Gå til innhold

Vurderer ny maskin med A64, men hvilken socket?


PC^2020

Anbefalte innlegg

Hmm, i dag har jeg en p4 2.4 GHz (NW/533/512/1.52). Den fungerer jo fint, men jeg har egentlig litt lyst på AMD64. Men den finnes jo da til 2 socket'er, så jeg lurer på hvem av dem som er best/mest for penga.

 

Jeg har tenkt litt på S754/3400+/2400/1600/512. Den koster jo en rundt 1500-2000. Venter til den kommer på tilbud. Trenger ikke boxed.

 

Men så var det det om 754, eller 939 var best da? 939 cpuene koster jo mye mere, med samma speccs.

 

Hovedkort?

Hvilke hovedkort er best til de forskjellige socketene? Jeg syns det hadde vært artig å få prøvd ut PCI-E.

 

Ram: Jeg kjøper 4 X kingston 512MB, så må derfor ha 4 ramslots. (men til nøds kan jeg kjøe 2X1024)

 

Må ha raid-0 i PATA eller SATA. (helst PATA, men er ikke så vanvittig viktig)

Endret av pc^2004
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta dette med ei lita klype salt, men jeg har i fortida (for et par måneder siden) lest meg til at S754 er på vei ut mens S939 er det som kommer til å regjere.

Såvidt jeg har sett på div tester rundt omkring (oxo for et par måneder siden) ligger S939 ca 5% eller noe sånt over S754 i ytelse på "samme" CPU (i.e. 3200+ etc.)

 

Foreløpig ligger CPU'ene til de 2 socketene på ganske flat lik pris (i det minste på komplett.no) så jeg selv går for S939 når jeg nå oppgraderer maskina mi :yes:

 

Kanskje noen som er litt mer oppdaterte kan gi et mer nøyaktig svar ?

Lenke til kommentar

S754 har vel billigere hovedkort og det er ofte mange tilbudskampanjer på disse hovedkortene, av naturlige årsaker....

 

Men på CPU priser er vel ikke S939 noe særlig dyrere enn S754. En AMD64 3000+ S939 Winchester(90 nm) koster 1.300,- og jeg tror ikke det er mange S754 som rettferdigjør et kjøp kontra denne.

 

Ellers har jo S939 mange fordeler fremfor S754.

- Det er i hovedsak en "nedgradert" S940 uten smp pin og støtte for vanlig DDR minne, med fordelene opteron plattformen har.

- Du får Winchester 90nm AMD64 som er bedre egnet til klokking og kaldere.

- 5 HTT kanaler som gir 1000Mhz HTT, kontra S754 sine 4 som gir 800MHz HTT.'

- Mer cache, derav flere pins. Mer cache gir også bedre 64bit ytelse når du går over på Windows XP for AMD64.

- Støtter 128-bit DDR SDRAM at 100, 133, 166, and 200 MHz kontra S754 64-bit DDR SDRAMD. Dvs den har støtte for Dual-Channel DDR samt har 4 minne slots.

- Plattformen har/får PCIe støtte

- Den har/får SLI støtte

- Den får SATA-II med NCQ(vet ikke om s754 vil få det)

- Den er mer tolerant ovenfor forskjellige minnebrikker. S754 prosessorene virker å ha en minnekontroller som er mer kresen her. Med noen kort som unntak.

- S939 får senere dual-core prosessorer, slik at du har gode og vesentlige oppgraderings muligheter langt frem i tid.

- Den er mer fremtidsrettet som noen nevner.. selvsagt, men ikke hovedargumentet.

- En winchester 3000+ er meget billig og klokkevillig.

 

Men det er mye mer her som jeg ikke kommer på i farten. Men snorreh er din mann hvis du vil ha ekspert tipsene :). Søk opp tråder han har postet i rundt S754 og S939.

 

NB!

S754 har kun 3 minneslots, skal du ha 4 må du ha S939/S940.

(denne var beregnet på et krav trådstarter hadde)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg fant ut litt av hvert jeg også. Sånn generellt sett, så går jo allt "opp-i-opp" med 939.

 

- Skjermkortene er litt billigere til PCI-e

- Hovedkortene er litt dyrere

- ca samma pris på cpuene. (bare at jeg får gå for 3500+)

- minne blir samma pris.

