Gå til innhold

rett til garanti?


Anbefalte innlegg

hei, jeg har kjøpt en mp3 spiller av en kar på qxl som har blitt ødelagt av en eller annen merkelig grunn. den spillern er mindre enn et år gammel(altså fra da han karen kjøpte den). han har kjøpt den fra en webbutikk. har jeg rett til garanti da?jeg har pakkeseddelen som han fikk med da han kjøpte mp3 spillern

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke tenke meg til at du skal får problemer med å få den reparert.

Om du får det på garanti er en ting, men du vil uansett ha rett til reklamasjon forutsatt at mangelen ikke skyldes feil ved din side.

I forarbeidene til Forbrukerskjøpsloven ble det diskutert om forbrukerkjøpsloven også skulle gjelde mellom kjøp mellom privatpersoner. Dette er grunnet i forbrukerkjøpslovens grunntanke om det ulike styrkeforholdet mellom næringsdrivende og forbruker, ved privatkjøp antas dette ikke å være tilfelle.

Til poenget: Du har kjøpt en spiller privat og vil reklamere på denne. Her kommer først kjøpslovens § 84, andre ledd til anvendelse:

 

 

Vilkår for krav mot tidligere salgsledd

(1) Kjøperen kan gjøre krav som følge av mangel gjeldende mot et tidligere salgsledd, for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren.

 

(2) Ved salg mellom enkeltpersoner når kjøpet ikke hovedsakelig er knyttet til deres næringsvirksomhet, kan kjøperen uansett avtale også gjøre krav gjeldende mot tidligere yrkessalgsledd etter forbrukerkjøpsloven § 35.

 

Endret ved lov 21 juni 2002 nr. 34 (i kraft 1 juli 2002).

 

Så følger Forbrukerkjøpsloven:

§ 35. Krav mot tidligere salgsledd mv.

 

      Forbrukeren kan gjøre sitt mangelskrav mot selgeren gjeldende mot et tidligere yrkessalgsledd for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren eller en annen som ervervet tingen fra det tidligere leddet.

 

      Avtale i tidligere salgsledd som innskrenker selgerens eller en annen erververs krav, kan ikke gjøres gjeldende overfor forbrukerens krav etter første ledd i større utstrekning enn det som kunne vært avtalt mellom forbrukeren og selgeren.

 

      Reklamasjonsreglene i § 27 gjelder tilsvarende for krav etter denne paragrafen.

 

      Forbrukeren kan på samme vilkår som i første til tredje ledd gjøre sitt krav som følge av en mangel gjeldende mot en yrkesutøver som etter avtale med selgeren eller tidligere ledd har utført arbeid på tingen.

 

      Forbrukeren kan også gjøre krav gjeldende etter reglene i lov 13. mai 1988 nr. 27 om kjøp § 84 første ledd, hvis dette gir forbrukeren større rettigheter enn det som følger av paragrafen her.

 

      Tidligere salgsledd kan ikke motregne overfor forbrukeren med krav mot selgeren.

 

Du kan fint rette ditt krav til yrkesselger her. Du har alle rettigheter.

 

Edit: utdype svar

Endret av Frekkas
Lenke til kommentar

Du har i følge forbrukerkjøpsloven §27 (reklamasjon) rett til å reklamere på produktet så lenge det har gått mindre enn to år siden du overtok produktet og det har gått mindre enn to måneder siden du oppdaget feilen.

 

Om du har kjøpt den av en privatperson vet jeg ikke om har noe å si, for man har i følge forbrukerkjøpsloven et forbrukerkjøp så lenge "forbrukeren er kjøperen og selger opptrer i næringsvirksomhet", og det er vel ikke det når det er salg fra privatperson til privatperson.

 

Har du ikke fått med kvittering?

Lenke til kommentar
sveinsel: En høres ofte litt mer troverdig ut når man utdyper svarene sine... Så gjerne bla opp noen lover, for det utsagnet der er per nå helt verdiløst.

 

Jeg tviler ikke på deg, men det er ofte greit å ha noe håndfast å forholde seg til...

http://forbrukerportalen.no/Artikler/Tjene.../klageveileder#

 

Edit: skal du ha definisjon på nytt og brukt også, eller kan du stole såpass på deg selv?? ..... :D

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar
Om du har kjøpt den av en privatperson vet jeg ikke om har noe å si, for man har i følge forbrukerkjøpsloven et forbrukerkjøp så lenge "forbrukeren er kjøperen og selger opptrer i næringsvirksomhet", og det er vel ikke det når det er salg fra privatperson til privatperson.

Kjøpsloven omhandler kjøp mellom privatpersoner. Har gitt utfyllende svar i mitt innlegg over.

 

Du trenger faktisk ikke kvittering, men å sannsynliggjøre kjøpet. I praksis vil kvittering være det enkleste.

Lenke til kommentar

Kjøper jeg en nokia telefon som er 3 mnd gammel, så har jeg garanti,reklamsjonsrett og hevingsrett ved feil/mangler. Dette følger varen og ikke kjøper.

 

hvis noen lurer på hvor jeg har det fra, så er det fra en sak jeg fikk gjennom pga butikken motsatte seg det.

 

Skal du rette krav mot privatpersonen du kjøpte fra så gjelder kjøpsloven

Skal du rette krav mot butikken gjelder forbrukerkjøpsloven. Han er enda en forbruker, og dvs at man følger forbrukerkjøpsloven, med mindre denne er kjøpt før 21. juni 2002, noe den tydeligvis ikke er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...