Gå til innhold

Clemeth er rystet...


Anbefalte innlegg

Jepp, er ikke noe tvil om at det er en kraftig opprydning som trengs. Først og fremst burde det investeres i gode realfagslærere. Etter siste klasse på ungdomsskolen gikk jeg ut med M+ i matte uten å noensinne ha gjort en lekse eller øvd til en prøve. På videregående strøyk jeg nesten i 3MX og gikk ut med en 2'er, trolig på nåde fra læreren siden jeg sa jeg skulle ta det opp uansett. (noe jeg ikke gjorde) Nå hadde jeg Matte 1 eksamen på NTNU for litt over en uke siden og har egentlig en ganske god magefølelse for hvordan det gikk. Høres det ut som om noe er galt med realfagsnivået på videregående?

 

 

Å være lærer burde være et statusyrke, de beste eleven som har studert matte/fysikk/kjemi/biologi osv osv burde være lærere, ikke de dårligste sånn som det er nå! Å få lærer til å bli et statusyrke vil ta tid, men er egentlig den beste måte n å rydde opp i skolene i Norge. Kun med gode lærere kan du få gode elever!

Endret av Raggie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sa ikke Clemet noe sånt som at "8.klassingene i 2003 gjør det ikke bedre, til tross for at de har fått et ekstra år på skolen.)?

Det stemmer da ikke, 8. klassingene i 2003 begynte på skolen når de var 7, de som gikk i 8. nå er de første som begynte når de var 6.

 

Eller har jeg misforstått fullstendig?

Lenke til kommentar
Folk med lære seg å erkjenne at det ikke er galt å ikke mestre alt. Ikke alle er flinke. De fleste har noen gode kvaliteter, noen fler enn andre.

 

Hvis man bare skal fokusere på det positive, og på en måte late som om det negative ikke finnes, da lærer man seg ikke å håndtere det negative. Man benekter virkeligheten i stedet for å lære seg å håndtere den og gjøre det beste ut av den.

 

Hvis man ikke kan lære seg å akseptere at man suger i matte, så vil frykten for å feile ligge som et evig spøkelse i bakgrunnen. Egentlig så vet man at man ikke er flink, men man er redd for å innrømme det. Det er ikke en positiv følelse.

Barn er barn. Barn blir frustrert, oppgitt og apatiske når de kan gå gjennom en skoledag uten å mestre noe som helst, uten å glede seg til å mestre noe etter matpausen. Det er fullt mulig å gi hver enkelt elev følelsen av mestring hver dag. Det handler ikke om å "kun fokusere på det positive", men om å ta eleven på alvor og tilrettelegge for denne eleven så skolen ikke blir noe negativt. Det vil også kunne lære eleven at man ikke kan være flink i alt. Hun som er flink i matte er kanskje ikke flink til å tolke dikt. Han som er flink til til å snekre er kanskje ikke flink til å løse ligninger. Og elevene merker dette, ingen er flink til ALT, og alle er flink til NOE. Og de vil akseptere at de ikke kan være flink til alt og de vil kunne oppdage hva de er flink til. Elever er ikke maskiner du kan programere til forstå at de ikke mestrer alt, de må på en eller annen måte se dette selv.

 

Jeg tviler også på standardiserte testers mulighet til å fange opp problemer i skolen, og jeg tror også slike tester er farlig for skolen, spesielt om de knyttes opp til fritt skolevalg (Tenker på nasjonale prøver nå).

 

Standardiserte tester er den beste metoden vi har. Det er selvsagt langt fra perfekt, derfor må man jobbe med å forbedre disse. Å forkaste dem til fordel for subjektiv synsing er bare dumt.

Problemet med nasjonale prøver er at resultatet blir offentligjort og satt i sammenheng med fritt skolevalg og etterhvert såkallt stykkpris finansiering. Noe som ofte fører til undervisning rettet mot hva som kommer på prøven og hvordan svare rett selv om en ikke vet svaret etc.

Problemet med PISA undersøkelsen er at pensum ikke er likt over hele verden og som jeg har forstått det, prøvene er utviklet med tanke på engelskspråklige elever (Engelskspråklige land skårer høyt). Problemet er også at testene utelukkende tester en del av skolen, ikke samfunnsforståelse, demokratiforståelse, menneskeutvikling etc.

Lenke til kommentar
Problemet er også at testene utelukkende tester en del av skolen, ikke samfunnsforståelse, demokratiforståelse, menneskeutvikling etc.

 

Er enig i mye av det du sier, men om disse tingene er det vi i Norge setter høyere, hvorfor har det seg da slik at norske skoleklasser bråker mer enn de fleste i resten av verden, norske 15 åringer banker og voldtar lærere og lærinner... Kanksje nettopp derfor?

