Gå til innhold

Lage enkelt kjøle(skap/boks) av kabinett?


Anbefalte innlegg

Har ett par gamle PSU'er liggende, og har fått ett bra tilbud om ett billig Qtec miditower sort pro line. Jeg trenger ett enkelt kjøleskap til en stor kommende databegivenhet, og har da lyst til å lage ett kjølekap kamuflert som ett kabinett.

 

Angående plass vet jeg at det blir litt trangt, men jeg trenger bare å kjøle ett par cola, og selve prosjektet er vel egentlig mest for læringens skyld.

 

Planen er å eventuelt lage ett "indre kammer" i kabinnettet, koblet til ett peltier element. Jeg tror jeg kan få fine temperaturer med dette.

 

Er det noen som vet om dette kommer til å fungere, og/eller tips om hvordan jeg kan bygge tingen?

Endret av bK_Coder
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tøft. Må si det lego-kabinettet ditt var genialt, aeinstein...

 

Men men:

 

1. kabinett (check)

2. strømforsyning (check)

3. peltier (handles på netconnection?)

4. bare noen alu plater (fåes billig i nærheten)

5. isolasjon (noen forslag til god isolasjon?)

6. cola (check)

7. tg-billett (check)

Lenke til kommentar

Det skal jeg når den tiden kommer :)

 

Akkurat nå er hele posjektet i planleggingsfasen, men har ett par spørsmål.

 

Kan jeg bruke en rspenningsregulator (f. eks en rheobus) på peltier, for å øke/senke effekten? Lurte da på å koble peltieren og viften slik at når jeg skrur ned spenningen, blir effekten mindre på peltieren og viftestøyen tilsvarende svakere...

Lenke til kommentar

Alu på clas. men man burde lodde sammen 5 sider (en terning har 6 sider) altså en side åpen som dør. Når man lodder alle sammen får man jo 5 ganger større kjøleflate flate enn hvis man bare fester pelten i en plate. Vet ikke åssen slik lodding skal foregå

 

Mitt forslag er heller å bøye ei større plate slik at man får tre flater som kjøler, da slipper man lodding og man får relativt stort kjøleareal.

 

Tenkte også på ei vifte inni evt på ei kjøleribbe som er inntil pelten.

 

Tror ikke spenningsregulator er tingen... heller en sånn "ampere-regulator" ... hvis det fins... er ikke sikker! Vet litt for lite om pelt til pc og kjølingen vs strømmen.

 

Gleder meg til du starter på worklog... hva med å linke herfra og starte med en gang og heller få feedback der?

Lenke til kommentar

Ja, du må starte en worklog snart, jeg må se litt før jeg begynner.

 

Har selv tenkt å sette sammen 5 sider. Kunne det gått an å sveise? I såfall kjenner jeg sikkert noen som fikser det.

Har en 250 watt psu liggende, kan den drive en pelt, og vil det være nok power for å kjøle orntli?(skal seff isolere med isopor eller lignende.)

Hva slags verktøy trengs for å skjære i kabinett-ramma?tenkte jeg skulle få ut cd-spiller brønnene så jeg får plass øverst.

Og hvor får jeg tak i peltier?(utenom netconnection)

 

 

EDIT: Hvor stort rom(hvor mange colaer :p ) regner du med å ha?

-Eirik1989

Endret av eirik1989
Lenke til kommentar

Tenkte 5 sider jeg også. Angående peltier så må du se hvor mange ampere 12-volt linjen på strømforsyningen din leverer, og gange denne med 12 (12V), så får du effekten. Dersom din 350W PSU leverer 14A på 12V linjen, kan du maksimalt drive en

 

P=U*I=14A*12V=168W peltier. Er det ikke slik det fungerer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...