 

men hvor mye har brikkesettene å si på de forskjellige hovedkortene? Nforce 3 har jeg hørt mye fint om. Men hvordan er egentlig disse via greine.?

 

Jeg bruker ikke integrert lydkort, og jeg kommer ikke til å bruke Realtek nettverskort (dersom det er integrert).

 

 

 

Så jeg trur nok at jeg kjøper 939 nå ja. Men det ble egentlig ikke noe spess. dyrere.

Lenke til kommentar

Hvorfor tror alle at Socket 754 er på vei ut??

Bare se på Socket A, som først NÅ er på vei ut. Du får fortsatt tak i nye prosessorer, hovedkort, og barebone til Socket A.

Jeg tror Socket A kommer til å henge med oss en god stund til (Sempron), før det blir mer og mer klart at Athlon64 lønner seg i pris/ytelse. Og da blir Socket 754 et prismessig godt alternativ, i form av billige hovedkort, og prosessorer rundt 1000-lappen, kanskje 3000+ legger seg noe under etterhvert.

Socket 939 blir da for de som vil ha det lille ekstra, men også her kan det jo gjøres billig.

Det kommer jo ut nForce4 til Socket 754... Vil ikke kalle det på vei ut.

Lenke til kommentar

Nforce3 er hvis du ønsker å bruke AGP skjermkort, kort forklart. Her er MSI NEO2 Platinum et greit valg hvis du ikke skal klokke(Nforce3).

 

Ellers burde du kikke på Nforce4 baserte hovedkort.

 

ALi, Via, SiS, og ATI har også gode chipsett for S939 på vei eller i butikken. Men vanskelig å gi råd da det ofte er smak og behag hvis det ikke er spesielle hovedkort eller funksjonalitet man ønsker.

 

Men vurderer du Via er vel K8T890 det du bør se på. Ellers ALi M1697 osv. Men Nforce4 er vel et trygt valg med mange hovedkort å velge mellom. Ønsker du SLI mulighet og kunne kjøpe et skjermkort til senere må du så langt velge Nforce4 SLI.

 

EDIT:

Jeg sier IKKE at S754 er på vei ut, jeg sier kun at jeg ser åpenbare fordeler av å velge S939 fremfor S754. Dette går helt på hvilke behov man ser for seg.

 

S754 er en fullverdig plattform med de egenskapene de har. jeg bygde meg forresten en SocketA plattform nå nylig med DFI NFII Infinity Ultra og XP-M2400+ FJQ4C. S754 vil nok også ta over som budsjett modellen fra AMD i fremtiden.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

ja, nå ble dette riktignok litt mere diskusjon utover det med hovedkort, men det går vel greit. Det er jo avhengig av CPU'en uansett..

 

 

Jeg har bygd en 754 pc med MSI K8N NEO. Jeg hadde STORE problemer med minne der for å si det sånn. Meg corsair, og twinmos. Fikk 57000 feil i memtest86.

 

Men etter en bios upgrade, så funka jo begge brikkene sammen faktisk :D

 

Men jeg har egentlig aldri hatt noe annet enn intel brikkesett. Jeg har hatt en pc med Ali brikkesett. Men det må nok bli VIA brikkesett trur jeg. Men hvordan er nettverkskortene?

 

Hadde vært deilig med A64 4000+, men den ble noe voldsomt dyr da :whistle:

Lenke til kommentar
Hvorfor tror alle at Socket 754 er på vei ut??

Spørs hvilket tidsperspektiv som legges til grunn for "på vei ut". På ett års sikt er 754 på vei ut i følge flere kilder, blant annet Anandtech som skriver:

all of the socket 754 chips are scheduled for EOL by Q3'05; beyond that, Athlon 64 will only be available on socket 939

 

og pcstats; Prosessor highligts for 2005

signaling the death call for socket 754 by Q3'05.
Lenke til kommentar

trur forresten at jeg drøyern kjøpet ut i 2005. Så finner jeg ut hva som kommer da.. kommer nok til å ha et budsjett på 10k +- fpr CPU/HK/RAM Og jeg skal ikke overklokke. Så jeg legger heller vekt på å kjøpe det som yter vedlig bra. Mulig at skjermkort sniker seg inn, men jeg har ett helt OK skjermkort nå da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...