 

Er det ikke nå på tide at pedagoger og likhetstenkere (les sosialister) nå slipper tak i gamle filosofier/idelogier og innrømmer at de har tatt feil?

 

Har ikke mye til overs for kommunisme, men de har i allefall evnet å skille "klinten fra hveten" som det heter...

 

Om Norge skal ha en fremtid som en "high-tech" nasjon, hvor våre fremtidige arbeidsplasser befinner seg, må vi få fjernet disse ubrukelige X-pille brukere og satse på de som kan og vil noe...

 

Dette er helt klart satt på spissen fra min side, men tenk på hvor mange ressurser vi både kunne spare og yte ved å gi de som ønsker å gjøre noe fornuftig alt de vil ha, fremfor å kaste midlene til ungdom som ikke bryr seg i det hele tatt...

Endret av trn100
Lenke til kommentar
Pedagogikk og skolepolitikk er fryktelig vansklig, det samme er standardiserte tester. Det er usikkert hvorvidt disse gir et godt bilde av kunnskapen (nei unskyld, KOMPETANSEN) som eleven sitter inne med. Jeg sr ingen grunn til å bli forferdet fordi noen småtroll ikke klarer 15x9 i hodet, det gjør tross alt ikke Clemet heller :p

Nahh, synes vel ikke akkurat Clemet er en målestokk å strebe etter... Det vi trenger er folk som skjønner noe, ikke flere politikere...

Lenke til kommentar
Sann gar det nar unger er bortskjemte og ikke gidder gjore noen ting pa skolen, fordi hele systemet er lagt opp for at ungene ikke skal bli sinte eller ikke har for mye a gjore, osv, osv.

Jeg tror norske ungdommer ikke ser vitsen med a jobbe nar de bare far alt de vil rett i hendene. Det er problemet med a ha et rikt samfunn, meningen med skikkelig arbeid blir borte for mange.

Dette er vi i allefall enige om Seixon :-)

Lenke til kommentar
Disiplin, arbeidsmoral og respekt for andre. Tre ting som mangler i den norske skolen.

Men hva er disiplin? Fram med spanskrøret igjen?

 

Jeg er enig i at arbeidsmoral og respekt er viktig, men ikke bare for elevene. Lærerne må også ha respekt for elevene. Gjensidig respekt kalles det på fint ;)

 

Jeg tror elevene må føle at de blir tatt på alvor tidlig i skolgangen. Ikke alle er flinke i matematikk uansett hva de gjør. Jeg har gått i klasse med folk som uansett hvor mye de jobbet med matematikken så fikk de det ikke til. Men disse hadde også evner til mye annet, men de fikk ikke brukt de i skolen. Om elevene hver dag føler at de mestrer noe så ville det økt elevenes selvtillit og kanskje det ville ført til større motivasjon i fagene de ikke mestrer så godt.

 

Jeg tviler også på standardiserte testers mulighet til å fange opp problemer i skolen, og jeg tror også slike tester er farlig for skolen, spesielt om de knyttes opp til fritt skolevalg (Tenker på nasjonale prøver nå).

Dette er jeg også helt enig i, og det forutsetter at elever vurderes, respekteres, og ikke minst utvikles individuelt. Den grunnleggende sosialistiske tanken om at alle i utgangspunktet er like er dermed mer ødeleggende enn selv den kommunistiske, som innrømmer at noen tross alt er likere enn andre...

Lenke til kommentar
Slik går det med en høyrekvinne som minister.

Nååhhh.. Er jo ikke bare de siste 4 årene som har gjort våre unge mange ganger dummere enn det vi pleide å være da... Etter min mening er det mange tiår med "sy puter under armene" politikk som har ført til at hverken foreldre eller barn lenger har ansvar for egne barn eller egne liv... Staten skal jo fikse det hele?

 

De foreldre som overlater det ansvaret til staten, har etter min mening mer mangelfullt utviklede evner enn sine barn, så hva kan vi da forvente fra barna?

Lenke til kommentar
Dette er jeg også helt enig i, og det forutsetter at elever vurderes, respekteres, og ikke minst utvikles individuelt. Den grunnleggende sosialistiske tanken om at alle i utgangspunktet er like er dermed mer ødeleggende enn selv den kommunistiske, som innrømmer at noen tross alt er likere enn andre...

Eh, du kødder nå, ikke sant?

Lenke til kommentar

Vel, jeg kunne tenkt meg en skole hvor man i større grad vektla disse fagene fra et tidlig stadie: Norsk, matte, naturfag og gym.

 

Fag som kunst & håndverk, matlaging og lignende burde være en tilleggsaktivitet som f.eks ble lagt til i skolefritidsordningen.

