Gå til innhold

Lage enkelt kjøle(skap/boks) av kabinett?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Elfa selger ganske mange typer peltierelementer for både store og små.

 

Med tanke på at Biltemas peltierkjølebokser kan kjøle ting ned ting til 18-25°C under omgivelsestemeratur med et (anslått) 48W (elektrisk effekt) peltierelement (eller flere små med mindre effekt), vil jeg tro at ett eller to peltierelement på 45-55W (elektrisk effekt) vil holde.

 

Legg merke til at et peltierelement som bruke x antall elektrisk effekt (W) ikke har x W kjøleeffekt, men en kjøleeffekt på ganske mye under elektrisk effekt.

 

F.eks et peltierelement som tar 98,4 W (16,4V * 6A) elektrisk effekt, har en kjøleeffekt på kun 58,8W.

Eller et element som tar 64W (16,4V * 3,9A) elektrisk effekt, har en kjøleeffekt på kun 38,2W.

 

Husk at peltierelement krever mye kjøing. Gode kobberribber og en god del luft må til, evnt vannkjøling.

 

Om du da velger et element fra Elfa (som originalt skal ha 16,4V) med 58,8W kjøleeffekt, og setter den på 12V-railen på PSU'en, vil du da få en kjøleeffekt på 43W (om peltier følger de fysiske elektriske lovene) og elementet vil da trekke 72W fra PSU'en.

 

Kobber vil kjøle bedre enn aluminium men vil også bli merkbart tyngre. Å lodde plastene sammen og/eller bøye dem i riktig fasong/størrelse og derette feste peltierelement(ene) til det som blir en slags boks, høres for meg ut som den beste fremgangsmåten. Som isolasjonsmateriale er nok ikke isopor så dumt.

 

Aluminium/kobber får du hos brukthandel/skraphandel og isopor får du enten samme plassen eller hos en byggevarebutikk.

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Du er ekspert, jo :p:thumbup:

Hvilken type pelt bør man bruke til dette formålet?(høystrøm, lavstrøm, høytemperatur)

 

Vil det holde med en cpukjøler for å kjøle pelten?(vil det holde med kobberribba, eller må jeg ha på en vifte i tillegg?

 

Tror jeg dropper det med å ha det i et kabinett, men heller bygger en slags kjøleboks i sløyden som 10.klasse-prosjekt. :)

Lenke til kommentar
Ett lite spørsmål: hva skjer med peltieren dersom du ikke klarer å fjerne all varmen? Blir effekten mindre, og/eller blir selve elementet ødelagt?

Elementet blir nok ødelagt etter hvert, ja.

 

Til overklokkingsformål brukes peltier mellom vannkjøling og CPU (peltiér kjøler CPU og vannkjøling tar seg av varmen til peltiér), men da brukes peltiérelementer som trekker over 100W (elektrisk effekt). Jeg har vet om én plass der peltiér har blir solgt med luftkjøling, det er en ferdig CPU-kjøler som består av et (sannsynligvis svakt) element med en stor kobberribbe oppå (tror det er Thermaltake eller Zalman som lager den).

 

Overklokking.no har forresten laget en utrolig god peltiérguide (les hele guiden veldig nøye, ta gjerne notater, det er en god del fysikk inne i bildet).

Lenke til kommentar

Hmm, det var jo en interresant guide.

 

Jeg hadde planer om å bruke en PSU som flgte med en Packard Bell, men fant raskt ut at jeg må bruke en annen (5,5A på +12V linjen er litt for lite ;))

 

Men men, hvordan går det med dere andre som skal bygge "kjøleskap"?

Endret av bK_Coder
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...