Gå til innhold

Commodore 64 på én brikke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ok, så denne sid prossesoren lager altså god lyd? Hmm, syns nå det er rart at de ikke kan lage en like godt i dag. Jeg forstår ikke helt dette her, mulig alt er ironi da men det virker ikke sånn.

God lyd er vel kanskje ikke helt korrekt. Det som er tingen er at den er laget på en spesiell måte med oscillatorer og greier som gjør at den kan høres ut som en analog synth. Og analoge synther er jo det alle de hippe folka bruker. Bare hør på den nye Bertine Zetlitz platen.

 

SID-chipen er programmerbawr til tusen og man kan få mye rart ut av det. Jeg personlig digger enkelte av Commodorelydene og ville gjerne ha brukt det i egne sanger. Derfor har jeg lyst på et lydkort med sidchip.

Lenke til kommentar

Husker jeg hadde en amiga jeg også. De eneste spillene jeg husker jeg hadde var "ski or die" og "speedball 2: brutal deluxe". Veldig underholdende spill. Hadde mange andre også men jeg husker ikke navnet på dem. Var ikke gamle tassen da jeg spilte amiga (er 16 år nå). Hadde vært morsomt å prøve disse spillene igjen, selv om jeg sikkert kommer til å bli veldig skuffet over grafikken og lyden som jeg var så imponert over da. Kastet desverre amigaen da jeg fikk min første pc. Den var jo veldig gammel og utdatert da. Angrer veldig nå.

Lenke til kommentar
Var ikke gamle tassen da jeg spilte amiga (er 16 år nå). Hadde vært morsomt å prøve disse spillene igjen, selv om jeg sikkert kommer til å bli veldig skuffet over grafikken og lyden som jeg var så imponert over da. Kastet desverre amigaen da jeg fikk min første pc. Den var jo veldig gammel og utdatert da. Angrer veldig nå.

Du kan ikke ha vært noe gammel i det hele tatt. Du er jo bare barnet! ;)

Man skal ikke kimse av disse gode gamle maskinene.

Jeg har dessverre kastet min C64, men jeg sitter rett ved siden av min gode, gamle Amiga 500. :w00t:

Lenke til kommentar
ok, så denne sid prossesoren lager altså god lyd? Hmm, syns nå det er rart at de ikke kan lage en like godt i dag. Jeg forstår ikke helt dette her, mulig alt er ironi da men det virker ikke sånn.

God lyd er vel kanskje ikke helt korrekt. Det som er tingen er at den er laget på en spesiell måte med oscillatorer og greier som gjør at den kan høres ut som en analog synth. Og analoge synther er jo det alle de hippe folka bruker. Bare hør på den nye Bertine Zetlitz platen.

 

SID-chipen er programmerbawr til tusen og man kan få mye rart ut av det. Jeg personlig digger enkelte av Commodorelydene og ville gjerne ha brukt det i egne sanger. Derfor har jeg lyst på et lydkort med sidchip.

Den er en analog synth, er det ikke sånn da? Mens senere og dagens lydkort er digitale. Har lite greie på dette jeg og, mener wikipedia har en ganske omfattende gjennomgang av c64 hardwaren.

Lenke til kommentar

Den er en analog synth, er det ikke sånn da? Mens senere og dagens lydkort er digitale. Har lite greie på dette jeg og, mener wikipedia har en ganske omfattende gjennomgang av c64 hardwaren.

Ja. Det er korrekt. Det er en analog chip. Jeg er ikke helt sikker på den store forskjellen der heller, men jeg vet t analoge synth-ting som moog og roland jp101 (tror jeg det var) er meget populære blant dagens musikere grunnet de spesielle lydene. Antar at det at det er analogt fremfor digitalt gjør at en kan få mye rare lyder ut fra det, men helt sikker er jeg dog ikke.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...