Gå til innhold

Hjelp med "prikkemønster" på skjerm


Tman

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg var på besøk til en slektning i går, typisk nok tilkalt for å drive support.

De har en Compaq maskin, snart 3 år gammel med et 64Mb grafikk-kort.

(Kommer ikke på typen i farten, er tidlig på dag ennå). Skjermen er en Compaq 1501 flatskjerm.

 

Når Windows har startet opp ligger det konstant et mønster av prikker på hele skjermen. Prikkene virker å være organisert i klynger á 4, og de ligger oppå all annen grafikk uavhengig av hvilke programmer man kjører. Jeg prøvde å endre på diverse innstillinger som oppløsning, autojustering av skjerm, antall farger osv. uten merkbare resultater.

 

Jeg fant ikke ut hva dette var, men jeg rakk heldigvis å få installert bredbånd, satt opp MS Outlook med nye kontoer og regler for individuelle mapper, få på plass Service Pack 2 og legge inn litt sikkerhet i systemet (antivirus/brannmur etc.) samt drive litt opplæring. Alt i alt var slekten fornøyd, men jeg hater å ikke finne ut av ting, og spesielt siden det sikkert er en filleting med de prikkene.

 

Noen som kan hjelpe?

 

-Tman

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sjekket faktisk ikke skjermkabelen (rødme).

Men, det ser definitivt ikke ut som støy. Er et tydelig mønster som ligger stabilt på hele skjermen. Prikkene er ikke synlig ved oppstart (når XP blir lastet) men er på plass når man velger bruker for pålogging til XP.

 

Det ser ut noe slikt som mitt dårlige eksempel under. Men, prikkene er nrmest transparente. De har ikke noen fast farge som forstyrrer veldig.

. . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . .

Lenke til kommentar

F..n!

 

Prikkesystemet mitt ble moddet ved innlegging. Alle mine nøye talte spaces forsvant. Sikkert noe med hurtiginnlegg å gjøre.

 

Får prøve igjen...

. . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . .

 

. . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . .

 

 

Edit: Skal være større avstand mellom gruppene på 4 punkter. Prøvde med bitmap-bilde, men får ikke lov å legge ved bildet.

Endret av Tman
Lenke til kommentar

Er desverre ikke så lett som døde pixler. Er faktisk imponert over skjermen, for den er snart 3 år gammel og har kun 1 død pixel.

 

Mønsteret av prikker er helt likt over hele skjermen og passer overhode ikke med det man skulle forvente dersom det var døde pixler. Det er nøyaktig lik avstand mellom punktene og i grupperinger på noe under 1 kvadratcm med ett punkt pr hjørne.

Lenke til kommentar

Ville prøvd skjermen på en annen maskin, for å utelukke feil på den.

 

Tror heller det har med skjermkortet å gjøre.

Kan jo være en skadet minnebrikke på kortet. (varme eller statisk elektrisitet )

Eller dårlig kontakt mellom skjermkort/hovedkort, ta det ut og sett det inn igjen.

 

Prøvd å slette driver, og lagt inn på nytt ?

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...