man handler mat også?

 

Tenk om saken var andre veien. F.eks at vi hadde mange norske datautstyrsprodusenter og at tollmuren gjorde at alt var 3,7 ganger så dyrt som verdensmarkedsprisen? F.eks en vanlig PC til 10.000 kr kostet 37.000 kr for å verne norske ineffektive dataprodusenter. Der man måtte betale 21.000 for PC'en i butikken, og 16.000 for den gjennom skatt og avgifter. Det er kanskje ikke lett å være objektiv hvis man er bonde selv, men hvis du ser det fra denne siden så ser du vel urimeligheten? At det norske folk skal betale i dyre dommer for å holde kunstig liv i en bransje som ikke har livets rett.

Lenke til kommentar
Bønder og statlig sponsing

 

Dersom bønner ikke ble sponset måtte de jo selge for enda høyere priser for å få et brukbart overskudd.

5004916[/snapback]

 

Så enkelt er det ikke, vi har også andre ting som bør forandres, hele "landbrukskooperativet" dvs. alle bedrifter som bøndene selv eier, "stjeler" fra dem med sine tunge, gammeldagse og overadmin. organisasjoner..

 

Det s.k. mellomleddet bør kuttes ut (mest mulig) og dette vet de fleste bøndene selv men får ikke gjort noe særlig med det... :hrm:

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

jeg tok meg den frieheten til å ringe de en av 3 siste bønder i bygda

 

 

Prisen for stjerne lam er 38 kr pr kilo til bonden

 

 

Prisen vi bealeate hos Eide Handel , simen var 68 kr pr kilo :O)

 

Men uten om det så bør ing som at

 

Foresten så er biodiesel en meet mulig vekstdel hos bonden, særskilt mulig hos de store landbruksprodusenter, noe som vil redusere "overproduksjonen"

 

Minesota , så er det allerede 2% biodiesel om slår inKanskje bønder får betalt for sin jobb, forskingsmiljøenee , vil etterhver bidra til at det blir en ok pris for jordbruksprodukter

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Jo, Jo , Jarmo, du bor i distirket du og , så du ser sikkert sentraliseringen , på det verste.

 

Jeg har gitt opp å forklare søringer sammenhenng når det gjelder samfunnsøkonomi

 

 

Bygutter har rett og slett ikke peiling

 

Det som er veldig rart er at boner forsvarer #by idioligene# harder enn noen !!

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Bare så det er sagt, jeg ser frem til at Simen , skal forklare mine matematiske feil.

 

Men Ok, Når det gjelder Norks lLANDBRUK ER JEG VEL EN KLONE MELLOM SP OG fRP

 

FOR FRP HAR VELIDG RETTT, GI FRIHET TILBAKE TIL BONDEN

 

Dersom ikke , så må samfunnet betale

Endret av Osse
Lenke til kommentar

2. Bonde og samfunn.

 

Norge gikk fra bondesamfunn til et industrisamfunn. Noen glemmer det, at vi ikke lever i et bondesamfunn tror jeg.Bøndene må blir mye mer effektive, vi trenger ikke 100. 000 småbruk rundt om i Norge.

 

Ille er vel også bygda, ja det er ikke bra for unger å vokse opp slike steder. De blir rett og slett merklige og rare.De er rett og slett mistenksomme for fremmede. Fremskritt sier de nei takk til.

 

Når Høyskolen i Telemark skulle etableres i Bø, da var de i mot det.

 

Dessverre har bonden i Norge blitt synonymt med vernet bedrift.

 

4. Bonde, fritid og jobb.

 

Bonden har mye fritid, det er ikke noe man ka ngjemme vekk så lett. De har utrolig mye fleksitid. Værste for de er vel at de må stå opp om morgenen, men det må også andre. Sauehold var visst noe av det enkleste å drive med har jeg hørt av min søster, som tilfeldigvis er innen "bonde" bransjen

 

:whistle:

 

 

 

 

4998176[/snapback]

 

Hehe, det har er jo så man må le..

 

1.

Du mener det du mener om bønder..

MEN

At det ikkje er godt for unger å vokse opp på bygda er no bull..

Eller vist du er lat, gidder lite og ikkje liker andre mennesker.

DA burde man holde seg unda bygda..

 

Fordi norges komuner ofte har lite penger.. Kan man ikkji sitte på rævva og vente på å få noe å gjøre.. Man må få med seg noen venner og gjøre litt sjæl..

 

Og på bygda kjenner de fleste de feste.. Slik at du vet hvem du møter på veien.. For folk som vil være aleine og helst drokne i megden er da byen et bedre alternativ.

 

Personlig mener jeg Baz Luhrmann sa det bra:

 

"Live in the city ones, but live before it makes you hard. Liv in the Country ones, but live before it makes you soft."

 

Desuten vist penger er prioritet 1 i livet.. Er det kansje større sjans i byen..

 

2. Bonden har mye fritid.. Det er så dumt at jeg må le.

Kansje på små "hobbybruk". Men ikkje en ekte bonde.

Flere av de bøndene jeg kjenner har en annen jobb ved siden av. Og jobben varer ikkji fra 08:00 til 16:00 som "vanlige" jobber.. Det er vel derfor mange velger å bli bonde selv om de tener veldig lite..

 

Destuen er det en del tungt arbeid.. Ikkje så mye som før pga. bla. Hydralikken, men det er mye og nå også en del pappir arbeid..

 

 

Så til slutt tror jeg nokk at bonden får det tøffere i fremtiden. Pga. media går litt imot det. Dermed også mange folk ellers..

Men det er et så herlig arbeid at jeg tror ikkje det blir borte i en håndsvenning..

 

"Noe annet enn å sitte på rævva bak en pult og ha bronkitt ved fylte 50."

Som en kamerat så fint uttalte det..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Personlig mener jeg Baz Luhrmann sa det bra:

 

"Live in the city ones, but live before it makes you hard. Liv in the Country ones, but live before it makes you soft."

Live in New York City once, but leave before it makes you hard; live

in Northern California once, but leave before it makes you soft.

;)

 

 

 

(Hva med å roe ned fyllepostinga, Osse?)

Lenke til kommentar

Ok , Tar selvkritikk nå, er kanskje ikke helt edru, men , jeg mener jet har matematisk forsvart alt til nå.

 

Greit nok, jeg har aldrig sedd en bygutt med ære, vel jeg bor kun i Tromsø, og vi fra landet aar altig ÆRE

 

 

Men jeg ser at jeg er ikke bygdas beste fo9rsvarer , når jeg har tatt meg noen ØL.

 

Derimot , se tiløbake, så utfordrerer jeg lant annet Simen til å forstå enmkel sammfunsøkonomi.

 

Jeg utfordrer han til å begrunne at bonden motar 431'

 

får da vær e grenser på mobbing av bonden !

Lenke til kommentar

Horfor vet jeg så mye om dette ?

 

Jo jeg er Odelsgutt, lite gardsbruk, maks 100 sauer kunne jeg ha hadd.

 

totalt uløsomt. !!

da jeg var ung var det ca 50 småbrukere , i dag er det 3 igjen, kjenner etterkommerene av de 3 så når deres forldre dør så er det 0 igjen.

 

 

Byfolk tror rett og slet at hammburgeren kommer ifra mac donalds

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...