Gå til innhold

Siemens sine skjermer


Kornelius

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde i utgangspunktet lyst å kjøpe meg Siemens S65 (pga. design og kameraet), men da jeg så hvor dårlig skjermen var så var det helt uaktuellt! Makan til blass skjerm, oppløsningen er jo heller ikke noe spesielt å skryte av.

 

 

S700 og K700 har veldig fine skjermer, likedan synes jeg Motorola E398 har! (litt av grunnen til at jeg valgte den)

Lenke til kommentar

Nå tror jeg vi alle glemmer at vi egentlig skal snakke om Siemens sine skjermer.

Hvis man skal snakke om andres skjermer, kan man sammenlikne dem med Siemens.

 

F.eks slik jeg gjorde i mitt første innlegg her.

 

 

Nå tenkte jeg at jeg skulle regne ut forskjellen på pikseltettheten mellom siemensbilligtelefoner og nokiabilligtelefoner.

Siemens C60, som jeg har oppfattet som en populær billigtelefon, har en skjermoppløsning på 80x101piksler. 80x101=8080, ikke særlig mye, altså...

Og de samme målene som en 128x128skjerm. altså 2,73x2,73cm. Hvilket blir 7,4529cm.

Så deler vi antall piksler på antall cm og får antall piksler per cm. Det ble 1084,1417 piksler per cm. Tror ikke jeg får med alle desimalene på denne kalkulatoren, men resultatet taler for seg.

Dette var ikke særlig skarpt, folkens. Hvis jeg i tillegg legger til at denne har C-STNskjerm, er vel dette en telefon man ikke kjøper hvis man ser etter en skjerm i toppklasse.

 

En billigtelefon fra Nokia har samme mål og pikseltetthet som 6230. Det har jeg skrevet i et tidligere innlegg, til opplysning. Gidder ikke gjøre det igjen.

Men Nokia har som regel andre typer skjermer. De bruker blandt annet passive TFT-skjermer, aktive og passive matriseskjermer(på engelsk: matrix), STN, C-Stn og farge-LCD. Har ikke noen liste over hvilke telefoner som har hvilke skjermtyper, men 3100 har i hvertfall STN og 3200 har passive matrise.

 

 

Nå stikker jeg og spiser frokost. :thumbup:

Lenke til kommentar
Sony Ericsson K700i har vel den skarpeste skjermen på markede nå!

Mener jeg!

 

jeg har ikke glemt S700i nå nei, men har ikke prøvd D500, så er ikke egentlig så sikker

Jeg har sammenlignet, og D500 har langt bedre skjerm synes jeg...en del klarere farger bl.a.

Det har jeg og, og S700i overgår D500 totalt!, synes jeg

 

Edit: Post 1900 :fun:

Endret av *Dragon*
Lenke til kommentar
Det har jeg og, og S700i overgår D500 totalt!, synes jeg

Haha, der var du igjen med S700i ja. :w00t:

 

Jeg mener også at Siemens driver å saboterer litt for seg selv med skjermene. Det er hovedgrunnen til at jeg aldri har hatt en Siemens telefon.

Det virker nesten som de går tilbake i tid. :roll:

Lenke til kommentar
Det er hovedgrunnen til at jeg aldri har hatt en Siemens telefon.

Det virker nesten som de går tilbake i tid. :roll:

Da er du ikke særlig gammel...

 

Siemens var langt forut for sin tid da de started med fargedisplay i 1998 (S10, SL10, S25 etc).

Faktisk gidded ikke Nokia eller Ericsson å satse på det samme, så Siemens gikk tilbake til svart/hvit i 2000/2001 (S45).

Siemens har vært først med det meste av det vi idag synes er 'kult' på en mobil; fargedisplay, MP3, WAP, Java, minnekort.

 

Hadde ikke Nokia og Ericsson vært så vannvittig treige på utviklingen, men satset på farger de også, hadde dagens skjermer vært noe helt annet enn det vi har idag. Mobilhistoriens største bommert kanskje... :p

Lenke til kommentar
Det har jeg og, og S700i overgår D500 totalt!, synes jeg

Haha, der var du igjen med S700i ja. :w00t:

 

Jeg mener også at Siemens driver å saboterer litt for seg selv med skjermene. Det er hovedgrunnen til at jeg aldri har hatt en Siemens telefon.

Det virker nesten som de går tilbake i tid. :roll:

Det er litt sant ja! De hadde sx-1, så bledet dårlig på skjermområdet.

 

De har selvfølgelig blitt bedre. De hadde skjermer som mc60, c60 og s55. De var håpløse. Nå gjenstår det bare å øke antall piksler på skjermen så kan det bli bra!

Lenke til kommentar

Interresant dette her!

 

Har ikke lest at noen fant pikseltettheten på S700?

Noen smarte folk som kan regne ut det her?

 

"Vegard_", takk for en god jobb, men jeg tror du bommet litt når du regnet ut piksel-tettheten på Nokia's S60-modeller! Skjermene er da for all del større enn 3x4cm. Mitt tips er; 4x5cm....

 

Hvis noen her kunne regnet ut pikseltettheten på K700, S700 og S60-modeller hadde det vært knall!

Lenke til kommentar

Det jeg mener er f.eks at Siemens bruker samme skjerm i sin nye megapiksel-telefon som Samsung hadde i begynnelsen av 2003. Altså 2 år siden.

Og utenom den nye 65serien, har ikke Siemens gjort særlig annet enn å produsere heller dårlige skjermer på mest billigtelefoner (og noen "vanlige" telefoner også da) De har jo selvfølgelig lagd noen mobiler med skjermer som er veldig gode, men ikke mange som har utklasset de andre konkurrentene.

 

Pikseltettheten til T5100 (ifølge regnestykket som ble nevnt tidligere) er 3025

Lenke til kommentar

Det jeg synes er greit, er oppløsningen til CX65 og M65 (132x176).

 

Det jeg ikke synes er greit, er oppløsningen til S65 og SK65 (enda det er samme oppløsning).

 

Jeg synes at Siemens skulle spandert en bedre skjerm på bedre mobiler (176x220 hadde ikke vært dårlig), sånn at de kunne være mer med på å konkurere mot nyere mobiler fra for eksempel Sony Ericsson og Motorola. Faktisk, så gir de standarde menyikonene på S65, SK65 og SL65 veldig dårlig inntrykk på grunn av at de er så pikselerte. Ikonene på de (fleste) andre 65-mobilene fra Siemens ser mer barnslige ut, men de ser ikke like pikselerte ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...