 

Kunne tenkt meg 7-8 timer norsk, matte og naturfag og 4-6 timer gym i uka. Norske elever har det alt for lett, i tillegg blir de late og feite. Fjern "kosefagene" fra timeplanen.

Lenke til kommentar
Dette er jeg også helt enig i, og det forutsetter at elever vurderes, respekteres, og ikke minst utvikles individuelt. Den grunnleggende sosialistiske tanken om at alle i utgangspunktet er like er dermed mer ødeleggende enn selv den kommunistiske, som innrømmer at noen tross alt er likere enn andre...

Eh, du kødder nå, ikke sant?

Gjør ikke det, men det forutsetter selvsagt at elevene i utgangspunktet setter pris på den ekstra oppmerksomheten og ikke misbruker den friheten det kanskje vil kunne medføre....

 

Jeg mener, hvem andre enn i utgangspunktet evneveike ønsker å titte opp under skjørtene på småjenter og/eller se hvor tøffe disse radisser tilsynelatende er i egen skolegård enn de på samme mentale nivå?

 

Ikke alle ungdommer er slik, og selv noen av de som har en stor drittsekk av en pappa i sofaen og med mye hår på brøstet behøver ikke å oppføre seg slik... Og ikke alle gjør det heller...

 

Noen gjør det, og noen er evneveike, men de betaler vi også skatt for at andre instanser i administrasjonen skal ta seg av... Har ingen ting å gjøre med skolen...

 

"Fjortiser" som får seg førekort... Vel, la oss håpe de som rører rundt i gamle kjøretøy og leker "Spiderman" for å få 'nuss" fra damene blir drept i forsøket, så slipper vi skattebetalere i det minste å fø på grønnsaker av den "dumme" typen...

Lenke til kommentar
Vel, jeg kunne tenkt meg en skole hvor man i større grad vektla disse fagene fra et tidlig stadie: Norsk, matte, naturfag og gym.

 

Fag som kunst & håndverk, matlaging og lignende burde være en tilleggsaktivitet som f.eks ble lagt til i skolefritidsordningen.

 

Kunne tenkt meg 7-8 timer norsk, matte og naturfag og 4-6 timer gym i uka. Norske elever har det alt for lett, i tillegg blir de late og feite. Fjern "kosefagene" fra timeplanen.

Er litt uenig med deg der... Dropp i allefall GYM i første omgang, og sats på SPRÅK isteden... Norsk er selvsagt, men Engelsk, Tysk, Fransk, gjerne Spansk og Russisk også...

 

Om undervisngen skal være jobb-relatert i allefall....

 

Deretter er IT og også Gym viktig... Et godt hode trenger god fysikk, men god fysikk uten hode.... Vel.... Man kan jo alltids håpe på en karierre som Amerikansk Wrestler ;-) Noen ser jo opp til slike også...

 

Skal man søke seg en jobb i vårt nye Europa, er språk det viktigste... Om du ikke skjønner annonsen og ikke kan svare hjelper det lite om du er norsk professor i kroppsøvning...

Lenke til kommentar
Herrejesus, det finnes andre yrker enn ingeniør, økonom og aksjespekulant!

Vi bør helst kunne skape noe å leve av her i landet - altså de verdiene som det store offentlige snyltemaskineriet koser seg med å forbruke.

 

Selv i et kommunistisk samfunn ville jo arbeiderne trenge et minimum av teknisk kunnskap for å kunne drive produksjon i fabrikkene de har stjålet fra sine opprinnelige eiere. Og planøkonomene bør kunne beregne sannsynligheten for at det blir en våt eller kald vinter, så de vet om det skal produseres gummistøvler eller pelskåper. ;)

 

Forøvrig burde ingen slippes ut av ungdomsskolen før de klarer 15*9 i hodet...

Endret av AlexK
Lenke til kommentar
At vi TRENGER realkompetanse betyr ikke at alle i Norge må kunne å regne ørtendegradsligninger.

Nei, men nivået i norsk skole er langt fra det. Det er ikke uten grunn at våre beste høyere utdannelsesinstitusjoner, som f.eks. NTNU, klager over nivået på nye studenter.

 

15*9 bør være et minstekrav.

 

Forøvrig er jeg tilhenger av tilpasset opplæring etter elevens evner, men dette er jo venstresiden livredd for. Tenk om man skulle innrømme at ikke alle er like flinke i alt... Hvorfor ikke bare dyrke frem de beste egenskapene i alle, og slutte med å holde elever nede hvis de er på randen av å bli for flinke? Kanskje sosialdemokratiet er redd for at en for oppegående befolkning vil avsløre alt tullet deres?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...